Kosmotýdeník 146. díl (29.6. – 5.7.2015)

Česká republika si dnes připomíná státní svátek – Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje, ale ani to nezabrání vydání již 146. dílu našeho seriálu Kosmotýdeník. I tentokrát na Vás čekají události uplynulých sedmi dnů, které by rozhodně neměly zapadnout. Tento týden nepatřil k těm, které by fanoušky kosmonautiky zasypaly tunami událostí. Kromě stále se zlepšujících fotek trpasličí planety Pluto nás čeká i problém sondy New Horizons. Navíc se podíváme na velmi důležitý zásobovací let ke stanici ISS, ale navštívíme také kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

Pane Murphy, teď, prosím, ne!
Zní to skoro neuvěřitelně – po devíti letech od startu a bezproblémového letu vesmírem stojí americká sonda New Horizons před svým cílem – do maximálního průletu zbývá 9 dní a … objeví se problém. Sonda New Horizons má problém. Všechno začalo už včera v 19:54 SELČ, když řídí středisko ztratilo signál ze sondy New Horizons. Příjem signálu se podařilo obnovit ve 21:15 našeho času. Právě tak dlouho trvalo přepnutí úkolů z hlavního počítače na záložní. Sonda tím pádem přešla do tzv. safe módu.  V něm neprobíhá sběr vědeckých dat, New Horizons je orientována stabilně a nechává běžet jen důležité systémy.

Složený snímek ze vzdálenosti 13,5 milionu kilometrů

Složený snímek ze vzdálenosti 13,5 milionu kilometrů
Autor: Kenny007 / forum.kosmonautix.cz

Zatím se zdá, že sonda není nijak poškozená a vše souvisí pouze s programovým vybavením. Je otázkou, zda se nemůže jednat o následek nedávné aktualizace palubního softwaru. Pozemní týmy se snaží závadu co nejrychleji opravit, ale jejich snahu komplikuje vzdálenost sondy od Země. Signál sem letí 4,5 hodiny a navíc je omezený i datový průtok. Potvrzení správnosti se tak dočkáme nejdříve 9 hodin po odeslání pokynů.

Aktuální odhady hovoří o tom, že výluka bude trvat pár dní. Maximální přiblížení by už sonda stihnout měla. Byla by opravdu škoda, pokud by několik let fungující mise měla promeškat své zlaté finále.

Uživatelé na zemi zatím z dostupných fotek sestavují ostré snímky Pluta i jeho měsíců. Jak jsme psali v tomto článku, kvalita fotek se zvyšuje den ode dne – nebýt aktuálního výpadku, mohli bychom každý den vidět výrazně větší kotouček. Pojďme se proto podívat na ty nejnovější zpracované snímky.

Zvětšující se Pluto

Zvětšující se Pluto
Kredit: NASA / JHUAPL / SwRI / Björn Jónsson

Start zásobovací lodi Progress M-28 na raketě Sojuz-U

Start zásobovací lodi Progress M-28 na raketě Sojuz-U
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Progress nezklamal!
V kosmonautice platí pravidlo: „Pokud něco funguje spolehlivě, neměň to.“ Jenže modernizace je nutná a tak je občas potřeba sáhnout ke změně. Nehoda zásobovací lodi Progress M-27M z konce letošního dubna opět ukázala, že posazení otestované lodě na novou raketu nemusí být bez problémů. Progress tehdy startoval na raketě Sojuz 2-1A. Po nehodě proto pozemní týmy rozhodly o návratu na nosič Sojuz-U, se kterým je ruská zásobovací loď spojená již řadu let.

V pátek 4.7. v 6:55:48 SELČ zaburácely na kosmodromu Bajkonur na raketě Sojuz-U. Nosič pracoval jako hodinky a dopravil zásobovací loď na plánovanou oběžnou dráhu. Pozemní středisko následně obdrželo telemetrická data z lodi potvrzující rozevření solárních panelů i vyklopení komunikačních antén. Analýza dat neukázala žádné anomálie, signál byl konstantní, takže bylo jisté, že loď nerotuje.

Progress se následně vydal na cestu k ISS. Nečekal na něj ale rychlý profil letu používaný u posledních misí. Kvůli tomu, že ISS v minulých dnech provedl motorický manévr zajišťující vyhnutí se kosmickému smetí, došlo ke změně její oběžné dráhy. její parametry se najednou dostaly mimo limity, které jsou potřebné k rychlému letovému profilu.

Progress M-28M během příletu k ISS.

