Trosky prvního stupně jsou v přístavu

RuLU2Eb

Plošina Just Read the Instructions, na kterou se v neděli pokusil přistát první stupeň rakety Falcon 9 připlula do přístavu. Zájemcům se tak naskytla možnost spatřit trosky, které z prvního stupně zbyly poté, co se skácel na přistávací rampu. Loď bohužel k pobřeží dorazila za tmy, což způsobila sníženou kvalitu pořízených fotografií, ale i tak jsme se rozhodli je zveřejnit. Podobné věci totiž nejsou k vidění každý den. I přesto je ale ze snímků poznat, že minimálně některé motory nejsou téměř vůbec poškozené. Je to další důkaz, který potvrzuje, že tato exploze byla o poznání menší, než ta minulá a nebo předminulá.

Příjezd do přístavu

Příjezd do přístavu
Zdroj: http://i.imgur.com

Pohled na motorovou sekci

Pohled na motorovou sekci
Zdroj: http://i.imgur.com/

Plošina Just Read the Instructions v přístavu

Plošina Just Read the Instructions v přístavu
Zdroj: http://i.imgur.com/

Některé motory vypadají nepoškozeně

Některé motory vypadají nepoškozeně
Zdroj: http://i.imgur.com/

Nejhůře dopadly tři motory, na straně, kam stupeň padal

Nejhůře dopadly tři motory, na straně, kam stupeň padal
Zdroj: http://i.imgur.com/

Trosky sice zakrývala plachta, ale vítr odhalil, co se pod ní ukrývá

Trosky sice zakrývala plachta, ale vítr odhalil, co se pod ní ukrývá
Zdroj: http://i.imgur.com/

Zdroje informací:
http://imgur.com/a/WMmFd
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/RuLU2Eb.jpg
http://i.imgur.com/uiLK783.jpg
http://i.imgur.com/pWngSaY.jpg
http://i.imgur.com/6ZdeiCR.jpg
http://i.imgur.com/64qMVaW.jpg
http://i.imgur.com/7MuHzi8.jpg

Pin It
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

GD Star Rating
loading...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


62 komentářů ke článku “Trosky prvního stupně jsou v přístavu”

  1. Honza napsal:

    Ackoli jsem pravidelnym a vdecnym (!!!) ctenarem Kosmonautixu, tak tento clanek se mi nelibi. Prilis silne zavani bulvarem (tvrzeni, ze motory jsou/nejsou poskozene podle promackle trysky na nekvalitni fotografii) a snahou za kazdou cenu tezit z momentalne vdecneho tematu okolo SpaceX (ackoli se jedna bezpochyby o historicky milnik). Prijde mi to pod uroven tohoto skveleho webu plneho zajimavych clanku plnych informaci (bohuzel, zde je informacni hodnota temer nulova). Na forum OK, ale na clanek se v kosmonautice nedeje nic zajimavejsiho?
    Omlouvam se za (prilis tvrdou) kritiku 🙂

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za názor, nicméně si dovolím trochu oponovat. Cílem žádného našeho článku není bulvarizace. Tento článek jsem udělal z jediného prostého důvodu – lidé jsou zcela právem zvědaví na nové informace o SpaceX. Spekulují, v jakém stavu by mohly být trosky po explozi atd. To skončilo ve fázi, kdy loď připlula do přístavu a bylo možné spatřit skutenčý stav trosek. Fotografie mají ukázat, jaký je skutečný stav trosek, kolem kterých se hodně hovoří a čtenáře to zajímá. Naším záměrem bylo přinést tyto fotografie a ukázat, v jakém stavu trosky jsou.
      Řekl jste to správně – jde o velmi důležitý moment v historii kosmonautiky, lidé jsou zvědaví na nové informace. Proto se snažíme jejich poptávce vycházet vstříc. Není za tím snaha o bulvarizaci, ale o informování, o které čtenáři stojí.

      Byl bych rád, pokud by se k tomu vyjádřili i další čtenáýři a napsali, jak to vidí oni a jak na ně tento článek působí.

      • Petr Blaschke napsal:

        Jsem velmi rád za tento článek a hlavně za fotky. Úroveň poškození si může z nich každý posoudit sám. Je jisté, že to, že nějaké trosky vůbec zbyly, svědčí o hladším průběhu této RUD události 🙂

      • Webstr napsal:

        Nedá mi to nereagovat. … Každá informace o SpaceX je vítaná. Tím spíše pokud se jedná o informace kolem pokusů o přistání / znovupoužitelnosti raketových stupňů. Už jen loňskou událost úspěšného přistání při OG-2 bych hodnotil jako událost No.1 roku 2015 (místo NH). Navíc na článku mi nic bulvárního nepřijde – už dříve jsme tady i jinde na internetu měli fotky aktivit SpX pořízené amatéry, které společnost sama do té doby neuveřejnila / nekomentovala (např pokusy s grasshopperem) – možná pokud člověk sleduje hodně jeden druh informací, začíná ho pak vidět všude? 😉

        • Martin Gembec napsal:

          Troufnu si tvrdit, že většina čtenářů by si tyto fotky na fóru třeba ani nenašla. Takže to na podobný portál patří. Doteď jsem myslel, že jediný, kdo píše trochu bulvární věci jsem tu já, takže díky za zajímavý názor, ale v tomto konkrétním případě stojím za Dušanem. Ale ceník si takových komentářů. Je skvělé, že vůbec jsou.

