Čeká nás další maraton na ISS

O tom, že kosmonauti musí denně cvičit, aby co nejvíce eliminovali slábnutí svalů (včetně srdce) způsobené stavem mikrogravitace, asi vědí všichni fanoušci kosmonautiky. Astronauti na ISS proto posilují až dvě hodiny denně – před návratem i více. Slouží jim k tomu různé posilovací stroje – od běžeckých pásů až po rotopedy. Anglický astronaut Tim Peake, který se na Mezinárodní vesmírnou stanici vydá už za pár dní se ale rozhodl, že si v dubnu zaběhne londýnský maraton.

Peake již londýnský maraton jednou běžel – v roce 1999 doběhl v čase 3:18:50, tentokrát si přeje, aby jeho čas byl mezi třemi a půl a čtyřmi hodinami. Kosmický maraton odstartuje 24. dubna ve stejný čas jako ten oficiální londýnský – astronautovi k tomu poslouží běžecký pás umístěný v modulu Tranquility. Jelikož se ve stavu beztíže projevuje princip akce a reakce, bude astronaut během maratonu připoután popruhy, které jej budou držet u pásu. Zajímavé možnosti studovat procesy v těle maratonce v mikrogravitaci využijí i pozemní lékaři – V kolínském středisku evropských astronautů budou jeho zdravotní stav monitorovat odborníci, kteří z naměřených dat budou moci vyčíst mnoho zajímavých informací.

Kosmický maraton v podání anglického astronauta je sice zajímavý, ale nepůjde o prvenství – to si 16. dubna roku 2007 připsala Američanka Sunita Williamsová, která se tehdy „zúčastnila“ bostonského maratonu, který nakonec dokončila v čase 4:24.

Sunita Williamsová zaběhla na ISS maraton už v roce 2007