Atlas V při posledním startu zazlobil

2015-08-07-122716-350x210

Pokud jste sledovali náš přímý přenos, už víte že Atlas V úspěšně vynesl zásobovací loď Cygnus na její cestu k ISS. I když byl let rakety úspěšný a loď byla umístěna na správnou dráhu, ukazuje se, že Atlas měl při startu problémy. Nejjasnějším důkazem byl mnohem delší zážeh horního stupně Centaur. Ten hořel o více než minutu déle, než bylo původně v plánu. Ale problém nejspíše nebyl v horním stupni, nýbrž v prvním stupni s motorem RD-180. Ten totiž podle údajů z přímého přenosu vypnul o 5,4 vteřiny dříve, než bylo v plánu.

Centaur stále hoří, i v čase T+19:15.

Centaur stále hoří, i v čase T+19:15.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Může se zdát, že pět vteřin se už na dráze rakety moc nepodepíše, je ale potřeba si uvědomit, že těsně před dohořením prvního stupně zrychluje raketa nejvíce. Vypotřebovala totiž už téměř všechno palivo, ale motor pořád poskytuje stejný tah. V případě tohoto startu byla před vypnutím motoru raketa pod zrychlením více než 3G. Za oněch 5,4 vteřin by tedy zrychlila o celých 165 m/s, což je téměř 600 km/h. Dále je potřeba si uvědomit, že Centaur má relativně nízký tah, proto mnohem hůře bojuje s gravitací, což by se podepsalo na vyšších gravitačních ztrátách. Ve finále by tedy musel spotřebovat ještě více paliva, než by bylo potřeba na oněch 165 m/s.

V přímém přenosu bylo vidět, že první stupeň vypnul o 5,4 vteřiny dříve, než měl podle časového plánu. Během minulých letů Atlasu V vždycky první stupeň vypnul podle časového plánu +/- jedna vteřina. Zážeh druhého stupně Centaur měl podle časového plánu trvat 13 minut a 38 vteřin a skončit zhruba v T+18:09. Během přenosu pak byl oznámen o trochu delší zážeh, který měl trvat až do T+18:15. Kontrolor telemetrie od ULA v čase T+17:20 zahlásil, že zbývá jedna minuta do konce zážehu, což odpovídalo oznámenému plánu. Ve skutečnosti jste ale mohli vidět, že Centaur hořel o 1 minutu a 3 vteřiny déle a vypnul se až v čase T+19:18.

První stupeň Atlasu V s motorem RD-180.

První stupeň Atlasu V s motorem RD-180.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Dále můžeme tento start porovnat s minulou misí lodě Cygnus, která také startovala na raketě Atlas V a měla téměř identický časový plán (časové plány obou misí – OA-4 OA-6). Start při minulé misi OA-4 také proběhl hned na začátku startovního okna a probíhal přesně podle svého časového plánu, což nám opět ukazuje, že včera nebylo s Atlasem něco v pořádku. Naštěstí má ale Atlas V pro podobné mise nadbytek výkonu, proto si dokázal navigační systém Centauru s tímto problémem poradit. Podle zatím nepotvrzených informací ale málem hornímu stupni došlo palivo. Po oddělení Cygnusu měl pak Centaur provést zážeh proti směru letu a tím poslat sám sebe zpátky do atmosféry. Motor se ale po restartu velmi brzy vypnul a pokus o další restartování už nebyl úspěšný. To by ukazovalo na vypotřebování paliva. I zkrácený zážeh ale stačil pro zánik Centauru v atmosféře, ten ale proběhl mimo plánovanou oblast, možná i nad obydleným územím. Další nepotvrzená informace hovoří o možné příčině celé anomálie. Údajně byl  upraven poměr tekutého kyslíku a petroleje, který byl použit v motoru prvního stupně, což vedlo k předčasnému vyčerpání zásoby tekutého kyslíku a vypnutí motoru.

I přes problémy, které během letu nastaly, se ale jedná o úspěšný start. Loď Cygnus byla vypuštěna na přesně naplánované oběžné dráze a v těchto okamžicích už letí k ISS, kde by měla být zachycena a připojena v sobotu. Atlas V létá už od roku 2002 a za tu dobu stihnul celých 62 startů s pouze jediným částečným selháním, při kterém vypnul horní stupeň dříve než měl, vynášené satelity ale jeho chybu samy zkorigovaly vlastními motory. Jedná se tedy o jednu z nejspolehlivějších raket, která dnes léta. Jakékoliv problémy jsou u ní tedy velice neobvyklé.

Dlouhá expozice startu Atlasu.

