Armádní raketoplán brzy znovu odstartuje

Jediným okřídleným strojem, který v současnosti létá do vesmíru je miniraketoplán X-37B patřící americkému letectvu. Jedná se o nepilotovaný stroj původně vyvíjený pod křídly NASA, která však od projektu po čase odstoupila. Této situace využily US Air Force a ve vývoji X-37B pokračovaly. Pod jejich taktovkou se raketoplán na špici rakety Atlas V poprvé podíval na oběžnou dráhu Země v dubnu 2010 a po osmi měsících ve vesmíru úspěšně přistál na letecké základně Vandenberg. Druhý exemplář miniraketoplánu odstartoval krátce poté v březnu 2011 a vrátil se až v červnu následujícího roku. Původní avizovanou životnost 270 dní tak X-37B překročil zhruba o 200 dní. V prosinci 2012 pak raketoplán zamířil na oběžnou dráhu potřetí a zpátky na Zemi přistál až po téměř dvou letech v říjnu 2014! Už za pár dní, přesněji 20. května, se tento utajený armádní stroj podívá do vesmíru počtvrté…

Protože celý projekt řídí americké letectvo, detaily všech misí jsou samozřejmě tajné. O účelu a úkolech raketoplánu a jeho testovacích letů máme jen hrubé informace. Je jisté, že při první misi v roce 2010 se testovaly základní systémy X-37B, návrat do atmosféry a přistání. Při druhé a třetí misi už stroj zůstal na oběžné dráze výrazně déle a jeho provozovatel tak určitě testoval, jak dlouhý pobyt v nehostinném vesmíru zvládne. Při třetím letu navíc odstartoval stejný stroj, který se vydal na první misi v roce 2010. Úspěšně tak tedy byla otestována i jeho znovupoužitelnost. Pokud stroje při svých orbitálních misích nesly nějaký náklad, americké letectvo o něm neuvolnilo žádné informace.

V současnosti se ale situace mění. Představitelé US Air Force uvedli, že zatímco při předchozích misích se testoval především samotný raketoplán a jeho schopnosti, při misi následující už se projekt přesune do fáze testování nákladu.

Ukládání miniraketoplánu X-37B pod aerodynamický kryt rakety Atlas V.

Ukládání miniraketoplánu X-37B pod aerodynamický kryt rakety Atlas V.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

První známou položkou je elektrický Hallův motor. Jeho testováním mají být ověřeny modifikace motoru, který je plánováno použít u nových pokročilých armádních komunikačních družic. Tyto motory vyrábí firma Aerojet Rocketdyne a jejich pracovní látkou je xenon, který se pomocí elektrické energie ionizuje a urychluje na velké rychlosti. Součástí testu bude kromě sběru telemetrických dat z pohonného systému také měření jeho síly, tedy toho, jakou měrou bude ovlivňovat parametry oběžné dráhy miniraketoplánu.

Experiment MISSE na ISS.

Experiment MISSE na ISS.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Druhý známý náklad, který projde testováním na palubě X-37B, je materiálový výzkum sponzorovaný NASA. Experiment nazvaný METIS (Materials Exposure and Technology Innovation in Space) bude obsahovat téměř 100 různých materiálů, které budou vystaveny nehostinnému vesmírnému vakuu po více než 200 dní. METIS tak bude nástupcem experimentu MISSE, při kterém na ISS probíhaly podobné testy téměř po celou dobu její existence. Výsledky takovýchto materiálových experimentů pak najdou uplatnění při konstrukci vesmírných lodí, sond a satelitů ale také v průmyslu a technologiích na Zemi.

Mise OTV-4 (Orbital Test Vehicle) měla původně odstartovat 6. května. Tento termín však byl odložen kvůli blíže nespecifikované závadě na vynášeném nákladu. V současnosti se plánuje se startem 20. května mezi 15:00 a 19:00 našeho času. Jak už bylo řečeno, raketoplán bude vynesen pomocí rakety Atlas V verze 501 z komplexu 41 na Floridě. K raketě už byl připojen horní stupeň Centaur a také aerodynamický kryt s raketoplánem X-37B uvnitř. Celá sestava se na mobilní startovací plošině vydá na startovací rampu 19. května.

Zvedání aerodynamického krytu i s raketoplánem uvnitř na špici nosné rakety.

Zvedání aerodynamického krytu i s raketoplánem uvnitř na špici nosné rakety.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Kompletní sestava rakety a jejího nákladu ve Vertical Integration Facility.

Kompletní sestava rakety a jejího nákladu ve Vertical Integration Facility.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/
http://spaceflightnow.com/

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

5 komentářů ke článku “Armádní raketoplán brzy znovu odstartuje”

  1. Spytihněv Čumpelík napsal:

    Tak to máme víceméně oficiální informace nebo dohady na jejich základě. Ale určitě se nejedná o utajovaný projekt jen tak náhodou. Zajímalo by mě to, co se tají. Pokud tam něco je. Nebo alespoň jaké úmysly s ním měla USAF, když ho převzala od NASA.

    • Asdf napsal:

      Armádní projekty jsou tak nějak logicky už z principu aspoň v částečném utajení a nepřijde mi na tom nic divného.

      • Spytihněv Čumpelík napsal:

        Jasná věc. Jen v tomto případě nejde o špionážní družici, ale o velmi zajímavý objekt, o kterém se od začátku v náznacích mluvilo. Proto mě zajímá, s jakým úmyslem si ho USAF původně pořizoval. V téhle souvislosti jsem si vzpomněl na sondu Clementine, která byla pro změnu v režii BMDO.

    • Tomáš Kohout Redakce napsal:

      Řekl bych, že tento stroj je optimální na testování nových technologií a materiálů, manévrování v kosmu… US Army si zkoumá jak se dá takovýto manévrující stroj sledovat a do jisté míry je schopná pomocí špionáže zjišťovat, jak se daří sledování X-37B jejím nepřátelům.

      • Michael Voplatka napsal:

        Dovolím si malé upřesnění – US Air Force, nikoli Army. U nás jsou si vzdušné a pozemní síly mnohem blíže, kdežto v USA jde o podstatný rozdíl.

Napište komentář k Spytihněv Čumpelík

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.