Zbrzdí soukromé lodě zákonodárci?

NASA si každý rok prochází martyriem schvalování rozpočtu na příští rok. Jednotlivé projekty obhajují své rozpočty před zákonodárci, kteří je mohou schválit, snížit, nebo také zvýšit. O pořádný rozruch se v posledních dnech postaral Senát, který sice navýšil financování superrakety SLS pro fiskální rok 2016 o půl miliardy dolarů, ale na druhou stranu uřízl 300 milionů z návrhu pro soukromé lodě, které mají na ISS vozit posádku. Tento krok vedl k tomu, že jindy politicky velmi korektní NASA sáhla k vydání prohlášení, které má fungovat jako budíček.

Své „hluboké zklamání“ vyjádřil v oficiálním vyjádření i sám Charles Bolden, hlavní administrátor NASA. Jemu i dalším lidem z kosmické agentury vadí hlavně to, že seškrtání rozpočtu pro SpaceX a Boeing přinese odložení realizace celého projektu a tím pádem i prodlouží americkou závislost na křeslech v lodích Sojuz. Z NASA zaznívají kritické hlasy, které se točí hlavně kolem toho, že místo aby zákonodárci investovali do vlastního průmyslu, tak touhle „úsporou“ vysypou možná ve výsledku úplně stejný objem peněz do ruských kapes.

Některé neoficiální úvahy jsou však ještě ostřejší. Kupříkladu Charles Lurio ve svém (níže přiloženém) tweetu spekuluje, zda osekávání nákladů nesouvisí se skrytým lobbingem ze strany Boeingu. Je málo peněz? Proč vydržovat dvě lodě?  Nebylo by lepší platit jen jednoho provozovatele – Boeing s lodí CST-100?

V roce 2017 se měl uskutečnit minimálně první pilotovaný let soukromé lodě – aby se všechno stihlo, bylo by podle NASA potřeba mít pro fiskální rok 2016 k dispozici 1,2 miliardy dolarů. Návrh Bílého domu počítal s částkou 1,1 miliardy, což by se ještě dalo zvládnout. Podvýbor Senátu však navrhl částku 900 milionů dolarů. Tento návrh by znamenal, že se první let soukromé lodě posune z roku 2017 do vzdálenější budoucnosti.

Logo projektu Commercial Crew Program

Logo projektu Commercial Crew Program
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Současné dohody mezi NASA a Roskosmosem jsou přitom nastaveny jen do roku 2017 s tím, že obsahují i přistání na začátku roku 2018. Pokud by návrh prošel, museli by Američané přikoupit nová místa. Na první pohled se může zdát, že seškrtání rozpočtu o čtvrtinu nezpůsobí velké odklady, ale na problematiku se nesmíme dívat kupeckými počty. Zcela reálně je možné, že při schválení tohoto rozpočtu by byli Američané závislí na Rusech další dva roky!

Zatímco pilotované lodě musí bojovat o každý dolar, SLS má dostat navíc půl miliardy oproti návrhu a Orion dalších 104 milionů. Ano, je z toho lehce cítit nepoměr. SLS, která mám poprvé startovat v roce 2018 je jistě úžasný projekt, který si zaslouží finance, protože posune naše hranice dál. Ale je opravdu nutné cpát do projektu více financí než je potřeba? Opět se ukazuje, že SLS je z velké části politický projekt – právě američtí zákonodárci tento projekt stvořili a i po několika letech na své „dítko“ nezapomínají. Naopak se všemožně snaží, aby náhodou nestrádalo.

Oproti tomu komerční lodě, které mají vozit americké astronauty na ISS málem chodí žebrotou. Ostatně stačí se podívat na graf z minulých let. Modré sloupce značí požadovanou částku, červené sloupce označují, kolik NASA nakonec ve výsledku dostala. Je rozpočet moc vysoký a musíme někde ubrat? Řízneme dopravu astronautů, tam už jsou na to přece zvyklí.

Financování programu dopravy astronautů na ISS soukromými loděmi

Financování programu dopravy astronautů na ISS soukromými loděmi
Zdroj: http://spaceflightnow.com/
Překlad: Autor

Zpráva zřejmě měla částečný úspěch – demokratická senátorka Barbara Mikulski přišla s návrhem, který předpokládá urychlené vytvoření dodatku k zákonu o rozpočtu na rok 2016. Hlavním bodem tohoto dodatku by měla být finanční injekce ve výši 300 milionů amerických dolarů ve prospěch soukromých pilotovaných lodí. Političtí komentátoři se ale shodují, že přijetí tohoto dodatku není příliš pravděpodobné.

Situaci ještě vyostřila zpráva z Bílého domu. Pokud by byl zákon o rozpočtu schválen tak, jak jej sněmovna navrhla, může dojít k jeho vetování. Situace ohledně financí je vždy trochu nepřehledná, ale doufejme, že se stihne dát všechno do pořádku. Asi nikdo by nechtěl opakovat dva roky starou situaci, kdy neschválený rozpočet na několik dní ochromil celou kosmickou agenturu – viz náš starší článek.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.nasa.gov/
http://spaceflightnow.com/
http://www.appropriations.senate.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/ccp.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/Commercial_Crew_Program_logo_-_white_background.png
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/06/ccpfunding.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

3 komentářů ke článku “Zbrzdí soukromé lodě zákonodárci?”

  1. Spytihněv Čumpelík napsal:

    Holt závody v dobývání vesmíru, kdy platilo „Vše pro Apollo“ jsou už dávnou minulostí. Chybí výraznější politická motivace.

  2. roman hronza napsal:

    kdysi jsme se ve školách učili, že ekononomie je politická, pak přišel človíček, který nás přesvědčil, že je to především „seriózní věda“, při čtení těchto řádků řádků si povzdechnu: „ula“ (tedy myslím ouha) – on ten vývoj fakt probíhá ve spirále 🙂

  3. gubarev Redakce napsal:

    Zase jen o důvod víc držet palce firmám jako SpaceX. A fandit technologickému pokroku, který umožní lítat na LEO soukromým subjektům, nezávislým na příšerném politickém aparátu, kde armády Tyranosaurů lobují a prosazují hlavně své jepičí ekonomické zájmy. Výzkum vesmíru je bohužel to poslední, o co tam jde.
    A do toho vyhrocené politické vztahy západ vs. Rusko, kde se proti sankcím dělají neoficiálně ty největší možné ústupky, ale o tom se běžne nedočteme. A to už by zde bylo OT.

Napište komentář k Spytihněv Čumpelík

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.