Dlouhá expozice startu Atlasu.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://forum.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…/2015-08-07-122716-350×210.jpg
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/ (screenshot)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Atlas_V_first_stage_engines.jpg
http://spaceflightnow.com/…/OA_6_Streak_Alex_Polimeni_00001.jpg

 

Pin It
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

GD Star Rating
loading...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


14 komentářů ke článku “Atlas V při posledním startu zazlobil”

  1. maro napsal:

    Hmmm. Tak snad radši příště natankují víc paliva. Do obou stupňů …

    • zvejkal napsal:

      Som myslel, ze vzdy sa tankuje plna… Ci nie? Asi nie … Asi nieje vzdy treba…

    • Daniel Heřt napsal:

      Tankuje se plná, tankovat méně paliva je zbytečné riziko, právě kvůli takovýmto případům. Cena paliva je při ceně startu rakety zanedbatelná.

      • maro napsal:

        Ale proč to potom stoplo dřív?

        • Daniel Heřt napsal:

          Jak jsem psal v článku, neoficiální informace hovoří o špatném poměru paliva a okysličovadla v motoru, motor tedy dostával více kyslíku a méně petroleje, proto spotřeboval kyslík rychleji.

        • maro napsal:

          Aha. Tohle jsem v článku přehlédl. Děkuji a omlouvám se za nepozorné čtení.

  2. Martin napsal:

    No kdyby Centaur neprovel zážeh vůbec, tak by stejně v řádu dnů/týdnů shořel v atmosféře ne?

    • Michael Voplatka napsal:

      Ano, nejpozději za pár týdnů by v atmosféře shořel. Výhoda zpětného zážehu ale spočívá v tom, že se horní stupeň dostane do atmosféry nejen dříve, ale také v požadované neobydlené oblasti.

  3. Radovan Kubrt napsal:

    „Start při minulé misi OA-4 také proběhl hned na začátku startovního okna a probíhal přesně podle svého časového plánu, což nám opět ukazuje, že včera nebylo s Atlasem něco v pořádku.“

    Při misi OA-4 hořel Centaur také o něco déle, konkrétně o 38sekud. Ovšem nikdo si toho jaksi nevšiml díky posunuté vizualizaci při přenosu. Tehdy ale první stupeň pracoval stanovenou dobu.

    Podle tohoto videa byl start v čase 0:48 a MECO ohlášeno v 19:43, tj. v T+18:55. Podle plánu mělo být ale už v T+18:16.7. Centaur tedy hořel o 38 sekund déle než plán. Nicméně vizualizace ukazovala přesně 18:16 v okamžiku vypnutí stupně Centaur… tedy o 6 sekund později než bylo ohlášeno komentátorem, v čase videa 19:49.

    • Daniel Heřt napsal:

      V tomhle případě bych určitě více věřil telemetrii na obrazovce než samotnému času videa. Telemetrie jde přímo z rakety a bude téměř určitě přesná, zatímco video je poskládáno z různých pohledů a je v něm zpoustu příležitostí ke zpoždění a nepřesnostem.

      • Radovan Kubrt napsal:

        Mám na mysli samozřejmě audio, kde slyším startovní odpočet a ohlášení MECO. Jedná se o záznam přímého přenosu NASA TV a audio je jediné, co zde poskládáno není. MECO je zde slyšet po 18:55sec od startovního odpočtu – o 38sec později než plán.

        Do videa v čase 11:30 (tj.v 10:42 po startu) je naopak vložena animace s časovým indexem vlevo dole začínající na 595 sekundách (tj.T+9:55) a je tak tedy o 47 sekund zpožděné vůči předešlému videu/audiu – zpoždění zůstává konstantní až do konce videa. Animace pak ukazuje MECO po 19:01 od oznámeného startu, díky zpoždění 47sekund nám pak ukazuje čas 18:14.

        Pokud bych chtěl věřit, že čas na videu je skutečně autentický, nesměl bych vidět a slyšet start o 47 sekund dříve, než čas na této animaci mohl vůbec začít. 😉

        • Daniel Heřt napsal:

          Když se podíváte na záznam našeho přenosu startu – https://www.youtube.com/watch?v=HPBd4B6NVaE který byl živě vysílán, tak vyjdou tato čísla:
          Start podle videa: 15:43
          MECO podle videa: 33:58
          Doba letu podle videa – 1095s
          Doba letu podle telemetrie – 1094s

          Takže to video co linkujete bude zřejmě něják upravené.

  4. Daniel Heřt napsal:

    Mimochodem, ULA samotná tuto anomálii dneska potvrdila.

  5. rado napsal:

    Ak sa nadrže tankujú doplna tak to je potom chyba motora RD 180, že jedna zložka paliva došla skôr, nie? On si predsa sám dávkuje, koľko a čoho ním pretečie?

Zanechte komentář