Vulcan využije rampy po Atlasech

Společnost ULA, která momentálně provozuje rakety Atlas V a Delta IV připravuje zbrusu nový nosič pojmenovaný Vulcan. Ten by měl vyřešit řadu současných problémů. V první řadě má zbavit Spojené státy závislosti na dodávkách ruských motorů RD-180, které pohání první stupně raket Atlas V. Kromě toho by měla ušetřit i samotná firma – momentálně provozuje dva typy raket s velmi podobnými parametry. Nasazením Vulcanu proto dojde k tlumení jejich provozu. Už nyní je ale potřeba řešit, odkud budou nové rakety startovat.

Program firmy ULA počítá s tím, že by Vulcany využívaly zázemí postaveného pro rakety Atlas V jak na Vandenbergově základně v Kalifornii, tak na floridském mysu Canaveral.  Už teď je jasné, že rampy budou muset projít úpravami – Vulcan má totiž mít větší průměr centrálního stupně, než jaký mají Atlasy. Na dotaz, jak velký objem prací bude potřeba pro úpravu ramp odpověděl Mark Peller, programový manažer rakety Vulcan, že půjde o středně rozsáhlé změny.

Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan

Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zatím stále platí, že nová raketa by měla využívat motoru BE-4, který bude spalovat palivo na bázi metanu. Jako záložní možnost zůstává motor AR1 od společnosti Aerojet Rocketdyne. ULA počítá s tím, že Vulcany a Atlasy budou létat několik let společně – zatímco první start nové rakety by měl přijít v roce 2019, Atlasy doslouží až v průběhu dvacátých let.

Plány hovoří i o osudu ramp pro rakety Delta – ať už na Floridě, nebo v Kalifornii. Firma počítá s tím, že zachová jejich provoz minimálně do roku 2023, kdy by měl na Vulcanu začít fungovat vylepšený horní stupeň. Poté bude možné nahradit těžkotonážní Deltu IV-Heavy. Její lehčí varianta, tedy klasická Delta IV by měla startovat naposledy v roce 2019 – viz starší článek.

Kromě toho by na konci roku 2017, nebo na začátku roku následujícího, měl proběhnout definitivně poslední start rakety Delta II. Tím pádem by v první polovině 20. let měla skončit éra nosičů Delta. Díky tomu se ULA bude start jen o dvě odpalovací rampy místo současných pěti. Rampa na Floridě se bude používat pro běžné starty Vulcanů směrem na východ, z Kalifornie se budou vypouštět satelity na polární dráhy.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://d1o50x50snmhul.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/04/dn27343-1_800.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/vulcan_srbs.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

7 komentářů ke článku “Vulcan využije rampy po Atlasech”

  1. Viktor Potucek napsal:

    Mam pocit,ze Vulkan se asi uplatni nejvic v segmentu tezkych nosicu „dvacetitunek“ .Tam bude i jeho castecna znovupouzitelnost opodstatnenou ekonomickou vyhodou proti konkurenci,ale jako stredni nosic podle me v konkurenci Space X a mozna i jinych firem neobstoji.

  2. TCM napsal:

    Přijde mi trochu škoda, že po zrušení Delta IV zanikne i motor RS-68, který je v tuhle chvíli nejsilnější vodíkový motor na světě. Vlastně tak trochu nechápu, proč na SLS bude RS-25 a ne právě RS-68.

  3. cecil napsal:

    Co s tymi zvysnymi rampami? Vie sa, ako budu vyuzivane?

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.