ŽIVĚ A ČESKY: Progress a dvě tuny nákladu pro ISS

Jízdní řád na ISS je v těchto dnech pořádně nabitý. Minulý týden sem zamířil první exemplář pilotované lodi Sojuz, dnes má k největší stanici mimo zemský povrch v historii lidstva letět ruská zásobovací loď Progress a na pondělí se chystá start soukromé rakety Falcon 9 s lodí Dragon. V dnešním článku zaměříme naši pozornost do kazašské stepi, na kosmodrom Bajkonur.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v sobotu 16. července ve 23:41 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 23:25 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Dnes jsme pro Vás připravili i jednu novinku – v pravém menu najdete chat, který probíhá u online přenosu na YouTube. Můžete tak živě sledovat, o čem je zrovna řeč.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/80/2016/03/photo_03-24-04.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

25 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Progress a dvě tuny nákladu pro ISS”

  1. Jaroslav Alois napsal:

    Výrazné snížení ceny bylo hnacím motorem snahy o opakovatelně použitelný nosný systém. Realizace v podobě raketoplánu měla právě opačný výsledek a zejména zbytečnou ztrátu čtrnácti lidských životů. Zkrátka zadarmo se do Vesmíru létat nedá. Z tohoto hlediska je úplně jedno jak je dopravní systém starý, či technologicky zaostalý, pokud dopraví do Vesmíru náklad levněji a spolehlivě, tak proč ne !
    To ovšem nebrání tomu, aby na vrcholu levného nosiče byla moderní, efektivní konstrukce a tou systém Sojuz-Progres rozhodně není.

    • Wrunx napsal:

      Když se vynaložené náklady na modernizaci a jejich skutečný přínos vynesou do grafu coby dvě křivky, obvykle se v jednom místě protnou. To je optimum pro kombinaci „investice-užitkovost“. Sojuzy patrně jsou právě v tomto bodě. Nějaké další modernizace nejspíš nepřinesou nic extra využitelného – tak proč je dělat?

      • Jaroslav Alois napsal:

        Modernizováním se systém Sojuz-Progres nedostane na vyšší úroveň. Zastaralá je celková koncepce.

    • vedator napsal:

      Kefaline, a co si vy predstavujete pod pojmom moderny?

      Raketa je v podstate valec alebo sustava valcov naplnena pohonnymi latkami, pohanana motormi a na spici je usadena kapsula. V pripade posadky kapsula chrani ludi, inac chrani naklad. Toto sa od prvych pokusov s raketami vobec nezmenilo. Cize vsetci pouzivaju zastarane myslienky, co sa meni, su materialy a creva, ktore zabezpecuju aby vsetko fungovalo.
      Casy, ked budu v kurze antigravitacne, alebo antihmotove pohony, treba hladat v knihach, alebo Fry-ovsku metodu.

  2. Milan Bačík napsal:

    Nebylo by nějaké srovnání jednotlivých zásobovacích lodí? Např. množstí dopraveného materiálu, cena(na kg), popř. další významné rozdíly.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Cena za kg je údaj, který osobně nemám moc rád, protože (ačkoliv se to nezdá), tak není příliš vypovídající. Málokdy je totiž možné vysledovat všechny náklady se startem spojené a navíc někdo třeba do nákladů započítává i pojištění, jiný ne a podobně. Statistika pak není vypovídající.
      Ohledně velikosti mohu doporučit tyto dva obrázky:
      http://historicspacecraft.com/Diagrams/S/ISS_VV_Spacecraft_RK2012_600x600.jpg
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Unmanned_resupply_spacecraft_comparison.png
      A hmotnost vynášeného nákladu mohu jen vypsat:
      Sojuz: 3 lidé + cca. jen 50 kg nákladu
      Progress: 2 400 kg nákladu
      HTV: 6 000 kg nákladu
      Dragon: max. 3 300 kg
      Cygnus: max. 3 200 kg
      Dnes již nepoužívaná ATV: 7 600 kg

      A pár významných rozdílů:
      Lodě, které umí vozit náklady na stanici i v nehermetizované sekci: HTV, Dragon
      Lodě, které umí dopravovat náklady nejen nahoru, ale i dolů (díky tepelnému štítu přežijí návrat): Dragon, Sojuz

      • Radim Redakce napsal:

        Pokud se nemýlím jedině Progress dokáže na stanici dopravit pohonné hmoty a přečerpat je přímo do systému ISS.
        V tom je nenahraditelný.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Uměla to i ATV, ale ta již nelétá, takže Progress je dnes opravdu jediný, který to dokáže.

      • Milan Bačík napsal:

        Chápu že není lechké cenu za kg zjistit, jenže je to ten nejdúležitější údaj ze všech. Pokles této ceny v čase v podstatě odpovídá pokroku lidstva v oblasti kosmonautiky. Podle mě právě na tomhle je vidět jak malý pokrok v posledních desetiletích kosmonautika prodělala. A taky by na tom mělo být vidět jestli nás nováčci (SpaceX) posunuli dál, nebo ne. Člověk na měsíci a podobné věci to je jenom takové PR.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ono hodně záleží na tom, co do té ceny započítáte. Když bude někdo férový a dá do toho opravdu všechny náklady, které se startem rakety souvisí, bude to vypadat, že je drahý. Když ale někdo zkusí „podvádět“ a nahlásí jen cenu samotného hardwaru a bude ignorovat další nezbytné náklady, bude to vypadat, že je levný, ačkoliv ve výsledku může být dražší, než ten férový, který přiznává vše. Mnoho kontraktů se zákazníky je tajných a o cenách se nemluví.

