Historické přistání na plošině v ultra rozlišení

Pohled na první stupeň přímo z plošiny.

Velké chvíle si zaslouží odpovídající zpracování. SpaceX se rozhodla, že nebude spoléhat na kamery, které byly umístěné na přistávací plošině a které při minulých pokusech vždy přestaly pracovat krátce před pokusem o přistání. Při včerejší misi proto nasadila malý letoun, který z bezpečné vzdálenosti sledoval, jak první stupeň klesá z oblohy na plošinu. Na palubě letadla byla 4K kamera, jejímž záznamem se nyní můžeme společně kochat. V tomto článku kromě toho najdete i záznam z kamery umístěné na prvním stupni! Vychutnejte si ještě jednou pohled na něco, co ještě nikdo nikdy neměl možnost zažít.

Záznam z kamery umístěné na prvním stupni. Právě z tohoto pohledu je dobře vidět, že stupeň po dosednutí ještě trochu poskočil. Elon Musk to zdůvodňuje poměrně silným větrem v místě přistání – 80 km/h, který způsobil řídícímu systému horké chvilky.

Úspěšné přistání prvního stupně rakety Falcon na mořské plošině je historickým momentem a mohu všem čtenářům slíbit, že se budeme snažit mapovat všechny další zajímavé kroky, které nás v dalších dnech čekají – Ať už je řeč o majestátním příjezdu do přístavu, manipulaci s prvním stupněm a tak dále.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CfjIZnsW4AALP_R.jpg

Historické přistání na plošině v ultra rozlišení, 2.5 out of 5 based on 33 ratings
Pin It
(Visited 4 143 times, 2 visits today)
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.5/5 (33 votes cast)
(Visited 4 143 times, 2 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


41 komentářů ke článku “Historické přistání na plošině v ultra rozlišení”

  1. Branislav Pecho napsal:

    Zaujímalo by ma, akým spôsobom, resp. kedy sa raketa „privarí“ ku plošine? Keďže EM spomenul ten posun pri pristátí, tak v okamihu dotyku to asi nebude. Pán Majer, viete k tomu niečo bližšie napísať? Ďakujem.
    PS: Tak sa im to predsa konečne podarilo!☺

    • Samo napsal:

      Ja typujem že už privarený bude a počítam že sa už aj pomaly vezie ale neviem je to len moja domienka 🙂

      • Majkl napsal:

        řekl bych že svařování se dělo jen pár hodin po přistání

        • Daniel Heřt napsal:

          Elon na tiskovce říkal, že svařování právě probíhá. A tiskovka byla relativně brzo po startu.

        • PepaSFI napsal:

          určitě tam je nějaká bezpečnostní přestávka, jsou v tom zbytky paliva a kyslíku, kdyby něco teklo tak to nebude nejlepší místo pro svařování.
          Docela to překvapilo jak je ta raketa oproti lodi velká. Taky mě zaujalo že tak krátce po havárii použili stejnou loď. Ta předchozí sice taky dostala ránu ale tam se Falcon jen položil a žádné větší škody nebyly vidět.

        • Vojta napsal:

          Ad PepaSFI: Taky jsem si říkal, že svařovat něco s nádrží od kerosinu nad hlavou bude docela slušný adrenalin. Kdyby to byla raketa na hydrolox, tak se zbytky paliva dají rychle vypustit, ale takhle…
          Oprava lodi asi nebyla moc složitá, pokud to neodnesly důležité a složité systémy. Za války když dostala letadlová loď podobný zásah letové paluby a nedošlo k požáru, měli to zazáplatované během pár hodin.

    • Daniel Heřt napsal:

      Přes přistávací nohy se nasadí speciální ocelové botky, které se potom přivaří k palubě lodi. Takže nohy Falconu vlastně nebudou touhle procedurou vůbec poškozeny.

  2. Radim napsal:

    Opravdu do nasazení botiček stojí Falcon volně? Žádné kotvy?
    Plošina mi na záběrech přijde po přistání hodně rozhoupaná. Pokud tohle zvládá jen těžištěm a konstrukcí noh, tak klobouk dolů. Fyzika prostě umí okouzlit na pohled.

    • Vojta napsal:

      Zdání klame. Po přivaření jde v podstatě o věž a tu jen tak nějaký vítr nezlomí. Oproti namáhání za letu je to nic. Ostatně spouštět z vrcholku nějaká lana by mohlo být ošidné. Převrácení před přivařením samozřejmě hrozí a pokud byl takový vítr, jak píší, tak se skoro divím, že se tak nestalo. Nohy jsou evidentně velmi dobře navržené.

