sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Amazon

    Společnost Amazon představila finální produkční verzi Leo Ultra, nejvýkonnějšího podnikového terminálu společnosti pro konstelaci širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO), kterou chce uvést do provozu příští rok.

    Florida Space Coast

    Florida Space Coast minulý týden dosáhla významného milníku. Mise Starlink, která se uskutečnila 20. listopadu, znamenala stý start na orbitu v tomto roce , což je poprvé, co Cape Canaveral a Kennedyho vesmírné středisko zaznamenaly trojciferný počet aktivit v jednom kalendářním roce.

    Iceye

    Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

    ESA

    Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

    U.S. Space Force

    Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    SpaceShipTwo Unity poprvé ve vzduchu

    31. října 2014 přišla ze Spojených států smutná zpráva – při testovacím letu došlo k havárii pilotované lodi SpaceShipTwo Enterprise, při které zahynul pilot a jeho kolega se zachránil na padáku, byť se zraněními. Firma Virgin Galactic, která by v těchto lodích chtěla vozit platící turisty do výšky 100 kilometrů tak dostala velmi tvrdou ránu. V době havárie už vznikal další exemplář pojmenovaný Unity. Ten byl v listopadu 2014 hotový ze zhruba 65%, letos v únoru byla loď předvedena novinářům a v tomto týdnu se poprvé dostala do vzduchu.

    Po každé havárii se musí začít s opatrným testováním, proto i během aktuálního letu byla loď neustále připojena ke svému mateřskému nosiči, dvoutrupému letounu WhiteKnightTwo. Testování separačního mechanismu a hlavně ostré letové zkoušky zapáleného motoru by měly přijít v dalších fázích. Aktuální let ale ukazuje, že havárie firmě nezlomila vaz, jak se někteří na konci roku 2014 domnívali. Stále má na svém pořadníku nemálo zájemců, kteří by se za čtvrt milionu dolarů rádi podívali na vlastní oči na zakřivení Zeměkoule a tmavé nebe nad sebou. Jejich sen se sice stále oddaluje, ale první let letounu Unity jim dává přecijen naději. Neoficiální závod kosmických turistických firem mezi Virgin Galactic a Blue Origin tak může pokračovat.

    Zdroje informací:
    http://spaceflight101.com/

    Zdroje obrázků:
    http://spaceflight101.com/…/VMS_Eve__VSS_Unity_Captive_Carry.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    30 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před

    Nádherná kára. Really exciting. Asi to nikoho nepřekvapí, ale s tímhle se nesvezu. 🙂

    Jaroslav Alois
    Jaroslav Alois
    9 let před

    Kombinace rakety a letadla působí nebezpečně. Aerodynamické síly při návratu z výšky 100 km jsou drastické. Hustá atmosféra je tak ve dvaceti km, 80 km se letoun pohybuje prakticky ve vzduchoprázdnu. Systém klasické kabiny a padáků působí v současné technologii mnohem bezpečněji.
    Já bych do toho také nevlezl.

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    Ani kdybyste dostal poukaz k narozeninám a nešlo to vyměnit za předměty denní nadspotřeby? 🙂 Na tomhle už létali Němci proti spojeneckým bombardérům, žádná neověřená technologie. 🙂

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Rudolf Šíma

    Mně se jako větší šílenost zdá mateřský letoun White Knight než vlastní loď.

    gg
    gg
    9 let před
    Odpověď  Rudolf Šíma

    „Na tomhle už létali Němci proti spojeneckým bombardérům“

    Myslíte něco jako Me 163? Na tom se taky spousta lidí pozabíjela.

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  gg

    Nemyslel jsem to příliš vážně. Vážná byla doba těch „experimentů“. Navíc ty letouny nelze jednoduše srovnávat.

