Cubesat ze základní školy

Možná jsme si už pomalu zvykli, že články týkající se cubesatů se zabývají buď hi-endovými kousky nebo zajímavými trendy týkající se např. využití letu v různých formacích či aplikace jiných průkopnických přístupů. Přírůstek o němž dnes bude řeč, ale není ani z jedné skupiny, není to ani původem český počin. Přesto je tato krychlička pozoruhodná právě díky svému původu, ale nikoli místem nýbrž svým týmem, postavili ji totiž žáci základní školy.

Možná si někdo vzpomene (již s jistou dávkou nostalgie) jak žáci jakési školy vytvořili na jejím parkovišti zástup ve tvaru raketoplánu, bylo to při poslední cestě raketoplánu Discovery než byl uložen do Smithsonian Air and Space Museum. Jednalo se o žáky St. Thomas More Cathedral School v Arlingtonu ve Virginii a tato událost se pro ně stala prvním impulzem pro vlastní cestu do kosmu. Prostředkem k dosažení tohoto cíle se stal cubesat nesoucí označení STMSat-1.

Během následujících tří let se všech 400 studentů podílelo na výrobě STMSat-1 od návrhu, konstrukci až po jeho testování. Tvorba malého satelitu tak dokonale naplnila původní záměr, který vedl ke vzniku cubesatové platformy, totiž umožnit studentům získat praktické zkušenosti s náročnou inženýrskou prací nebo si vyzkoušet reálné nasazení často teoreticky známých technologií, jako je navrhování pomocí CAD systémů nebo 3D tisk.

Manažerem mise je Joe Pellegrino pracující pro  NASA Goddard Space Flight Center, jeho starostí byl mentoring, motivace a zapojení studentů během procesu montáže, integrace, testování a vypuštění satelitu. Během testování hardwaru byly provedeny dva lety výškovým balónem, studenti se naučili provozovat amatérské rádio,  naučili se opatrně pájet křehké součástky za použití antistatických oděvů a rukavic a ledacos dalšího.

Pellegrino svou roli v projektu přijal jako výzvu. K organizaci žáků přistoupil tak jak je zvyklý ze svého zaměstnání, a sice tak, že vytvořil strukturu kde každá třída má své konkrétní úkoly a zadání. První třída měla na starost vybudování antény a pozemní stanice, druhá třída ovládání kamer, pozorování Země a solární panely, třetí třída pracovala na postupech pro detekci asteroidů a systémovém inženýrství včetně určení oběžné dráhy, čtvrtá třída vytvořila počítačový návrh mechanické konstrukce a provedla její testování, pátá třída má na starost komunikaci s pozemní stanicí přenos dat a baterie, šestá třída návrh systémové sběrnice a napájení letového počítače, sedmá třída zodpovídá za 3D kompas určující polohu a orientaci satelitu, osmá třída prováděla balónové testy.

Hotový cubesat škola předložila NASA CubeSat Launch Initiative a ten byl v rámci této aktivity vybrán spolu s dalšími 16 projekty. Cestu na oběžnou dráhu STMSat-1 začal 6.prosince 2015 na palubě lodi zásobovací ATK Cygnus směřující k ISS. K vypuštění z paluby ISS pomocí standardizovaného systému NRCSD (NanoRacks CUBESAT Deployer) došlo 16. května, po dalších 30 minutách došlo ke spuštění palubního počítače a satelit začal vysílat, vysílání zachycuje studenty postavená přijímací stanice. Po plném zprovoznění začne satelit plnit své úkoly, spočívající především ve snímkování Země detekcí asteroidů a následném odesílání snímků pořizovaných v intervalu 30 sekund.

Pellegrinův mladý tým má nyní pouze jeden cubesat, ale doufají, že bude mít následovníky s různým užitečným zatížením. Nicméně hlavní Pellegrinův cíl je inspirovat tyto děti, bez ohledu na technický úspěch mise by za skutečný úspěch považoval získání sta nových vědců nebo inženýrů.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov
http://www.nasa.gov
http://www.stmsat-1.org/

Zdroje obrázků:
http://www.stmsat-1.org/wp-content/uploads/2014/03/HighAltitudeTest1-4-614×400.jpg
http://www.stmsat-1.org/wp-content/uploads/2014/03/StudentBuild-13-614×400.jpg
http://www.stmsat-1.org/wp-content/uploads/2014/03/StudentBuild-37-614×400.jpg
http://www.stmsat-1.org/wp-content/uploads/2014/03/2ndHighAltitudeTest-16-614×400.jpg
http://www.stmsat-1.org/wp-content/uploads/2014/03/2ndHighAltitudeTest-30-614×400.jpg
http://www.stmsat-1.org/wp-content/uploads/2014/03/HighAltitudeTest1-8-614×400.jpg

Cubesat ze základní školy, 2.5 out of 5 based on 18 ratings
Pin It
(Visited 1 584 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.5/5 (18 votes cast)
(Visited 1 584 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


8 komentářů ke článku “Cubesat ze základní školy”

  1. Andrew napsal:

    Rozhodně zajímavý projekt (článek taky ), škoda že moje škola má k podobnému projektu daleko

  2. Vojta napsal:

    Pěkné. Vzpomněl jsem si, na jednu přednášku Neil deGrasse Tysona, kde teoretizoval o tom, jak pokročilí by mohli být mimozemšťané, kdyby se od nás po biologické stránce lišili jen tak málo, jako my od šimpanzů a jak by se na nás dívali: „Co jste dokázali? Hubblům dalekohled? To je ale roztomilé, moje děti něco takového dělali ve škole.“ Koukám, že se Tyson ty mimozemšťany ještě dost podcenil 🙂

  3. František napsal:

    Gratulace dětem… škoda že něčeho podobného se asi v českých základkách (a i SŠ) se asi nedočkáme…

  4. Karel napsal:

    Takové milé zprávy se krásně čtou, byť se týkají žáků na druhé straně Zeměkoule.
    Bohužel na našich školách se nestaví satelity, ale bude probíhat přizpůsobování žáků nadaných těm méně chytrým v rámci jakési inkluze )-:

  5. Sierra napsal:

    Hmmmm je me líto ze takto nefunguje i naše školství

  6. Jindra napsal:

    A kdyby tohle nějaká škola postavila u nás a šlo by to přes CSO musely by platit to kilo na raketě

  7. Honza napsal:

    Projekt je to pekny, ale na základní školu je to dost predčasne. Ty děti neudělají sami fakticky skoro nic. A ty chytřejší si to jistě uvědomují. Ale jako reklama na kosmonautiku je to fajn.

    • ventYl napsal:

      Myslim, ze cely ciel tohto projektu je zhrnuty v poslednej vete. Od zakladniakov nemozno cakat, ze by pochopili do uplneho detailu radiokomunikaciu, vesmirnu mechaniku, problemy s dodavkou energie a termalnym manazmentom a tak celkovo… ale ak to tie deti nadchne, budu sa to vsetko moct naucit.

Zanechte komentář