Testovací exempláře motorů na tuhá paliva

GSDO_SRB-Pathfinder-Segment-Arrival

Do haly Rotation, Processing and Surge Facility na Kennedyho středisku dorazily dva tzv. pathfindery, tedy zkušební modelové exempláře segmentů urychlovacích bloků SRB pro raketu SLS. Zkušební segmenty z Promontory v Utahu dorazily po železnici a s jejich pomocí se budu zkoušet postupy manipulace s těmito kusy ještě předtím, než dorazí letový hardware. Má se zkoušet jejich zvedání, přemísťování i skládání. Na těchto zkouškách se budou podílet jak zástupci NASA, tak i inženýři z partnerů, kteří se na výrobě podílejí.

Ano, může se to na první pohled zdát jako zbytečné, když si uvědomíme, že se s velmi podobnými segmenty v hale VAB už pracovalo při provozu raketoplánů. Tyhle zkoušky ale budou určeny hlavně pro stoprocentní jistotu nacvičení všech manévrů, které budou potřeba pro obsluhu nejen SRB samotných, ale také celého prvního stupně rakety SLS. Jinými slovy – zkoušky, které testovací makety segmentů podstoupí jsou potřebné a zároveň nebudou ve výsledku příliš drahé, takže se vyplatí je udělat, aby byla stoprocentní jistota, že u letového hardwaru nedoje k nečekaným chybám.

Testovací exemplář segmentu na tuhá paliva pro raketu SLS

Testovací exemplář segmentu na tuhá paliva pro raketu SLS
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net


Vysvětlení pod čarou pro nové čtenáře: Na našem blogu vychází dva typy článků – velké, které mají alespoň 500 slov, nebo 20 fotek vydáváme po půlnoci,nebo v případě Kosmotýdeníku v poledne. Kromě těchto velkých článků vydáváme i články krátké, které vychází během odpoledne. Krátké články mají mnoho důvodů, ale jedním z nich je přinášet informace i o událostech, které by nevydaly na velký článek, ale přesto jsou zajímavé a domníváme se, že by se o nich měli naši čtenáři dozvědět.

Tohle vysvětlení sem přidávám proto, že se nám v poslední době ozvalo několik lidí, kteří se  ptali, proč jsou některé články oproti ostatním krátké. Napadlo mne, že by to mohlo zajímat i ostatní čtenáře.

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://blogs.nasa.gov/…/254/2016/02/GSDO_SRB-Pathfinder-Segment-Arrival.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…5e4c2e8821228ca1b4852c085b97a385&oe=576A756A

Pin It
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

GD Star Rating
loading...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


9 komentářů ke článku “Testovací exempláře motorů na tuhá paliva”

  1. Samo napsal:

    Sú motory SRB vektorovateľné? Myslím si že áno ale nie som si istý 😀

  2. spacok napsal:

    K tomu dodatku o kratkych clankoch, nebolo by vhodne spravit sekciu nieco ako spravicky ktora by taketo male clanky zahrnovala? Mne osobne to nevadi ale novi uzivatelia by to mohli pokladat za uzitocne

    • Dušan Majer napsal:

      Jeden čas jsme uvažovali o tom, že bychom k těmto článkům dávali speciální štítek, ale pak jsme to zavrhli. Zavedení speciální sekce pro krátké zprávy nepovažuji za vhodné, protože pak by se k nim dostalo méně čtenářů, než když jsou takto přímo ve výpisu článků.

  3. Honza napsal:

    Má palivo SRB nějakou složitější strukturu, nebo je to prostě válec s dírou uprostřed? A jaký to má případně vývoj na průběh síly, kterou SRB vyvine? Pokud by to byl jen válec s dírou, tak by měla postupně stoupat, protože se zvětšuje plocha hoření, nebo se mýlím?

    • Dušan Majer napsal:

      Já s oblibou přirovnávám segmenty motorů SRB k ruličkám toaletního papíru, které se postaví na sebe. A co se tvaru středového kanálu týče, tak tam může být buďto klasický kruhový průřez, nebo se může použít tvar hvězdy.

  4. MRR napsal:

    Motory

  5. MRR napsal:

    Motory SRB majú tvar kanálu 11cípej (myslím) hviezdy, ťah je ale vcelku vyrovnaný pretože ide o system BATES,jedná sa o sústavu paliových zŕn „poskladaných“ nad sebou, ktoré odhrievajú aj zospodu a zvrchu, čím je zaistený optimálny ťah. Zo začiatku kvôli obrovskému povrchu odhrievania hviezdy ťah prudko rastie, neskôr ( cca. v 50 s ) klesá aby nedošlo k preťaženie a odhrieva už viac-menej rovnomerne, motory sa odpaľujú na konci ťahu ( cca4% ťahu-zbytkový ťah ) kvôli optimálnemu rozloženie ťahu raketoplánu a vlyvu gravitácie, výkovov ťahu pri konci horenia atd…

  6. Štěpán napsal:

    Diky za poznámku pod čarou 😉

Zanechte komentář