AKTUALIZOVÁNO: Dragon úspěšně vyzkoušel záchranný systém

SpaceX by dnes měla uskutečnit další krok k dopravě amerických astronautů na ISS pomocí lodí Dragon 2. Na floridském kosmodromu na rampě LC-40 už stojí zkušební exemplář, který má ověřit, jak spolehlivý by byl systém, který by odnesl loď (v budoucnu s posádkou) od nebezpečné rakety stojící na rampě. Startovní okno trvá pět a půl hodiny – od 15:00 do 20:30 našeho času. Podle informací ze SpaceX se ale firma pokusí o start hned na začátku okna, protože v té době bude na kosmodromu ráno, kdy je stabilní počasí bez nárazů větru. Meteorologové zatím předpovídají na 70% dobré podmínky.

V dnešním krátkém článku jsme Vám nabídli možnost sledovat celý přenos živě. Nyní jsme článek aktualizovali a okno přehrávače nahradil záznam úspěšného testu.

Pokud byste měli zájem o detailnější informace o celém testu, můžete si přečíst náš článek, kde je důkladně popsán celý očekávaný průběh. Původně se mělo startovní okno otevřít už ve 13:00 našeho času, ale nakonec se jeho začátek odsunul o dvě hodiny.

Očekávaný průběh testu:

T-0: Osm motorů SuperDraco se v jednu chvíli zapálí na plný výkon, aby odnesly loď od rampy
T+0,5 s: Po půl sekundě letu Dragon lehce zatočí z čistě vertikálního směru k oceánu. Motory SuperDraco upravují svůj výkon v reálném čase podle naměřených hodnot
T+5 s: Motory spálily všechno palivo, Dragon bude setrvačností stoupat ještě 15 sekund do výšky cca. 1500 metrů.
T+21s: Odhození trunku, kabina zahájí mírnou rotaci.
T+25s: Vystřelení malých stabilizačních padáků cca. 4 – 6 sekund po odhození trunku
T+35s: Stabilizační padáky splnily svůj úkol, dochází k vytažení tří hlavních padáků, které zpomalí sestup
T+107s: Dragon měkce dosedá do oceánu cca. 2 kilometry od rampy.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/tLK5b05.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

23 komentářů ke článku “AKTUALIZOVÁNO: Dragon úspěšně vyzkoušel záchranný systém”

  1. Racek napsal:

    Je vidět, že sebepresentaci a reklamě rozumí dobře. Taky, není přece nic špatného se pochlubit vlastní prací. A ta je úctyhodná. Jako z těch scifi, kdy vystupuje geniální vynálezce a… Už jsem nevěřil, že je to ještě dnes možné. Ale je.

  2. kamar napsal:

    Hezký. Jenom pořád nechápu, že při standardním přistání nechtějí využívat padáky (ty budou jen pro případ nouze), ale spotřebovávat pro brždění palivo, kterého si tím pádem musí vzít nahoru mnohem víc. Je sice hezké, že to bude efektní jako ze sci-fi, ale je to strašné plýtvání hmotností. A nebo to bylo jen prohlášení na efekt a přistávat s padáky budou normálně, jako už lodě 20-tého století?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      NASA si nedávno vyžádala alespoň u prvních ostrých letů pilotovaného Dragona přistávání na padácích. Alespoň do doby, než bude motorické přistávání vyzkoušenější a tím pádem bezpečnější. Dočkáme se jej tedy zřejmě až v nějaké další verzi. SpaceX by toho byla možná schopná už od začátku, ale NASA je zákazník a tak je potřeba respektovat jeho požadavky.

  3. Vojta napsal:

    Pěkné. Až na to houpání po oddělení trunku. Nechtěl bych být na palubě, ale bezpečné to asi bylo.

    Jinak předpokládám, že paliva pro motory bylo jen na provedení testu, ale jinak jsou nádrže větší, když pomocí těchto motorů má Dragon provádět korekce orbity, dostat z ní a nakonec i přistát. Při reálném pad abort by se asi všechno palivo nespotřebovalo, to by je vystřelilo zbytečně vysoko a daleko. Rozumím tomu správně?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Nejsem si tak úplně jistý. Myslím, že by paliva bylo dost. Motory Super Draco se mají používat pro korekční manévry, ale tam by nehořely tak prudce – palivo by jim tedy vystačilo na mnohem delší zážehy.Loď zde dosáhla maximální rychlosti 155 m/s. Navíc ji zpomalovala atmosféra. Změna rychlosti by na oběžné dráze byla ještě vyšší. Neumím to sice spočítat, ale myslím, že o moc větší nádrže se v ostrém provozu používat nebudou.

      • Vojta napsal:

        Ještě musí zbýt na korekční manévry v atmosféře (aby se trefil na přistávací plochu) a dobrždění při přistání + nějaká rezerva. Ale je pravda, že tou dobou už s sebou nepotáhne trunk, takže spotřeba bude o dost nižší.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Na manévry na oběžné dráze se použijí standardní motory Draco – nejsem si jistý, zda je jejich nádrž společná s těmi pro SuperDraco motory. Každopádně ale nemají takovou spotřebu. Co se motorického přistávání týče, tak zatím se s ním nepočítá. NASA si nedávno vyžádala alespoň u prvních ostrých letů pilotovaného Dragona přistávání na padácích. Alespoň do doby, než bude motorické přistávání vyzkoušenější a tím pádem bezpečnější. Dočkáme se jej tedy zřejmě až v nějaké další verzi. SpaceX by toho byla možná schopná už od začátku, ale NASA je zákazník a tak je potřeba respektovat jeho požadavky.

    • vedator napsal:

      Pekny popis motorov je na wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Draco_%28rocket_engine_family%29

      SuperDraco ma velky tah,73 kN, relativne dlhu dobu, 25s, horenia a Dragon ponesie pre motory cca 1,4tony paliva, co je slusne mnozstvo.

      Po vcerajsku by som sa nebal sadnut do Dracika, pretazenie 6G musi byt super 🙂

  4. Spytihněv Čumpelík napsal:

    Vzpomínám si na slova astronautů z ISS, když vlezli do prvního Dragona někdy v roce 2012. „Voní to tu jako zbrusu nové auto“ 🙂
    A samozřejmě gratuluji SpaceX.

  5. Kenny007 napsal:

    Další malý krok pro Dragona, ale velký skok pro SpaceX 😀

  6. hansnasa napsal:

    Jsou to pašáci,super řešení a držím palce.

  7. Lubix napsal:

    Pěkná úspěšná akce, teď by to ještě chtělo nějakej report jak dopadl Buster uvnitř 🙂
    Už se těším na další level testů, Spacex moc fandím, je to cesta do budoucnosti.

  8. Asdf napsal:

    Proč se vlastně stanovovalo nějaké startovací okno? Vždyť se jednalo v podstatě o přízemní let a dle mě ho mohli uskutečnit víceméně kdykoliv. .

  9. vedator napsal:

    bolo to pekne a kratke :-)…. toho panaka hadam aj rozbilo, ked to zacalo kmasat s tou kabinou….

  10. roman hronza napsal:

    já bych řekl: úspěšný 🙂

Napište komentář k hansnasa

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.