Den plný kosmonautiky

Znáte to jistě sami z běžného života – v některých dnech život plyne líně a stereotypně. Naopak jindy se sejde v krátkém časovém sledu hned několik momentů, které se jako běžné nazvat nedají. Pokud se jedná o smutné změny, je to vždy náročné, ale když jde o pozitivní novinky, pak má člověk doslova druhé Vánoce. Dnes, 11. února se zdá, že bychom se mohli takových malých kosmonautických Vánoc dočkat. Náhoda nám totiž na jediný den nachystala hned tři zajímavé momenty, které stojí za pozornost.

Raketa Falcon se sondou DSCOVR

Raketa Falcon se sondou DSCOVR
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net

Článek vzniká pár hodin před půlnocí, pokud se v průběhu dne něco změní, doplníme aktualizace za jednotlivé kapitoly. Celý kosmonautický den odstartuje jen čtyři minuty po půlnoci, kdy má z floridského mysu Canaveral odstartovat soukromá raketa Falcon 9 v1.1, která pod aerodynamickým krytem schovává sedmisetkilogramovou družici DSCOVR, která oficiálně patří agentuře NOAA (Národní úřad pro oceány a atmosféru). Úkolem této sondy je zkoumat vliv slunečního větru na zemskou magnetosféru a poskytovat včasné varování před případnými silnými výrony koronární hmoty, které míří k Zemi. Více se o sondě dozvíte v tomto článku.

Aerodynamický kryt ukrývající sondu DSCOVR

Aerodynamický kryt ukrývající sondu DSCOVR
ZdroJ: http://spaceflightnow.com/

Raketa Falcon měla původně startovat už 9. února deset minut po půlnoci. Jenže dvě minuty před zážehem motorů byl odpočet zastaven. Důvodem byly problémy na pozemním zařízení – radaru, který se stará o příjem telemetrických dat z nosiče. Jelikož má tato mise takzvané okamžité startovní okno, tak jakékoliv zdržení při odpočtu znamená, že se musí start odložit o 24 hodin.

Plánovaná dráha letu s vyznačením oblasti, kde kotví plošina

Plánovaná dráha letu s vyznačením oblasti, kde kotví plošina
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Původně to vypadalo, že se start přesune na 10. února, jenže meteorologové varovali před nepříznivým počasím a proto se start odložil rovnou o 48 hodin – na 11. února 0:04 středoevropského času. Několik hodin před startem se objevily spekulace o tom, že SpaceX stornuje pokus o přistání prvního stupně na plošině Just Read the Instructions, protože v Atlantiku, kde kotví, nejsou příhodné podmínky. Technikům navíc přidělal vrásky na čele i silný vítr ve vyšších vrstvách atmosféry, kvůli kterému hrozil odklad celého startu.

EDIT: 11.2.2015 0:13
Start se nakonec opravdu odložil. Vzdušné proudy ve výšce 8,5 kilometru nad hladinou moře dosahovaly rychlosti 185 km/h. Bylo by velmi riskantní do takového počasí poslat raketu. Start se tedy odkládá o 24 hodin – na 12. února 0:03 našeho času.

Uvolnění lodi Dragon od robotické paže

Uvolnění lodi Dragon od robotické paže
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Druhým zajímavým momentem je přistání páté operační lodi Dragon ve vlnách oceánu. Kosmická loď se od ISS oddělila už včera – 10. února od spodního stykovacího uzlu amerického modulu Harmony. Ve 20:10 našeho času staniční robotická paže uvolnila sevření a Dragon se vydal na cestu. Na stanici dovezl před měsícem více než dvě a čtvrt tuny zásob a vědeckého nákladu (více v našem článku), které posádka v minulých týdnech vynosila. Jejich místo nahradily například dokončené vědecké experimenty, staniční hardware, který potřebuje důkladnou pozemní inspekci a spousta dalších věcí. Vědecké vzorky, které potřebují být v chladu se nachází uvnitř palubních mrazáků GLACIER. Celkem bychom v útrobách lodi našli 1 662 kilogramů nákladu, který je potřeba dopravit na Zemi.

Barry Wilmore a Samantha Cristoforetti sledují z modulu Cupola odlétající loď Dragon.