    • Miroslav Uhlíř napsal:

      Informací o SpaceX není nikdy dost.

    • vedator napsal:

      Tvrda kritika. Paci sa mi, ze nebola osobna ale adresna, presne pomenovala, co je zle. Ako autor clanku alebo spravca portalu by som ju uvital, preto si myslim, ze aj podobne reakcie tu patria.

      Mne osobne vadia na clanku dve veci, nekvalitne fotografie a tvrdenie, ze niektore motory su takmer neporusene. Je totiz nic nehovoriace a absolutne subjektivne. Uvital by som ho na fore, nie v hlavnom clanku. Moze to totiz znamenat, ze motory su/budu funkcne, alebo ze mozu ist rovno do srotu.

      Ci je clanok OK alebo nie, nech posudia sami citatelia 🙂

      • Dušan Majer napsal:

        Ono to mělo hlavně vyznít tak, že to vypadá, že jsou nepoškozené. Nechtěl jsem, aby to vyznělo nějak definitivně. 🙂
        S kvalitou fotografií máte pravdu, leč v médiích platí zákon nepřímé úměry kvality záběrů / fotek vůči důležitosti toho, co zachycují. Jinými slovy pokud dostanu jako redaktor nekvalitní fotku něčeho nezajímavého, neotisknu ji. Čím důležitější událost materiál zachycuje, tím nižší jsou nároky na jeho technickou kvalitu. 🙂 A myslím, že tady šlo o poměrně důležitý moment.

        • Spytihněv napsal:

          Přesně tak. Autentická unikátní fotografie může být i nekvalitní, ale to vůbec nevadí. Někdy právě naopak. Ta dokumentační hodnota je vyšší než leckteré stylizované modelové situace. Takže v pohodě 🙂

        • vedator napsal:

          Dušan Majer 21.1.2016 (10:39) a Spytihněv 21.1.2016 (12:32)
          Asi sa v tych fotografiach nezhodneme ale akceptovanie ineho nazoru patri k slusnej a vecnej konverzacii.

          Kedze denne precitam niekolko clankov tykajucich sa nielen kozmonautiky ale aj astrofyziky, uz asi podvedome sa snazim vydolovat z clankov pridanu hodnotu. Tento clanok povazujem ‚iba‘ za informativny. Nehovorim, ze tu nema byt, len si myslim, ze mohol pockat a do clanku by sa podarilo dat viac informacii.

          SpX a ich misie tu zaberaju vyrazne percento priestoru co by sa fanusikom ostatnym firiem a statov nemuselo pacit 😀

        • Dušan Majer napsal:

          U toho konce máte částečně pravdu, ale SpaceX si to zaslouží za to, co předvádí. Po dlouhé době se totiž podařilo zčeřit stojaté hladiny kosmonautických vod. 🙂

        • Pedro napsal:

          Ahojte ve spolek,

          nedá mi to a taky zareaguji na kvalitu výše publikovaných fotografií.

          Na Silvestra 2009 jsem se náhodou se svou zrcadlovkou „nachomejtl“ u požáru bytu v panelovém domě v Praze. Nad ničím jsem nepřemýšlel a protože už IZS dělal svou práci, stoupl jsem si na protější svah a prostě „cvakal“. Najednou mi někdo poklepal na rameno. Ten někdo byl kameraman z TV Prima a ptal se jak jsem tu dlouho a kolik mám fotek. Odpověděl jsem, že od začátku a že něco přes 300. Zeptal se mě zdali jsem ochoten mu fotografie (samozřejmě) zcela zdarma poskytnout. Souhlasil jsem a tak jsme odjeli do redakce výše zmíněné televize, kde jsem mu na chvíli půjčil kartu z foťáku. Je to člověk, který se tímto byznysem živí už 20 let. Za chvíli přiběhl a povídá mi, že mi jednu fotografii přejmenoval a ať ji pošlu do Czech Press Foto. Dal mi svou vizitku a řekl, že když to nebudu chápat, ať mu zavolám.

          Večer jsem se na tu fotku podíval a opravdu jsem nechápal. Rozostřené, do modra uteklé barvy. Pozůstatek předchozího focení.