    • Dušan Majer napsal:

      Těžiště je díky motorům hodně nízko a proto by převrácení hrozit nemělo. Elon včera na tiskovce říkal, že převrácení hrozí až po překonání sklonu více než 8°.

  3. Vojta napsal:

    Vážně vítr 80km/h? To je vichr, ve kterým se nedá pořádně ani chodit. Bylo vidět, že je moře hodně neklidné a plošina rozhodně nebyla stabilní, ale až tak zlé jsem to nečekal. To tedy opravdu klobouk dolů.

  4. maiden napsal:

    Tam je videt z kamery na stupni, jak jde nejdriv skoro na stred a pak ho to malinko sfouklo.
    Treba to jednou sesynchronizujou i s lodí.

  5. Vojta4 napsal:

    Elon na tiskovce říkal, že po přistání zkontrolují první stupeň, udělají asi 10 testovacích zážehů a potom by chtěli znovu odstartovat někdy v červnu. Chápu to dobře, že nedochází k nějakému většímu rozebrání a vyčištění? Například motory se neodmontují a nezkontrolují pečlivěji jestli není něco poškozene, povolene..?

    • Dušan Majer napsal:

      Přesně tak. Třeba po přistání na pevnině se testovací zážeh udělal hodně krátce po přistání, dříve, než se původně čekalo. Snahou bylo předejít obviněním, že SpaceX vyměnila poškozené díly a použila místo nich nové náhradní. Stále jsme ve fázi zkoušek, kdy se ověřuje, jak se technika chová.

      • Racek napsal:

        Jistě, o plném úspěchu koncepce bude možno hovořit až po opakovaném využití prvního stupně a to s placeným nákladem. Co se týče údržby, přísná prohlídky a ev. výměna či oprava poškozených či podezřelých dílů musí být samozřejmostí a nějaká nařčení o tom že Musk poškozené díly opravuje a že by snad neměl jsou fakt ubohá. Samozřejmě, musí být vypracována metodika resursů jak u motorů bývá obvyklé a intervaly údržby se jistě budou zkracovat.
        Jinak pěkný, efektní úspěch. No a teď znovupoužití, to je totiž ten cíl, ne? V tom mu držíme palce. I když mě osobně připravovaná metoda Bezoise s návratem pouze motorů mi připadá efektivnější i jednodušší a předpokládám i lepší využití nosnosti rakety. No ale ten zatím vyvíjí motory a je ještě pár let před startem, že ano.

        • Jaro Pudelka napsal:

          Osobne si myslím, že efektívnosť pre znovupoužitie je daná základnou koncepciou pohonu. A to je v prípade riadenej explózie dosť problematické, nakoľko priamym pôsobením plameňa dochádza k extrémnemu opotrebeniu materiálu. A toto je podľa mňa závažná limitácia riešiteľná vývojom špeciálnych materiálových komponentov alebo úplne inou koncepciou pohonu. V rámci limitácie dnešného explozívneho pohonu si myslím, že koncepcia SpaceX je hraničná.

        • Racek napsal:

          Jistě, ale motory raketoplánu třeba už před drahnými lety nám ukázaly, že je to možné. Motory Falconu jistě nejsou buhvíjakým vrcholem techniky, ale jsou konstruovány zřejmě velice solidně s ohledem na trvanlivost a na základě osvědčených principů. Tady asi rozhodne ekonomika. Prostě náklady na repasi, zachraňování, snížené nosnosti nesmí převýšit přínosy s úspory znovupoužití. Jistě propočty má p. Musk jistě udělány, jaká bude realita, to se uvidí v brzké době. Technicky je jeho řešení opravdu úžasné.
          No jo, jak se říká, po kostech hrdinů se řítí vpřed šedá lůza …

        • gg napsal:

          „A to je v prípade riadenej explózie dosť problematické, nakoľko priamym pôsobením plameňa dochádza k extrémnemu opotrebeniu materiálu.

          Ale to jsou mi žblepty. Nejedná se o žádnou „řízenou explozi“, je to normální „podzvukové“ hoření, a materiál motoru je chráněn jednak regenerativním chlazením, jednak mezní vrstvou spalin. Např. vnitřní povrch motorů RS-25 raketoplánu pokud vím nepřekračoval teplotu několika desítek stupňů. A jeden motor J-2 v 60. letech i po stovce testovacích zážehů vypadal jako nový. Takže až tak tragicky bych to neviděl. Problémy budou jinde, třeba v namáhání pohyblivých částí (turbočerpadlo…koneckonců tam se něco objevilo při testech toho prvního přistátého stupně, pokud se nepletu) nebo prostě v celkovém požadavku na spolehlivost (na rozdíl od auta není možné zastavit u krajnice).

