AKTUALIZOVÁNO: Sojuz se vrátil domů

Dnes v 9:04 našeho času uzavřela posádka průlez mezi stanicí a lodí Sojuz TMA-15M. V jeho útrobách už sedí trojice Anton Škaplerov, Terry Virts a Samantha Cristoforetti, kteří by se podlep lánu měli ve 12:20 našeho času odpojit od orbitálního komplexu. Přistání v Kazachstánu je naplánováno na +/- 15:43. Posádka se podle původních plánů měla vracet už minulý měsíc, ale kvůli problémům zásobovací lodi Progress M-27M a následným změnám v harmonogramu letů se Samantha Cristoforetti stala dvojitou rekordmankou – patří jí prvenství jak mezi Evropany, tak mezi ženami celkově – v délce nonstop pobytu na oběžné dráze. V dnešním článku jste mohli živě sledovat odlet i přistání posádky.

Nyní jsme obsah aktualizovali a najdete tu záznam loučení posádek, oddělení Sojuzu od stanice i přistání zpátky na Zemi a první minuty zpátky v zemské tíži.

6 komentářů ke článku “AKTUALIZOVÁNO: Sojuz se vrátil domů”

Tak su dole… A v poriadku.
    Asi to boli budu trosku nervy… ☺

2. roman hronza napsal:

Vzhledem k předchozím událostem byl průběh návratu Sojuzu poněkud napínavý. Vše ale dopadlo OK a to je moc dobře. Symbolicky byli v posádce zástupci tří nejvýznamnějších agentur (NASA, ESA, Roskosmos).

• Honza napsal:

Proč je ESA pro ISS důležitější než Japonsko? Podle mě jsou tak na stejné úrovni, Japonsko možná malinko výš.

• roman hronza napsal:

možná že ve vztahu k iss je to vcelku vyrovnané, pokud se na aktivity podívám z šišího pohledu tak, vyhrává ESA – především pro raketový nosič, sondy, spolupráce s NASA na Orionu 🙂

3. Milan Školuda napsal:

Mne sa hlavne páči akú robí ESA cez svojich astronautov osvetu a popularizáciu kozmických letov a kozmického výskumu. Aktuálne Samantha so svojim denníkom, fotografiami v Trekie kostýme, poctou L.Nimoyovi… Predtým A. Gerst svojimi úžasnými fotografiami a videami. Poviete si drobnosti, ale ako už veľa múdrych ľudí z oblasti kozmického výskumu povedalo: hlavným motorom pre všetky rakety sú peniaze. A práve takéto aktivity, ktoré približujú kozmický výskum a hlavne prácu astronautov širším masám, prispievajú významnou mierou aj k prilákaniu investícií.
    Proste z môjho pohľadu videné, najlepšiu prácu v tejto oblasti robí momentálne ESA a ostatné agentúry by sa mali trochu viacej snažiť. A možno by potom napríklad aj NASA mala vyrovnanejší rozpočet… len úvaha…