          Zavolal jsem mu a povídám, vždyť ta fotka je z expozičního hlediska jednoznačně na vyhození. On mi řekl, že to ví, ale ať se podívám ne jak ale co je na té fotografii. Zachytil jsem naprosto úžasný okamžik, kdy se policista z vedlejšího balkonu pokoušel kbelíkem plným vody ochladit majitelku hořícího bytu, která ležela na podlaze svého balkonu. Tehdy TV Prima moje fotky odvysílala.

          Bohužel jsem o pár dní o celou tuto serii přišel a ze soutěže nebylo nic, ale jednu věc jsem se díky tomu naučil: koukat se na fotky i jiným okem, než jen tím, jestli jsou správně barvy a ostrost.

          K výše uvedeným fotkám a textu pana Majera za mě asi jen toto:

          Je to výborné, že tu fotky jsou a text beru jen jako informativní, neboť v době, kdy byly tyto fotografie pořízeny nemohl ještě asi nikdo ani ve SpX tušit jaký je pravý stav věci.

          Jen tak dále pane Majere.

          Opět smekám

        • Dušan Majer napsal:

          Děkuji za názor i za příběh, který jste tu popsal. Sám jsem si vzpomněl, jak jsem v době, kdy jsem dělal v médiích, podobně kontaktoval svědky, kteří mohli událost nafotit či natočit. Děkuji tedy kromě jiného i za připomenutí pár událostí, na které v mé hlavě již pomalu sedal prach, protože už je to pár let. 🙂
          Jsem rád, že jste napsal tento příběh, protože to krásně ilustruje to, co jsem se snažil sdělit ve svých minulých příspěvcích.

  2. Peter P napsal:

    Trochu tvrde od Honzi. Urcite pre ludi ktori maju radi Kosmonautiku je kazdy clanok zaujimavi, hlavne ked reaguje na aktualne udalosti. Rozhodne by som netvrdil, ze je to bulvar. Kvalita mnohych clankoch o Kosmonautike v najvacsich periodikach je uplne uboha. Novinari casto zavadzaju napliklad sa pomerne casto informuje o SpaceX tak, ze clovek ma pocit ze im vsetko vybuchuje co je samozrejme nezmysel. Nemyslim si, ze by Dušan varil z vody.

  3. Steve napsal:

    Spíše bych to nazval bonusovým článkem nad rámec, kdo chce se dozvědět více jak dopadl první stupeň, ať si ho přečte, koho to nezajímá, ať jde dál na jiné témata.

  4. Jakub napsal:

    Mě by zajímalo jestli vznikne video jestli to točili nad mraky.
    Článek je ok jak sem viděl ty fotky tak taky jsem měl stejný názor jako článek a ( to sem nejdřív viděl fotky ) bulvar je barevný to není 🙂

  5. hansnasa napsal:

    Nechápu jak si někdo tyto čerstvé informace plete s bulvárem.O firmu SpaceX je mezi fandy,ke kterým se počítám enormní zájem a vítáme každou drobnost a čerstvou informaci.Nejedná se přeci o modelky,ale raketovou techniku.Stojím pevně za redaktory,jdete správnou cestou a jen tak dál.Díky.

  6. Radoslav Packa napsal:

    Je jasné, že túto raketu je možné analyzovať. Je to druhá raketa v histórii, ktorá odviedla svoju prácu a nerozbila sa voľným pádom zo 100km výšky o hladinu alebo zem.
    Myslím, že Dušan si môže dovoliť tvrdiť, že niektoré motory sú nepoškodené- vôbec ma to nerozrušilo. Za bulvár to vôbec nepovažujem

    • Jakub napsal:

      A celkem je to logické tvrzeni ty motory už stály na zemi jenom se překotily samozřejmě že zbytku asi moc nezbylo ale kdo ví jestli

  7. Lubix napsal:

    Tak tohle je ten typ bulvárních zpráv kterých neni nikdy dost. Spacex je téma co zajímá asi každého technického fandu, mě teda to zajímá hodně.

  8. roman.hronza napsal:

    Určitě dobrá informace. Hodně by mě zajímal detailní popis závady. Hlavně co (která součástka) ji způsobila (a případně kolik stála USD). Je také otázkou zda se na absenci aretace u jedné z noh nepodepsalo počasí.

  9. Honza napsal:

    Ale ano, sam jsem velkym fanouskem SpaceX. Ovsem osobne bych s vydanim podobneho clanku par dni pockal. Jiste, namitnete, ze to bychom mohli na neco cekat donekonecna, pravda. Ale dle meho nazoru takto telegraficky clanek, ktery vyjde za par dni znovu s podrobnejsimi informacemi a analyzami (uz aby tu byl!) „zabira“ misto dalsim novinkam a zajimavostem. Nicmene s tim asi dokazu zit. 🙂

    • Dušan Majer napsal:

      S tím nesouhlasím. Některé informace je potřeba servírovat „za tepla“. Právě proto jsme po velkých článcích, které vychází po půlnoci zavedli krátké články, které jsou přesně k tomuto účelu – umožňují rychle informovat o aktuální události, která by mohla čtenáře zajímat.