Progress M-28M během příletu k ISS.
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/

Loď dorazila ke stanici v neděli v 9:11 našeho času. Progress M-28M se připojil na port modulu Pirs. Posádka do jeho útrob vkročí zřejmě až zítra, kdy začne proces postupného vybalování nákladu a plnění lodi nepotřebnými věci a odpadky – právě těch je na stanici momentálně více než obvykle, protože za poslední rok selhaly tři zásobovací mise, které nejenže vozily zásoby nahoru, ale také odvážely pryč nepotřebné věci. Při jejich selhání se však tyto nepotřebnosti hromadí v útrobách stanice.

Progress dovezl na stanici celkem 2400 kilogramů nákladu, což je o 100 kg více, než bylo doposud běžné. V této hodnotě je započítáno například 420 kg vody, 430 kg jídla (o 100 kg více, než v minulém Progressu) a spotřební materiál. V Progressu najdeme také 86 kg amerického nákladu a 55 kg amerického vybavení pro experimenty. Zbytek tvoří palivo, vzduch, kyslík, kontejnery a obaly pro experimenty. Progress M-28M setrvá u ISS po dobu 4 měsíců, pak se oddělí a i s nepotřebným nákladem shoří v atmosféře.

Díra na povrchu jádra komety 67P

Díra na povrchu jádra komety 67P
Zdroj: http://www.esa.int/

Rosetta prozkoumala díry na kometě
Vědecká studie zveřejněná v časopise Nature ukazuje, jak na povrchu komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko vznikají téměř dokonalé kruhové díry . Dříve se předpokládalo, že jsou výsledkem vyvrhování materiálu (prachu a plynů) do okolí. Takto by ale vznikly jen menší útvary. Podle studie vznikají díry podobně, jak to známe ze Země třeba z krasových oblastí – podpovrchovou erozí vznikne dutina, jejíž strop se propadne.

Na fotce vlevo vidíte jednu z takových prohlubní, jak ji vyfotila sonda Rosetta. Infografika dole pochází z dílny Evropské kosmické agentury a vysvětluje celý proces vzniku těchto na první pohled tajemně vypadajících útvarů.

Princip vzniku děr na kometě

Princip vzniku děr na kometě
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Přehled z Kosmonautixu:

Tento týdne jsme pro Vás připravili informace o tom, že se Gennadij Padalka stal rekordmanem, rozebrali jsme také možnost vyslání letadla k Marsu. Kromě jiného jsme publikovali dva pilotní díly nových seriálů – jednak nepravidelný FAQ, kde budeme vysvětlovat nejčastější otázky kolem čtenářsky atraktivních témat (začali jsme havárií rakety Falcon). Druhým seriálem je TOP5. Díly tohoto seriálu budou vycházet v období letních prázdnin vždy v pátek. Na začátek jsem si vzali na mušku nejsilnější nikdy nerealizované nosiče.

Snímek týdne:

Minulý týden jsme spustili novou rubriku, ve které Vám budeme každý týden ukazovat fotografii, která je z nějakého důvodu důležitá, vypovídá o dění v tomto týdnu a nebo je prostě a jednoduše povedená. Oba tyto atributy nese snímek publikovaný na webu spaceflight101.com, na kterém vidíme start rakety Sojuz-U se zásobovací lodí Progress M-28M. Šlo o důležitou zásobovací misi a fotka vypadá na první pohled velmi dobře. Pokud byste měli zájem o vyšší rozlišení (1400 x 2100 pixelů), podívejte se na originální snímek na webu ruské kosmické agentury.

Start zásobovací lodi Progress M-28 na raketě Sojuz-U

Start zásobovací lodi Progress M-28 na raketě Sojuz-U
Zdroj: http://www.federalspace.ru/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/
http://spaceflightnow.com/
https://blogs.nasa.gov/
http://spaceflightnow.com/
https://www.facebook.com/
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://forum.nasaspaceflight.com/…37750.0;attach=1040068;image
http://jpeg.cz/images/2015/07/04/r3xky.png
http://i0.wp.com/…/2015/07/Pluto-approach-to-July-1.png
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/8433997_orig.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…886066471468021_468105871382664332_o.jpg
http://www.esa.int/…/15500948-1-eng-GB/Active_regions_in_Seth_node_full_image_2.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1630430957172652_182475663576496707_o.jpg
http://www.federalspace.ru/media/gallery/big/21565/432723331.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

4 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 146. díl (29.6. – 5.7.2015)”

  1. Martin Gembec Administrátor napsal:

    Jediné, co trochu zamrzí je její relativně malé rozlišení.>> http://www.federalspace.ru/media/gallery/big/21565/432723331.jpg

    Zdroj: http://www.federalspace.ru/21565/

  2. Asdf napsal:

    „Je otázkou, zda se nemůže jednat o následek nedávné aktualizace palubního softwaru.“

    Bylo to opravdu nutné? Podle mě aktualizovat SW těsně před průletem je docela velký hazard.

Napište komentář k Martin Gembec

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.