  6. Luboš Pyšný napsal:

    Zajímaly by mě detaily ohledně systému, komponentů a řízení sestupu vzhledem k nutnosti se trefit na střed plochy cca 90×50 m. Jestli jsou např. nějaké aktivní prvky i na plošině apod. Přijde mně to, i v roce 2016, prostě neuvěřitelné.
    Nevíte detaily?

    • Dušan Majer napsal:

      Plošina drží místo a aktivně se pouze snaží eliminovat kývání vlivem vln. Všechna práce je tedy na prvním stupni. Největší díl práce udělá centrální motor, který je díky svému umístění výkyvný do stran a viděli jsem to i ve finální fázi přistávacího manévru – stačí se zaměřit na to, jak se naklání plamen. Dalším prvkem, který hraje velkou roli především ve větších rychlostech jsou roštová kormidla v horní části stupně. Jejich nakláněním lze korigovat směr klesání. Pak tu máme ještě trysky se stlačeným plynem v horní části prvního stupně. Ty se dostanou ke slovu ve finální fázi manévru a mají za úkol zajistit, aby po přistání stál pokud možno co nejkolměji.

  7. Daniel Bozner napsal:

    To jako teda klobouk dolů za tohle přistání v takovém větru. Pěkně to s tím hnulo do strany. Velká gratulace do SpaceX, mají to pěkně vychytané když takové podmínky přistání ten 1 stupeň ustál.

  8. maro napsal:

    No je fakt, že bych tu plošinu přece jen pro jistotu očekával tak dvakrát větší. Ale technologie to, jak je vidět, v pohodě zvládá. Trefili se už potřetí.

  9. mol napsal:

    Nechystáte video s česky komentovaným detailním popisem toho, co je vidět na videu? Zpomalené záběry na přistání, výkyvy motoru, vyklápění nohou a další věci, kterých si laik nevšimne. Díky za strhující přímý přenos. Silně mi to připomnělo hokejové Nagano.

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za pochvalu, je pravda, že tohle byla taková kosmonautická obdoba finále mistrovství světa nebo olympiády :-).
      Je docela možné, že se přistání prvního stupně budeme věnovat v příštím díle našeho seriálu Dobývání vesmíru na Stream.cz. Tam bych se o něco takového mohl pokusit.

  10. Steve napsal:

    Právě mi před pár dny v chalupě zavedli nový internet a konečně mám kvalitní rychlost a konečně mohu sledovat i videa a streamy na internetu!
    A tyto video teda opravdu stojí za to! Elon Musk to nakonec dokázal, elegantně přistát s prvním stupněm na plošině a tentokrát už úplně bezchybně. Zřejmě udělali nějaké sofistikované vylepšení i na té plošině, která musí dorovnávat výkyvy způsobené vlnami moře. Otázka je, jestli se z toho stane opravdu rutina dejme tomu s 99,9 % úspěšností. Každopádně tuto malou revoluci v kosmonautice by NASA ani Rusové nikdy nezavedli do praxe, protože miliardy na provoz dostávají zdarma ze státních rozpočtů, takže šetřit rozhodně nepotřebujou tolik jako soukromý SpaceX, který si musí na všechno sám vydělat.

    • Racek napsal:

      Těch 99 a něco procent účinnosti je nutné jen při startu, naopak každé úspěšné přistání je přínos a užitečný náklad, za který se peníze inkasují, neohrožuje.
      Co se týče NASA či Glavkosmos či JAXA atd. a taky vojáků .. bez jejich průkopnické práce a stamiliard tolarů či Rublů atd. by jsme asi o čemkoliv takovém nemohli ani uvažovat. A na počátku stál Von Braun a … ani se to neodvážím říci. Vlastně jo, vojáci třetí říše a …

  11. Fry napsal:

    Pri štarte je raketa celá biela a pri pristání je oblasť v mieste nápisu SpaceX šedá, biele sú len plochy, ktoré boli zakryté pristávacími nohami. Má to nejaký hlbší význam? Lebo zvyšok prvého stupňa ostáva biely. Dík za ozrejmenie.

    • Dušan Majer napsal:

      Ta černá/šedá barva je způsobena sazemi, které se usadí na povrchu těla rakety při brzdícím zážehu, kdy zplodiny z motoru míří proti směru letu. Jelikož se nohy vyklopí až těsně před přistáním, nemá prostor pod nimi mnoho času na očazení. Horní část prvního stupně zůstává bílá ze dvou důvodů – jednak je dále od motorů a také se v té části nachází nádrž na kapalný kyslík. Jejích chlad způsobuje, že se na vnější části tvoří námraza, která odpadává a odnáší s sebou i usazené saze.

Zanechte komentář