      • Martin Gembec napsal:

        Je to i o odvaze, kterou cestou se vydat a já třeba jsem hrozně rád, že jsem našel portál a lidi, kteří se nebojí vydat i pro někoho až příliš krátké články. Je to styl, který umožňuje informovat čtenáře co nejrychleji o něčem, co ho zaujme teď více, než za pár dny a nebo o něčem, na co netrpelivě čeká. A jako bonus to nemusí sám hledat a má to česky i s plodnou diskuzí. Díky za to.

        • vedator napsal:

          Pridam svoj nazor a budem reagovat na predchadzajucich troch pisatelov.

          Ako bude vyzerat portal rozhoduje sefredaktor a jeho spolupracovnici. Ak sa rozhodnu ist nespravnou cestou, portal ‚pude do kytek‘. To zatial kosmonautixu nehrozi, preto si myslim, ze aj ked sa vyskytne kritika prajem autorovi clanku aby bola konstruktivna – honzove poznamky k tomuto clanku presne take su.

          Za seba mozem povedat, ze ak by sa tento clanok objavil ako treti v poradi v danom dni, tak by som sa DM zastal, ale musim, zial, suhlasit s Honzom. Tento clanok zabral miesto inemu clanku. (Bodaj by bolo co najviac clankov ako vcera o Jason-3 a dnes o van Allenovych pasoch).

          Pekny den.

        • Dušan Majer napsal:

          Jenže včera se toho moc nestalo a navíc si stále myslím, že lidé stojí o informace o SpX a proto je vhodné jim vycházet vstříc.

          Plně souhlasím s tím, že konstruktivní kritika je prospěšná! 😉

        • PH napsal:

          Chtěl bych podpořit naprostou menšinu kritiků. Přestože jsem každodením a vděčným čtenářem kosmonautixu, tento článek byl spíše zklamáním a i na mě působil bulvárně. Dělat z těchto obrázků nějaké závěry je přinejmenším odvážné. Kdyby se projednou nepodařilo naplnit velmi ambiciozní limit dvou článků za den (pokud by se navíc v jiný bohatý den objevily články tři), tak bych se cítil méně „podveden“ než teď.

        • Dušan Majer napsal:

          Díky za názor, leč článek spoustu lidí (soudě podle ohlasů v komentářích) potěšil. Ukazuje se, že je hodně těžké „zavděčit“ se všem. Chápu, že některé informace mohou být pro někoho zajímavé a pro někoho jiného nikoliv. Je to hodně složité na posouzení, které téma zpracovat a které nikoliv.
          Přesto ale děkujeme, že jste napsal.

  10. bret napsal:

    Mne vice vadi az nekriticke zbozsteni vseho okolo spacex,“co Musk cini,dobre cini“.Je nezpochybnitelne,ze pristani takhle dlouheho telesa presne na cil po oddeleni od druheho stupne je opravdovy majstrstyk. Nicmene,freneticky krik, jak jsou ostatni neschopni a jak jim to spacex vsem ukaze,mi pripada ponekud usmevne! Jinak clanky super, perfektni informace na jednom miste, diky.

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za pochvalu, ale myslím, že u nás nikdo neříká, že jsou ostatní neschopní.

      • bret napsal:

        Omlouvam se, to nebylo na obsah clanku, ale reakce na mnohe reakce kolegu ctenaru.

        • Dušan Majer napsal:

          V pořádku, jsem rád, že jsme si to vyjasnili. 🙂

        • gg napsal:

          My si nemyslíme, že ostatní jsou neschopní. My si myslíme, že ostatní jsou líní. Tenhle výzkum mohla už dávno udělat libovolná vládní vesmírná agentura.

        • Siera napsal:

          Já si nemyslím že se ze SpX stává modla, ale díky úspěchům kterých dosáhla ve vývoji nových technologií je prostě oblíbená, a každý pokrok v plánech je důvodem k radosti. Jde o to že se vydala novou cestou a po pravdě, kdo prvně slišel o plánech s přistáním prvních supnů a měl nějaké povědomí o mechanice, tak si div, neklepal na čelo a ono ejhle, ono to jde 🙂 Kdyby ne tomhle ted pracovali 4 agentury / firmy, budu hltat a sledovat jejich úspěchy a neúspěchy, jako hltám práci SpX. Jako bych sledoval a hltal práci bratří Wrightů, dnes takto sleduji práci agentůr, SpX, SNC, BO a podobně 🙂

    • otaznick napsal:

