Falcon 9 se chystá na těžkou misi

Dnes v brzkých ranních hodinách zažehl Falcon 9 FT své motory. Nejednalo se ale o start, nýbrž pouze o krátký statický zážeh, který měl prověřit připravenost rakety. Ten proběhl úspěšně a pokud půjde dále vše podle plánu, tak se Falcon vydá k obloze v brzkých čtvrtečních hodinách. Jeho startovací okno začíná v 0:46 našeho času a mělo by být dlouhé 97 minut. Podle aktuální předpovědi je pravděpodobnost vhodného počasí 60 %, se záložním oknem o den později a pravděpodobností 80 %. Vynášeným nákladem je komunikační satelit SES-9, který se svými 5330 kilogramy bude zatím nejtěžším satelitem, který kdy Falcon vynášel na dráhu přechodovou ke geostacionární.

SpaceX se navíc dohodla s firmou SES, že umístí satelit na vyšší orbitu, než bylo dříve v plánu. Satelit totiž používá iontové motory k tomu, aby sám zvýšil svou dráhu až na geostacionární. To ale může trvat velice dlouho, jelikož iontové motory poskytují jen velmi malý tah. Tím, že bude satelit umístěn na vyšší oběžnou dráhu, se urychlí jeho výstup a tedy i uvedení do provozu. SpaceX tímto krokem kompenzuje zpoždění startu, který měl podle původních plánů proběhnout už někdy v druhé polovině roku 2015. Vyšší oběžná dráha ale znamená také více spotřebovaného paliva a méně rezerv pro přistání. První stupeň se o přistání na plovoucí plošině pokusí, ale tentokrát si sáhne na úplné dno. Pravděpodobnost neúspěchu bude rozhodně vyšší než při minulých startech. Na druhou stranu, pokud by se přistání podařilo i za těchto okolností, bylo by velkým triumfem pro znovupoužitelnost.

Statický zážeh Falconu 9

Statický zážeh Falconu 9
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
http://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Cb2e2rXWAAAYFfH.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Cb2vuUcUUAAkqiE.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

16 komentářů ke článku “Falcon 9 se chystá na těžkou misi”

  1. Aga napsal:

    podla posledneho infa… zmena trajektorie nijak nesuvisi s mensim mnozstvom paliva pre pristatie…

    nejake dalsie info na fore

    • Daniel Heřt Redakce napsal:

      Díky za novou informaci, zajímavé je, že SpaceX ve svém presskitu píší tohle:“Given this
      mission’s unique GTO profile, a successful landing is not expected.“ Neboli že kvůli unikátnímu GTO profilu této mise se úspěšné přistání neočekává, Skoro mi to zní jako by si SpaceX a SES protiřečili, nebo se SpaceX radši takhle pojišťuje z PR strany.

      • Aga napsal:

        njn, tie vyjadrenia su celkom chaoticke vsetky dokopy…

        teoreticky ten profil je unikatny… taky tazky satelit este neniesli 🙂

      • Aga napsal:

        uz to ses potvrdili aj na tlacovke ku startu… takze vyzera to, ze je to tak, ako to ses dali vonku a menil sa len profil trajektorie pre druhy stupen

      • otaznick napsal:

        Tak si alespoň otestují zda se trefí i s minimem paliva. Docela by mě zajímalo, jestli jim to stojí za to rozflákat další raketu o plošinu… 🙂

      • Samo napsal:

        Tak určite im stojí za to aj rozfákať tu raketu o plošinu predsa aspoň nazbierajú údaje pre budúci pokus pristáť z takto náročnej misie 🙂

  2. Vojta napsal:

    Je skvělé slyšet, že se už celkem běžně používají i komerční satelity s iontovém pohonem. Je možné někde dohledat, jaký je rozdíl v hmotnosti a předpokládané životnosti satelitu oproti klasickým hydrazinovým motorkům?

    • Daniel Heřt Redakce napsal:

      Bohužel se mi nikde nepodařilo najít kolik má satelit paliva, ale můžu se to pokusit odhadnout. Pokud předpokládám ISP 3000s a potřebnou změnu rychlosti 1800 m/s pro přechod na GEO, tak z těch 5330kg musí tvořit palivo asi 320kg. Oproti tomu, kdyby satelit používal motor na hydrazin s ISP dejme tomu 300s tak by muselo palivo tvořit 2440kg hmotnosti satelitu. Rozdíl je tedy opravdu veliký.

      Životnost se udává 15 let a pokud předpokládáme potřebu 50m/s za rok pro udržení dráhy, tak satelit každý rok spotřebuje cca dalších 10kg paliva. Z toho tedy odhaduji, že by měl mít minimálně 470kg paliva, ale ve skutečnosti bude mít asi víc.

  3. rado napsal:

    to ako prebieha statický zážih? To ide výkon motora len na pár percent alebo je raketa ‚priviazaná‘ aby neuletela?

    • Daniel Heřt Redakce napsal:

      Raketa je držená na rampě a motory se zapalují na plný výkon, ale jenom na pár vteřin. Stejný systém drží raketu i při startu a pustí jí jenom pokud všechny motory pracují správně a dodávají plný tah.

    • vedator napsal:

      static fire (SF) sluzi na otestovanie koordinacie, systemov a hardveru pred startom. co sa tyka motorov, povedal by som, ze cely priebeh je ako pri ostrom starte az na to, ze sa vypnu v okamihu potencialneho odlepenia rakety z plosiny. samozrejme, cely cas je F9 pricvaknuty k plosine. celkova dlzka SF vychadza na cca 5-7s, pocas ktorych sa zbieraju data. tie sa nasledne vyhodnotia a urci sa, ci bolo vsetko v norme 🙂

  4. Štěpán napsal:

    Nechtěl bych nějak moc rejpat, ale ve článku mi chyběla informce, že zážeh proběhl úspěšně. Ano, dal se to z textu vyvodit ale myslilm si, že by bylo lepší to tam přímo napsat. Díky…

  5. Samo napsal:

    Zdravím. Plánujete tento štart streamovať s českým komentárom??

Napište komentář k otaznick

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.