      • Andrej Vrbenský napsal:

        Keď už tam je ATV prečo nespomenúť TKS

  3. Jaroslav Alois napsal:

    Divím se tomu, že za padesát let nedokážou postavit specializovanou zásobovací loď a stále používají “ vykuchaný Sojuz „. Specializovaná loď by zcela jistě dopravila do kosmu podstatně více nákladu. Chápu že v době kdy zkrachoval jejich Měsíční program potřebovali udržet legendu o prioritě orbitální stanice a tak sáhli po tom co bylo po ruce, ale po padesáti letech ?

    • Vojta napsal:

      Já si naopak myslím, že je to logické řešení. Progress slouží i jako testovací platforma pro úpravy na pilotovaných Sojuzech a na spoustu dílů stačí jedna výrobní linka. To myslím bohatě vyváží o trochu větší nákladní prostor, protože provozovat dvě úplně odlišné lodě je hodně drahé.
      Nevím, jak to do budoucna plánuje SpaceX s původním Dragonem po uvedení pilotované verze do provozu. Tipl bych, že nechá dolétat vyrobené kusy a pak modifikuje verzi pro posádku na nákladní. Dokonce by si byly podobnější než Progress se Sojuzem, protože Progress neumí přistávat.

    • Adam napsal:

      Souhlas, ale co funguje se nemá měnit. Možná se řídí i tím 🙂

      • Jaroslav Alois napsal:

        Neměnit fungující systém několik desetiletí je jistě podivné. Dvojplošníky, érovky a parní lokomotivy také fungují dodnes a nikdo je nevyrábí.
        Systémy pro pilotovanou kosmonautiku jsou ovšem tak náročné, že jen dva státy, nepočítám Čínu neb kopíruje Rusko, jsou schopny dostat lidi do Vesmíru a pokud se Rusko spokojí s pozicí “ druhého“, může dále relativně klidně spát na vavřínech a létat na systému Sojuz.
        Probuzení se ale blíží, jakmile soukromý sektor v USA dostane lidi na LEO, klesne Rusko na čtvrté místo a pokud Indie dotáhne svůj program tak bude jejich loď modernější koncepce a už to bude jen páté místo. Vzbudí-li se Japonci, ti mají též technologickou úroveň pro let kosmonautů, bude dokonce pouze šesté místo.
        Systém Sojuz-Progres zastaralý je, kdyby nebyl tak by sami Rusové, byť zatím vždy jen na papíře, již poněkolikáté neplánovali postavit novou moderní loď pro lety svých kosmonautů.

      • vedato napsal:

        Ako Sojuz, tak aj Progress boli modernizovane. Oznacenia TM, MS tomu nasvedcuju, hoci lietaju v podstate v tej istej plechovke. V pripade Sojuzu, bezpecny a lacny dopravny prostriedok, ide o ludske zivoty a s tymi moze hazdardovat len ignorant. Na dopravu na obeznu drahu v pohode stacia.
        Rusko klesne na samotny spodok, lebo ho dobehne aj kacer donald. To je uzasna logika. Ako keby rusi spali a nic nerobili. Oni planuju Federaciu, a ked ju dostavaju, tak razom predbehne Cinu aj Indiu aj Kacera donalda. Otazka je, ci to bude este za nasich zivotov 🙂

  4. ptpc Redakce napsal:

    Priamy prenos na stránke Roskosmosu už beží…

  5. Štěpán napsal:

    Moc chválím novinku, že v pravém menu najdete chat, který probíhá u online přenosu na YouTube. Asi se dnes nebudu dívat, ale pokud to uděláte i u jiných přenosů, bude to báječné. Jde vidět, že se portál stále může zlepšovat, a hlavně že se tak děje 🙂

  6. Vojta napsal:

    Dlouho se nic neděje a pak nastane období, kdy je ISS jak na střelnici. Všiml jsem si, že to není poprvé. Má to sdružování startů nějaký důvod nebo jde o náhodu?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Jedním z důvodů je třeba úroveň osvětlení ISS, takzvaný beta úhel. V době, kdy stanice letí povětšinou po osvětlené části Zeměkoule, je silně zatěžován její chladící systém a není možné přizpůsobit orientaci v prostoru přilétávající lodi. Proto v období s vysokým beta úhlem ke stanici žádné lodě nelétají.

      • skeble napsal:

        Jenže pokud je problém úroveň osvětlení – tedy přehřívání – tak to bude trvalý problém pro následovníka IIS mimo oběžnou dráhu Země.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Je potřeba si uvědomit, že nová stanice bude používat modernější technologie a navíc bude od začátku plánování jasné, že se tenhle problém musí vyřešit. Naopak ISS v době vzniku neměla takové technologie a navíc se nad tímhle problémem, který nastává jednou za čas mohlo jen mávnout rukou. Jeho řešení by sice mohlo být technicky možné, ale bylo by to jako jít s kanónem na vrabce.

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.