SES souhlasí s použitím letěného Falconu

news-122815a-lg

Snaha o znovupoužitelnost prvních stupňů soukromých raket Falcon má za sebou další drobný, ale ve svém důsledku důležitý pokrok – tentokrát nikoliv na poli technickém, ale spíše administrativním. 22. prosince dokázala SpaceX měkce přistát s prvním stupněm na pevnině, ale ke znovupoužitelnosti je potřeba udělat ještě několik kroků. Jedním z nich bylo najít zákazníka, který by souhlasil s tím, aby jeho satelit startoval na raketě, jejíž první stupeň už jednou letěl. Zdá se to jako banalita, ale ve skutečnosti to není tak snadné. Operátoři družic jsou na svá díla opatrní a chtějí jim zajistit co největší spolehlivost, že se dostanou na oběžnou dráhu.

První krok udělala až společnost SES, která se SpaceX již několik let spolupracuje. Aktuálně je nejvíce slyšet o satelitu SES-9, který by měl odstartovat už 46 minut po zítřejší půlnoci, ale tahle firma už dříve ukázala, že se nebojí vsadit na novou kartu. Vždyť satelit SES-8, který letěl v prosince 2013, byl první náklad, který Falcon dopravil na dráhu přechodovou ke geostacionární.

Prozatím není jisté, při které konkrétní misi by se měl použitý první stupeň objevit, ani ze kterého letu bude pocházet. Důležitý je ale zájem, který SES projevila. Firma také uvedla, že by ráda stejný první stupeň použila minimálně dvakrát. Aktuální SES-9 je prvním ze tří satelitů této firmy, které by letos měly Falcony vynést – připravují se ještě SES-10 a SES-11. To by mohlo leccos napovědět. Nechme se proto překvapit, jak se bude tento mimořádně zajímavý trend vyvíjet dále.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.collectspace.com/images/news-122815a-lg.jpg

Pin It
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

GD Star Rating
loading...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


8 komentářů ke článku “SES souhlasí s použitím letěného Falconu”

  1. Jakub napsal:

    Já pořad přemýšlím jestli je bezpečnější použit nový motor nebo ten „odzkoušený“ co hořel cca 200 s co mohlo by se pokazilo a u nového se může pokazit všechno ale taky ne.

    • Dušan Majer napsal:

      Všechno je to o zkouškách. Je potřeba ověřit, jak se použité motory chovají, zda se na nich průchod atmosférou nějak nepodepsal. Jinak to cca. 200 sekundové hoření problém není. Motory běžně před letem absolvují několik zkušebních zážehů, navíc SpaceX Merliny konstruuje tak, aby takové zatížení zvládly. Podobně jako když NASA budovala motory SSME pro raketoplány, které byly také znovupoužitelné.

  2. roman.hronza napsal:

    Tak to je bomba. Ani jsem nedoufal, že k tomu dojde tak brzy. Z článku není zřejmé, zda se jedná o předběžnou dohodu nebo jen marketingové prohlášení.

    • Dušan Majer napsal:

      Bylo to avizováno na tiskové konferenci, ale předpokládám, že nejde jen o „plácnutí do větru“, ale že tomu předcházela nějaká (byť základní) dohoda.

  3. Martin napsal:

    Mě by zajímalo, když firma zakoupí let na již použitém stupni, jestli to bude mít levnější? A když tak o kolik %?

    • Dušan Majer napsal:

      Tyto informace zatím nejsou dostupné.

    • gg napsal:

      Odhad je momentálně asi tak o čtvrtinu až o třetinu levnější let. Což se možná nejeví jako zas až tak velký pokrok, v porovnání s tím, co SpaceX chce v konečném důsledku dosáhnout, ale zase na trhu komerčních letů by i tohle byla masivní konkurenční výhoda.

  4. Malky napsal:

    Nevyjádřila se v minulosti už Orbcomm nebo nějaká jiná firma, že by jim nevadilo letět na použitém stupni? Nebo se pletu?

Zanechte komentář