    Racek
    Racek
    9 let před
    Odpověď  Rudolf Šíma

    Jeden můj kamarád dostal k narozeninám let balonem. No, bylo to prý hezké. Dokud nezafoukal vítr, zanesl balon k paneláku a koš narazil cca ve výši 4 patra o dům. Koš se naklonil a balon sklouzl po zdi domu na zem. Naštěstí se všichni udrželi, takže nikdo nevypadl, jen nějaký zlomeniny byly.
    Tohle fakt nevypadá na dostatečně bezpečný let. Poměrně složitý způsob startu a přistání, závislost na pilotech a jejich neomylnosti, přistání bez motorů, nouzové přerušení letu vypadá dost nebezpečně .. prostě trochu předčasná zábava.
    Projekt Shepard vypadá mnohem jednodušeji, k dispozici jsou záchranné možnosti v každé fázi letu a přistání je jištěno několika padáky. Ale taky bych tam nevlezl…

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  Racek

    Co na to říct? Snad, že létání není sbírání bylin. Rozumím Vašim argumentům, cítil bych se provinile, ale letěl bych rád. Jenže je to „já bych kdybych“. Na tenhle vejlet doma v hrnečku tolary nenajdu. 🙂 Přeji jim úspěch, jako ostatně každému nadšenci.

    Radim
    Radim
    9 let před

    Jsou zpět! Krásný závěr týdne.

    Malky
    Malky
    9 let před

    Taky bych dal prednost BO, ale kdyby mi nekdo nabidl jizdenku zdarma, kdyz umrit, tak stylove. Sice si myslim ze tuhle spolecnost moc uspechu neceka, ale i tak jim drzim palce!

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  Malky

    Jak to řekl WvB? „Neblázněte, bude to jízda!“ 🙂

    Solmyr
    Solmyr
    9 let před
    Odpověď  Malky

    Jak rikaji u nas na letisti. Kazdej tam jednou musi, a jen frajeri tam doleti letadlem 😀

    dolph1888
    dolph1888
    9 let před

    Těžko hodnotitelný projekt. V tomto případě přeji úspěch, zájemcům i podívanou, jen mi dávno před havárií (i jinými problémy co jsem sledoval) při pohledu na sestavu vrtala (a stále vrtá) hlavou myšlenka, jak to říci, prostě nerobustnost, neodolnost, uspěchanost především té lodi. Jak však říkám, když to bude chodit, bude řekněme 1 havárie při 999 úspěšných startech (100% hodnotu nečekám) povedlo se a já měl zbytečné obavy.

    Jaroslav Alois
    Jaroslav Alois
    9 let před

    Problém křídlatých kosmických lodí je v tom, že křídla slouží až v závěrečné fázi přistání. Rychlost musí klesnout z 27.000 na cca 1000 km/hod. Při skocích do kosmu pak z 5000 km/hod.
    To znamená, že kosmická loď celou cestu nahoru a 90 % cesty dolu vůbec křídla nepotřebuje a jsou jen zátěží.
    Z hlediska váhy nemohou být robustní a proto jsou náchylná k destrukci.
    V tomto případě jejich část působí jako aerodynamická brzda která musí snížit rychlost stroje tak, aby poté zcela rozložené křídlo vykázalo vztlak. To je velice nebezpečná kombinace a případná další havárie vůbec nemusí čekat na lidskou chybu jako tomu bylo v případě prvé havárie.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Jaroslav Alois

    Já bych křídlaté lodě neodepisoval. Je fakt, že křídla jsou ve vesmíru k ničemu, ale možnost manévrovat v atmosféře a přistát na dráze není k zahození. Křídla navíc při návratu do atmosféry rozkládají tepelné zatížení letounu a snižují přetížení.

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  Vojta

    Hlavní je, že se tím někdo vůbec zabývá. Byla by škoda jednu koncepci úplně opustit jen proto, že se jednou ukázala problematická. Nechci nábožně vzhlížet jen k motorickým přistáním. X-37 zřejmě slouží dobře.