      Něco podobného jsem už vypozoroval u Tesly. Asi to má co do činění s tím, že Musk uspokuje tu část lidí, kteří věří v technologické spasení, což je podle mě svého způsobu novodobá víra. Samotného mě úspěchy Muska přesvědčili v tom, že kosmonautika má potenciál se zdárně vyvíjet (i když bude ještě hodně těžké prosadit nové vize, vzhledem k turbulentním časům).
      A co se týká bulvárnosti, tak pod tou si představuji např. články na Hybrid.cz: http://www.hybrid.cz/tagy/tesla
      Pokud se tu rozebírají pouze technologické a vědecké stránky kosmického výzkumu doplněné o kultivovanou diskuzí, tak je vše v nejlepším pořádku. Horší to asi bude, až začne naplno kosmická turistika a článků s bulvárním nádechem se nevyhne asi ani Kosmonautix.

      • gg napsal:

        „Asi to má co do činění s tím, že Musk uspokuje tu část lidí, kteří věří v technologické spasení, což je podle mě svého způsobu novodobá víra.“

        Novodobá víra!? https://youtu.be/WMF-Z74C1QE?t=413

        • otaznick napsal:

          Pokud bych vycházel z předpovědí uvedených v knize Překročení mezí, tak stále následujeme nejpravděpodobnější scénář vývoje, který končí kolapsem. S tou vírou jsem odkazoval na představu některých technooptimistů, že nám s potížemi pomůže technologie (což byl možný scénář tak před 40 lety). Mezi nejbláznivější zastánce této víry patří ti, kteří věří, že lidstvo dokáže zachránit kolonie na Marsu, když neumíme spravovat samotnou Zemi.

        • gg napsal:

          No to je pěkné, ale co to má společného s technologickým rozvojem? Zaprvé, kdyby nebylo technologického rozvoje, tak kvůli přelidněni narazíme dříve a tvrději. Zadruhé, pokud/až narazíme, tak nás zcela jistě nespasí náboženství, filosofie, sluníčkářství, ani jiné podobné blbosti, ale prostá schopnost přeměnit nové výrobní faktory na výrobky, tedy technologie. Jak demonstroval McAfee, fungovalo to tak v minulosti, netuším, proč by budoucnost měla být nějaká jiná. Zcela jistě nepřiletí mimozemšťané, aby nás odvezli na nějakou rajskou planetu. Technologický pokrok možná není k našemu přežití podmínka postačující, ale zcela jistě je to podmínka nutná.

  11. Universe napsal:

    Zdravím pane Majere, mám dotaz ohledně přistávání Falconu 9 na plošině (v moři). Nemůže se slaná mořská voda dostat k/do motorů prvního stupně, které by se zničily? Zvláště když při posledním přistání byly velké vlny.

    Mimochodem tyto krátké informační články jsou užitečné.

    • Dušan Majer napsal:

      Pokud nedojde k přímému kontaktu mořské vody s motorem (např. při dopadu do vody), tak by k poškození dojít nemělo – vodní tříšť tolik nevadí. Samozřejmě při dlouhodobé expozici by to bylo něco jiného. Takhle ale stačí motory běžně omýt, protože těch kapének tam nebude tolik.

  12. Lubomír napsal:

    Nechápu co je na tom článku bulvární . Kdy v tom bylo článku napsáno že raketa je rozbitá na třísky a že pan Musk se chtěl kvůli tomu zastřelit a pak se zjistilo že tomu vůbec tak není , tak by to byl bulvar . Tento článek podle mě je úplně normální ,jsou k dizpozici fotky , které částečně ukazují stav rakety po jejím pádu které pořídila jistá agentura . Autor článku z pohledu na tyto fotografie , usuzuje v jedné větě tohoto článku ,že některé části havarované rakety by mohly byt nepoškozené – kdybych ten článek psal já tak to napíšu podobně – co na tom je proboha bulvarního . Pokud se týká firmy SpaceX a filozofie p.Muska – mě naprosto imponuje. Konečně je tady kosmická firma , která se vážně zabývá tím , čím se zabývá – možným návratem komponentů nosných raket zpět na zem a jejích opětovnému využití . Zatím na to všichni co tady 60 let vypuštěli a vypouštějí rakety do kosmu celkem kašlali. Vymezili si sektory kde budou stupně raket padat , oznámili všem okolo že v ten a ten den se bude startovat a .. hotovo . Hlavně že jsme doletěli na Mars, Venuši ,Jupiter, na komety atd. a stále dál a dál , ale problémy kolem startů tady na Zemi nikdo moc neřeší. Je to jako s kosmickým smetím na oběžných drahách kolem Země , kde je tisíce a tísíce úlomků, a co ? – nic – mluví se sice o tom dost , virtuální projekty , obrázky různých “ vysavačů “ kosmického smetí atd a .. a to je zatím všechno a dokud se nějaké to smetí nestrefí do rakety , ve které budou lidi a ti jak se říká “ nepřijdou o kejhák „, tak se bude létat dál jako je to dnes a „sajrajtu “ nahoře bude přibývat. Takže co dělá SpaceX , dělá velice dobře . Bude to mít asi ještě těžké , určitě se bude setkávat s nezdary a neúspěchy , než se vše vypiplá , aby to dobře fungovalo. Každý kdo se snaží o něco nového má potíže , ale to k tomu patří .
    A Vám pane Majere děkuji za článek a získané fotky , málo kdy se vidí tak brzo
    po průšvihu v kosmonautice, co se vlastně stalo a jak taková “ bouračka “ vypadá , takže pro Vás palec nahoru . Lub.

