Atlasy se chystají na návrat do služby

Minulý start rakety Atlas V zamotal hodně lidem hlavu – vynášený náklad, tedy kosmická loď Cygnsu sice dosáhla oběžné dráhy, ale nechybělo mnoho a celý start mohl skončit neúspěchem. Jak jsme psali už v článku, který vyšel krátce po startu, problém byl na prvním stupni rakety, který se vypnul o pět sekund dříve, než měl. Tím pádem musel horní stupeň pracovat mnohem déle, aby dohnal vzniklou ztrátu. Pokud by první stupeň zhasnul ještě o dvě sekundy dříve, horní stupeň by už manko dohnat nedokázal a mise by skončila neúspěchem. Specialisté se proto zaměřili na hledání příčiny a dočasně byly pozastaveny starty raket Atlas.

Již krátce po zahájení vyšetřování se podařilo najít viníka. Šlo o ventil, který se staral o směšování zkapalněného kyslíku a leteckého petroleje. Vinou problému ale tento ventil snížil průtok právě paliva, tedy leteckého petroleje. Dalo by se říci,že závada přišla v nejhorší možný čas. Atlasu se zatím komplikace vyhýbaly a patřil mezi nejspolehlivější nosiče, jaké existují. Nyní na něj ale čekají dvě mise, které jsou katalogizovány jakožto „národní bezpečnost“ a hned poté má Atlas vynést ostře sledovanou sondu pro odběr vzorků z asteroidu.

Týmy inženýrů proto vyvíjejí inspekční plán, jehož prostřednictvím budou moci prozkoumat onen ventil, který při minulém startu zazlobil. Tento plán počítá s inspekcí nejen ventilu samotného, ale i všech pohyblivých částí v jeho okolí, které ovlivňují jeho funkci. Jakmile bude plán schválen, přejde se do praxe – na mobilní odpalovací plošině je již vztyčený první stupeň rakety Atlas V, který má letět na příští misi. Technici by měli na základě schváleného plánu provést důkladnou inspekci, která prověří, zda ventil splňuje všechny požadované parametry.

Diagram motoru RD-180 s vyznačeným ventilem, který dělal problémy při letu s lodí Cygnus

Diagram motoru RD-180 s vyznačeným ventilem, který dělal problémy při letu s lodí Cygnus
Zdroj: spaceflight101.com

Nejbližší start rakety Atlas V (a zároveň první po zkomplikovaném vynesení lodi Cygnus) je momentálně naplánován 24. května. Při něm se použije nejsilnější momentálně dostupná verze Atlasu V, označovaná jako 551. Tato verze má pětimetrový aerodynamický kryt, pět pomocných urychlovacích bloků na tuhá paliva a jednomotorový horní stupeň Centaur. Tato raketa bude mít za úkol vynést pátý a poslední armádní telekomunikační satelit série MUOS. Jeho název pochází z názvu Mobile User Objective System a jeho správcem je americké námořnictvo, které systém MUOS využívá pro přenos hlasu, dat a videa k vojákům, kteří jsou v terénu. MUOS-5 bude poslední plánovanou součástí této sestavy.

Motor RD-180

Motor RD-180
Zdroj: spaceflight101.com

Sestavování Atlasu V začalo 22. dubna v montážní hale VIF (Vertical Integration Facility) na Mysu Canaveral u komplexu 41. V minulém týdnu technici k prvnímu stupni připojili pět urychlovacích bloků na tuhá paliva a v pondělí 2. května byl k prvnímu stupni připojen i stupeň horní.

Dva měsíce po vypuštění družice MUOS-5 se Atlas dostane opět ke slovu – 29. července by měl na oběžnou dráhu vynést tajnou armádní družici označovanou jako NROL-61. Ta využije slabší verzi 421 se čtyřmetrovým aerodynamickým krytem a dvojicí urychlovacích bloků. V tomto případě bude odhadování účelu družice hodně složité, protože ačkoliv už Atlasy vynesly velké množství tajných armádních satelitů, ještě nikdy se nepoužila verze 421.

Po startu na konci července si ale obsluha neoddychne – během srpna budou mít technici na starost sestavení Atlasu V v konfiguraci 411, tedy s čtyřmetrovým aerodynamickým krytem a jedním urychlovacím blokem. Tato na první pohled nestabilní verze poslouží k vynesení vědecké sondy OSIRIS-REx. Ta se vydá na dvouletou cestu vesmírem k asteroidu Bennu. Ten bude nejprve více než rok detailně zkoumat a následně z něj s pomocí robotické paže odebere vzorky povrchového regolitu. Sonda následně zažehne své motory a zamíří zpět k Zemi, přičemž návratové pouzdro by mělo v Utahu přistát v roce 2023.

Sonda OSIRIS-REx při odběru vzorků z asteroidu Bennu

Sonda OSIRIS-REx při odběru vzorků z asteroidu Bennu
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Start je naplánován na 9. září v 0:45 našeho času. Startovní okno pro tento den bude trvat 120 minut a příležitost ke startu bude každých pět minut. Atlas V bude muset odstartovat do 12. září, protože jinak už sonda svého cíle nedosáhne a bude se muset čekat celý rok, než se opět země dostane do příhodného místa pro start. Jelikož je náklad velmi citlivý na termín startu, chystá se i úkon, který u Atlasu není obvyklý – má jít o zkušební suchý vývoz na rampu, který ověří správnou funkci všech systémů. Vzhledem k aktuálnímu zakolísání Atlasu nechce nikdo nic riskovat.

Když už jsme nakousli plány raket Atlas na nejbližší měsíce, můžeme v závěru článku zmínit i nosiče Delta IV. jejich harmonogram běží přesně podle plánu a drobná závada při posledním letu Atlasu nemá na jejich provoz žádný vliv. Už na 4. června je naplánován start ikonické verze Delta IV Heavy, která by měla vynést tajnou armádní družici NROL- 37. Ačkoliv běžně armádní starty nevysíláme, tak vzhledem k úžasné podívané, kterou nabízí každý start Delty IV Heavy, uvažujeme o česky komentovaném přenosu.

Na 4. srpna je naplánován start Delty IV s družicí včasné výstrahy určené pro geostacionární dráhu GSSAP a 28. září by měla Delta IV vynést armádní telekomunikační družici SATCOM-8.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/03/7000619_orig.jpg
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/04/7364809x_orig.jpg
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/04/rd-180-npo.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/05/ChNjeO6WgAEBHV4.jpg-large.jpeg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.