    Vojta
    Vojta
    9 let před
    Odpověď  Rudolf Šíma

    Dokonce se tím zabývá víc společností než motorickým přistáním. Na to vsadily jen SpaceX a Blue Origin. Kosmické kluzáky jsou jen v USA vyvíjené tři a další v režii ESA a Indie. Ostatní jsou zatím spokojeni s neřízeným dopadem na padácích.

    ahoj
    ahoj
    9 let před

    můžu se zeptat: jakou rychlost je potřeba vyvinout abychom družici ve výšce 300km vznesli na translunární dráhu?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  ahoj

    Pro tyto výpočty doporučuji vzorce, které jsme pokryli v těchto článcích. S jejich pomocí vypočítáte všechny potřebné rychlosti:

    https://kosmonautix.cz/2014/02/rychlost-na-obezne-draze-snadno-a-prehledne/
    https://kosmonautix.cz/2014/03/menime-prehledne-rychlost-na-obezne-draze/

    Peter P
    Peter P
    9 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Teda genialny clanok. Super zhrnutie!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    9 let před
    Odpověď  Peter P

    Díky za pochvalu.

    Petr Scheirich
    Petr Scheirich
    9 let před

    Zajímavý dokument (z pohledu lidí z Virgin Galactic) o SpaceShip Two je na youtube:
    http://www.youtube.com/watch?v=rtBiaI5GB2w

    Dost zajímavý je tam především popis toho, jak strašně náročné je ovládání letounu, protože letoun létá (alespoň jeho předchozí verze, tato už tam popisovaná není) v podstatě bez počítače a vše je v rukou pilota.

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  Petr Scheirich

    Pokud je letoun konstruován jako autostabilní, není počítač nutný. Nestabilní konstrukce se používají u vojenských bojových letounů kvůli zvýšení jejich obratnosti.

    dolph1888
    dolph1888
    9 let před
    Odpověď  Rudolf Šíma

    Nebo také pro znesnadnění radarové detekce (stealth).

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  dolph1888

    Myslím, že radarová neviditelnost je dosahována rozptylem mikrovln do různých směrů plus pohlcování energie (nátěry).

    Dan
    Dan
    9 let před
    Odpověď  dolph1888

    Kdysi jsem viděl dokument o F-117 (a možná obecně o stealth letounech) a tam říkali, že napřed postavili letoun tak, aby měl co nejmenší radarový odraz (a tehdy neměli takový hardware, aby navrhli designově úžasnou B-2, takže F-117 vypadá tak, jak vypadá) a pak ho teprve učili lítat. Stabilita ustoupila neviditelnosti.

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  dolph1888

    Aha, teď jsem to teprve „pobral“. Jo, takhle myšleno je to samozřejmě pravda. Ta F-117ka dokonce letěla s nějakým poškozením draku a piloti si toho nevšimli, protože počítač si s tím poradil a na pilotáži to nebylo znát. Omlouvám se, včera jsem měl fofr a reagoval jsem v rychlosti bez velkého přemýšlení.

    Petr Scheirich
    Petr Scheirich
    9 let před
    Odpověď  Rudolf Šíma

    To je jasné; padákový kluzák se také obejde bez počítače :-). Neměl jsem na mysli klouzavý let v atmosféře při závěrečném sestupu. Pilot ale řídí i aktivní část vertikálního vzestupu, kdy se letoun chová v podstatě jako raketa.

    Rudolf Šíma
    Rudolf Šíma
    9 let před
    Odpověď  Petr Scheirich

    🙂 Ano, padákový kluzák je autostabilní. To mi ale připomíná, že jsem se vyjádřil blbě. Jde o to, aby výslednice aerodynamických sil při řízení letounu byla za těžištěm letounu, potom není počítač potřeba. Když je to obráceně, je potřeba „rychlejší pilot“. A je jedno, jestli jde o klouzavý let nebo strmé stoupání na raketový pohon. Video jsem ještě neviděl, podívám se večer.

    maro
    maro
    9 let před

    Na tohle téma je hezká jedna úloha: „Když vyhodíte z ISS dozadu papírovou vlaštovku, shoří v atmosféře, nebo dopadne na Zem jako kluzák?“.
    Japonci na tom pracovali:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_plane_launched_from_space
    Mimochodem z balónu, z 30 kilometrové výšky to funguje:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_Aircraft_Released_Into_Space

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.