    • Dušan Majer napsal:

      Děkuji za Váš názor i za komentář. Nechtěl bych, aby to vypadalo, že tu netrpíme kritiku. Právě naopak komentář pana Honzy je pro nás určitě vítaný – stejně jako ten Váš. Jsme rádi, že se čtenáři nestydí projevit svůj názor, vždyť tvůrčí prostředí je základem úspěšné práce. 😉

  13. ptpc napsal:

    Ja by som to videl tak, že článok určite nie je bulvárny a vôbec mi takýto typ článkov nevadí.
    Ale podľa mňa je príliš odvážne tvrdiť podľa zverejnených fotiek, že niektoré motory sú nepoškodené. To že sú nepoškodené trysky ešte neznamená, že sú nepoškodené aj motory.

  14. Petr Bravenec napsal:

    Bulvární článek si představuju trochu jinak: Start rakety SpaceX skončil tragédií! Cílem bylo přistát s raketou na plošině uprostřed oceánu, ale raketa shořela v ohnivém pekle. Podařilo se pouze vypustit čtyři družice.

  15. JardaP napsal:

    Jenom vypadají jako nepoškozené. Pád a následný výbuch je stoprocentně poškodil.

    • Vojta napsal:

      To uvidíme. Pád byl pro motory celkem mírný, ty motory nahoře jsou dokonce výš, než v okamžiku dosednutí. Vzhledem k tomu, co musí přežít při startu, by to neměl být velký problém. U výbuchu těžko říct, jak byly chráněné jejich vnitřní části před odlétávajícími troskami. Pokud budou aspoň některé ve slušném stavu, řekl bych, že si SpaceX nenechá ujít příležitost je opravit a vyzkoušet na test standu. Samozřejmě už těžko poletí, to je pravda.

    • Daniel Heřt napsal:

      Souhlasil bych s Vojtou, nejzranitelnějsí částí motoru je samotná tryska a u několika motorů vypadá dost nepoškozeně. Podle mě bychom mohli vidět několik těchto motorů opět fungovat, i když jenom na test standu.

  16. zdenek napsal:

    Jen pište dál, informací je o Spacex pořád málo.

  17. Karel napsal:

    Pokud někdo píše měl by snášet i kritiku.O to víc pokud je oprávněná.Často je zde kritik jen „vyplísněn“ autorovo argumenty. Bohužel v případě pana Majera se to stává. Není přeci takový problém, trocha sebereflexe a občas uznání pravdy někoho jiného. Poslední dobou tu SpaceX převažuje. To je přeci evidentní a faktem zůstává i pocitová zainteresovanost autora,který SpaceX bere velmi osobně. Tím se bohužel strací část objektivity.Článek bych nenazval bulvární ,ale objektivně řečeno.Spacex se to nepovedlo a jestli zůstal kousek kovu neporušený,nebo ne,na tom fakticky nic nezmění.Težko také soudit jak to vypadá zevnitř.SpaceX fandí asi každý fanoušek kosmonautiky,ale zůstaň me nohama na zemi.Firmě se daří a povedl se jí mistrovský kousek.Nemusí se však automaticky vše okolo ní nafukovat do obřích rozměrů.

    • Dušan Majer napsal:

      Myslím, že umím uznat chybu a jak jsem už tady v diskusi psal několikrát, jsem rád za to, že čtenáři píší své názory. Nemám dojem, že bych kritiky nějak vyplísnil svými argumenty, pouze se snažím vysvětlit, co mne k daným krokům vedlo. Netvrdím, že mám vždy pravdu – mou snahou bylo pouze ukázat, proč jsem se rozhodl tak, jak jsem se rozhodl.

