Připomínka černého týdne pilotované kosmonautiky

12507598_1035549873134282_1416235718912601748_n

Na přelomu ledna a února si připomínáme tři tragédie, které připravily o život celkem 17 mužů a žen. Skoro to vypadá jako kdyby nějaká zvrhlá a zákeřná náhoda chtěla tyto tři nehody vměstnat do krátkého časového období – jako kdyby chtěla zdůraznit jak moc nebezpečné lety do vesmíru jsou. Jako kdyby chtěla říct, že kosmonautika byla, je a bude nebezpečná. Jako kdyby nás chtěla postrčit k tomu, abychom k lidem, kteří létají do vesmíru a posouvají naše znalosti dál, chovali ještě větší úctu. Dokud bude kosmonautika pokračovat, dokud si budeme připomínat tyto nehody, pak tito lidé nezemřeli zbytečně. Položili svůj život na oltář technického rozvoje. Za dobývání vesmíru zaplatili tu nejvyšší daň.

Dnes si připomínáme smutné třicáté výročí od zkázy amerického raketoplánu Challenger, ale nesmíme zapomínat, že 27. ledna 1967 vznikl požár v Apollu 1 a 1. února 2003 se při návratu rozpadl raketoplán Columbia. NASA v rámci připomínky těchto událostí připravila tuto speciální stránku.

8 komentářů ke článku “Připomínka černého týdne pilotované kosmonautiky”

Viete niekto o nejakom americkom lete raketoplánu, čo by po r. 2003 štartoval v čiernom týždni? Ja nie. Ak naozaj žiadny taký let nebol, celkom by ma zaujímalo, či ide o náhodu alebo poverčivosť…

Ak by mal niekto záujem, môj článok o čiernom týždni spred dvoch rokov: http://astrin.planetarium.sk/cierny-tyzden-americkej-kozmonautiky-c07312 . A dnešný o okrúhlom výročí Challengera: http://astrin.planetarium.sk/challenger-osudova-73-sekunda-c07404

Díky za odkazy! Když tak procházím termíny startů, tak také žádný takový záznam nemohu najít. Pověrčivost v tom asi roli hrát bude, ale NASA to asi nepřizná.

• Tomas Kohout napsal:

Tuším, Ondra o tom mluvil, že je to opravdu záměr, resp. pověrčivost. Jiný příklad pověrčivosti: Díky armádním startům a jiné tvorbě názvu se také NASA šikovně vyhnula pojmenování STS-13. Jestli počítám správně, tak 13 měla připadnout na STS-41G.

Na idnes.cz na Technetu uveřejnil Pavel Toufar včera a dnes zatím dva díly svého článku o Challengeru. Jsou fakt neuvěřitelně napsané, doslova napěchované fakty.
    Je to sice vaše internetová „konkurence“, ale snad to nebude vadit. Ty články jsou prostě parádním shrnutím.

Rozhodně nám to nevadí. Každého, kdo informuje o kosmonautice bereme jako kolegu a nikoliv jako konkurenci. 🙂