      Ano, o SpaceX píšeme hodně. A rád bych vysvětlil proč. Neplísním vás argumenty, pouze vysvětluji své stanovisko. Prvním důvodem je, že SpaceX předvádí něco unikátního. Stejně jako jsme na našem webu svého času „propírali“ aktuality ze sondy Rosetta, nebo nověji New Horizons, tak nyní ve větší míře informujeme o snaze o znovupoužitelnost prvních stupňů raket. Vždy proto reagujeme na aktuální dění a pokud se děje něco velkého, věnujeme tomu více článků, než jiným tématům. S tím souvisí i zájem čtenářů, tedy druhý bod, který bych chtěl rozebrat. Čtenáři chápou bod číslo jedna, tedy že SpaceX dělá něco unikátního a proto u čtenářů vzniká velká poptávka po aktuálních informacích. Ceníme si toho, že se k nám lidé naučili chodit pro tyto informace a nechceme je zklamat. Proto se snažíme vycházet jim vstříc a nabízíme jim aktuální informace o projektech, o kterých si myslíme, že by mohly být pro čtenáře atraktivní.
      I nadále se budeme snažit reagovat na to, co se zrovna děje. Pokud nás bude čekat nějaká velká událost, budeme jí věnovat více pozornosti – třeba i na )úkor SpaceX – podobně,jako nyní třeba už tolik nepíšeme o Rosettě, nebo New Horizons.

      S kritikou opravdu nemám problém, dokonce ji považuji za velmi důležitou součást tvůrčího prostředí. Mnohokrát jsem již psal (hlavně v článcích s rozbory anket), že si zakládám na zpětné vazbě mezi redakcí a čtenáři. Jsou redakce, které neberou na čtenáře ohled, nekomunikují s nimi a jedou si svůj styl. My se naopak snažíme o aktivní přístup ke čtenářům, sledujeme jejich názory, snažíme se reagovat na jejich nápady, či trendy. Jsme otevření připomínkám, nápadům, či radám. Pokud máte pocit, že mi chybí sebereflexe, nebo že neumím uznat cizí pravdu, pak mne to trochu mrzí.

      • endemit napsal:

        Je to dobrý článek a je správné, že tu je. Chválím redakci.

        • Dušan Majer napsal:

          Díky za názor. Tento článek je docela rozporuplný. Někomu se líbí, někomu ne. Těžko se to poznává předem.

        • vedator napsal:

          Dušan Majer 21.1.2016 (16:21)
          Aj ked je tento clanok rozpoluplny a viedol k prezentacii rozdielnych nazorov, podla vacsiny pozitivnych reakcii vyzera, ze tu tento format (kratkych) clankov ma svoje miesto (kolko ludi, tolko chuti). Proti tomu nemoze namietat nik aj keby mal ake vyhrady. Osobne si cenim, ze autori sa snazia komunikovat (a to nie sme na fore!).
          HOWGH 🙂

        • Dušan Majer napsal:

          Díky moc, přesto bych chtěl zdůraznit, že i do budoucna samozřejmě stojíme o zpětnou vazbu. Pokud by se Vám, nebo někomu jinému něco nelíbilo, dejte nám vědět. Sice vždy napíšeme, proč jsme to udělali tak a tak, ale to neznamená, že bychom se nad podnětem aspoň nezamysleli. 🙂

  18. Karel napsal:

    Možná jste mne hůře pochopil. Má reakce nebyla myšlena zle. Práce redakce kosmonautix si vážím.To na úvod. Vím,že tu zdůrazňujete důležitost kritiky a odlišnych názorů.Proto jsem se do diskuze také připojil.Plísněním jsem myslel především protiargumentaci. Často vyznívá způsobem – děkuji za názor,ale stejně je to tak a tak.Pokud si vážím kritiky,měl bych být schopný jí přijmout.Jsme jen lidé a nemužeme být vždy zcela objektivní, zvláště ve věcech které nám jsou bližší,než ostatní.Pak je potřeba to také přiznat.Tím byla míněna sebereflexe v tomto konkrétním případě. Děkuji vám za názor s pozdravem Zvoník.

    • Dušan Majer napsal:

      Díky, že jste napsal. Jak jsem už řekl,nesnažím se argumenty „utlouct“ názorového „protivníka“, spíše se jen snažím vysvětlit důvody mého rozhodnutí. Doufám, že se nadále bude na našem webu objevovat méně článků, které budí podobné negativní názory. Snažíme se dělat web, který se líbí lidem a nechceme dělat něco, co se čtenářům nelíbí. Jak je vidět z komentářů pod tímto článkem, je hodně lidí, kterým se článek líbí a stejně tak jsou i lidé, kterým se nelíbí. Je hodně těžké předem rozeznat, co sklidí jaký úspěch, ale snad se nám to bude do budoucna dařit ještě lépe.
      Plně souhlasím s tím, že nikdo z nás (vyjma soudců a podobně) není 100% objektivní a jsem si toho vědom, snažím se ale přijímat názory čtenářů a reagovat na ně.

  19. PepaSFI napsal:

    Ahoj lidi! Už sem nějakou dobu chodím a tak bych taky mohl něco napsat, žejo.
    Já si nemyslím že by tahle zpráva byla bulvární. Tohle je úzcezájmový web. Tenhle článek nebyl jistě napsán s cílem šokovat publikum, zaplácnout hlavu bizarní pseudoinformací, prodat výtisk. Bulvárem by byla zpráva že firmě multimilionáře Muska dvě ze tří raket skončí v troskách. Což je, v jistém úhlu pohledu jaksi pravda. Laické publikum bude mít o čem diskutovat. Asi tři minuty. Znalé publikum ví že obvykle v troskách končí deset z deseti raket a ty pokusy s přistáním jsou takovým zajímavým bonusem. A nás samozřejmě zajímá, jak to bude dál. A proto nás zajímá i zkoumání vraku. Ono to tak možná nevypadá ale vlastně to byl úspěch. Falcon bezchybně odstartoval, vynesl náklad, čímž splnil primární účel nájemného náklaďáku a provedl pokusné přistání. Dosedl velice přesně a měkce na určené místo. Pak sice došlo k tomu fofrem zničehonic rozmontýrování ale vlastně se zas tak velká tragédie nestala. Vrak je víceméně ve stavu kdy asi půjde solidně prozkoumat. Což mě přivádí k těm motorům. Autor jistě tím že některé motory se zdají nepoškozené, neměl na mysli že jako hurá, máme motory který půjdou do něčeho namontovat. Prostě tady máme motory které nejsou jen beztvarou hroudou čehosi ale můžem je vzít do laboratoře a solidně zkoumat.

    • Dušan Majer napsal:

      V první řadě jsem rád, že jste přispěl do této diskuse i za to, že se k nám, jak píšete, rád vracíte. Ve svém komentáři jste vystihl prakticky úplně všechno – pod tohle se mohu podepsat.

  20. RiMr napsal:

    …naprosto neskutečně nevděční frfloši a kritici toho co někdo dělá pro ostatní ve svém volném čase. Jsou lidé, kteří cíleně opomíjejí možnost pochválit, ale vítají možnost kritizovat, obvzláště, když to mohou využít k prezentaci vlastní odborné nadřazenosti. ALe to už je také české špecifikum… A kritizovat „nekvalitní fotografie“ vzhledem k okolnostem jejich pořízení o jistých vadách svědčí, ale nejsou to ani vady fotografií ani vady tvůrce článku…
    Já být adminem, tak vám to řeknu úplně jinak (a na svém webu to i praktikuji).
    Pokud vím, tak (nejen) tento web hledá nové autory. Nic vám přece nebrání, napsat vlastní, „nebulvární“, vymazlené články, které si budete moci číst stále dokola a opájet se vlastní dokonalostí. Jenže to je práce a kůže na trhu. Frflat je snazší.
    Brrr, muselo to ze mě ven.

    Děkuji určitě nejen za sebe nejen za tento článek a i za další aktivity s tímto webem spojené a hluboce si vážím vaší práce pro ostatní.

    A k tématu, osobně mě mnohem víc než motory zajímá ta noha schovaná při požáru (asi) pod tělem nádrže. Co tam bude za zjištění.
    A u nových nohou bude muset bezpochyby vzhledem k jejich plánovanému použití jako brzd při pohybu v atmosféře nemálo konstrukčních úprav. Tak se asi dá předpokládat, že pevnost nohou a odolnost navazujících mechanismů bude lepší než u dotyčného stupně Falconu 9 v1.1

    • Dušan Majer napsal:

      Díky za názor a pochvalu, nicméně já bych opravdu rád ještě jednou zdůraznil, že jsme rádi za slušnou, konstruktivní kritiku. Nechtěli bychom se dostat do stavu, kdy se čtenáři báli napsat, že se jim něco nelíbí. Kritika (pokud je slušná, což zde byla) je přirozenou součástí kreativního prostředí a pomáhá nám rozvíjet se a sledovat trendy čtenářů.

      K druhé části – SpaceX určitě provede důkladnou inspekci selhavšího mechanismu, který nezaaretoval onu nohu. Osobně se domnívám, že to potrvá několik týdnů. Je pravda, že přistávací nohy by měly projít úpravami, SpaceX celkově zvládá velmi rychle reagovat na nově podněty, které zjistí při testování.

  21. Josef Brádler napsal:

    Když jsem se dozvěděl o poslední letu Falconu 9 v1.1 a pokusu o měkké přistání na plošinu v moři, došlo mi, že i při úspěšném přistání se raketa do vesmíru znova nepodívá. Proto tento „neúspěch“ pro mne není taková tragedie. I kdyby všechny motory přežily bez úhony, čekala by je nejspíše demontáž nebo úprava na vyšší verzi. Ale je to jen má domněnka. Děkuji za informaci o troskách, ale mrzí mě, že se diskuze pod článkem nevěnuje tomu „co-by bylo, kdy-by bylo a co bude “.
    Myslím, že pan Majer psal článek s nejlepším úmyslem. Děkuji.

Zanechte komentář