Barry Wilmore a Samantha Cristoforetti sledují z modulu Cupola odlétající loď Dragon.
Zdroj: https://lh6.googleusercontent.com

Ve 23:42 našeho času Dragon uzavřel dvířka, která byla během pobytu na oběžné dráze otevřená. Nachází se pod nimi různé senzory, například sledovače hvězd nutné pro správnou orientaci. Při průchodu atmosférou by se ale mohly poškodit a proto se musí dvířka uzavřít. V 0:49 středoevropského času Dragon zažehne na devět až deset minut své motory proti směru letu, což jej zpomalí asi u 100 m/s. Díky tomu klesne jeho oběžná dráha do atmosféry. Šestnáct minut po začátku zážehu Dragon odhodí již nepotřebný servisní modul a připraví se na ohnivý vstup do atmosféry. Plán návratu počítá s tím, že Dragon dosedne do Pacifiku v 1:44 našeho času.

EDIT: 11.2.2015 9:44
Dragon úspěšně přistál v 1:44 SEČ do Pacifiku zhruba 416 km jihovýchodně od kalifornského pobřeží.

Evropské testovací zařízení IXV

Evropské testovací zařízení IXV
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Třetím a možná nejvýznamnějším momentem bude start evropské rakety Vega. Ta by se měla z kosmodromu v Kourou vznést mezi 14:00 a 15:43 našeho času. Nákladem nejslabší evropské rakety je testovací zařízení IXV, které poletí jen na suborbitální misi. Hlavním úkolem je otestovat chování stroje při průchodu atmosférou a hlavně – zjistit, jak se stroj ovládá pomocí aerodynamických ploch na zádi. V historii Evropské kosmické agentury se bude jednat o největší těleso, které vstoupí do atmosféry a průchod skrz ni přečká. Evropa tak může otestovat tepelný štít a otevřít dveře k nové generaci znovupoužitelných kosmických strojů.

Celá mise bude trvat jen několik desítek minut. Přesto je pro Evropskou kosmickou agenturu hodně důležitý. Nasbíraná data mohou v budoucnu pomoci při konstrukci nových raketoplánů a v ještě vzdálenější budoucnosti se nedá vyloučit ani přínos pro konstrukci nové generace mezikontinentálních letadel. Ale to je zatím ještě hodně daleko.

Grafické znázornění celé mise.

Grafické znázornění celé mise.
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

IXV váží 1845 kilogramů a na délku měří 5 metrů. šířka je 2,2 metru a výška 1,5 metru. zařízení dosáhne rychlosti 7,5 km/s, což je jen o kousek méně než rychlost potřebná pro usazení na oběžné dráze. Díky tomu IXV vstoupí do atmosféry velmi podobnou rychlostí, jakou by se vracelo z oběžné dráhy. Stroj přeletí téměř celou planetu a má na padácích přistát v Tichém oceánu. O to, aby se nepotopil, se postarají nafukovací balóny po stranách.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/B9gQNgGIYAA16jh.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…10155570852730131_2876207019756101909_o.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/f9f15_04.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/8324866_orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/B9gXTxuCIAAVzcF.png
https://lh6.googleusercontent.com/…/w666-h443-no/16322626776_5c95740193_k.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/02/IXV.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/7881717_orig.jpg?713

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

11 komentářů ke článku “Den plný kosmonautiky”

  1. Michal napsal:

    Zdravim, bude niekde mozne sledovat nazivo start IXV ?

  2. Radoslav Packa napsal:

    Falcon ide na istotu, to je správne, ale ak začne prevádzkovať aj pilotované lety, budú takéto odklady veľmi nepríjemné pre posádku.
    Je Florida tak nekľudné územie oproti Kazachstanu, alebo je tá raketa moc krehká oproti ruskému nosiču, ktorý štartuje za každého počasia?

    Na IXV sa skutočne teším, dúfam, že bude kvalitný prenos!

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Obecně je potřeba říct, že blízkost oceánu není pro kosmodrom úplně příhodná. Kontinentální kosmodromy mají stálejší počasí – byť s většími výkyvy teplot mezi zimou a létem. Neřekl bych, že je americká technika choulostivější. Spíše si letové týmy dávají na všechno mnohem větší pozor – přesně podle hesla „Better safe than sorry“.

      • Shark660 napsal:

        Zeptám se, kolik je vlastně mrazivý rekord rakety Sojuz? Zvládne odstartovat i v těch -40ti co jsou občas na Vostočném?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Abych se přiznal, tak se mi nepodařilo dohledat žádnou tabulku rekordních teplot, při kterých Sojuzy startovaly. Ale matně si pamatuju, že jednou startoval Sojuz s lidskou posádkou při, tuším, -22°C. Zda to byla nejnižší teplota nevím, stejně tak si nejsem jistý, zda to bylo přesně -22°C.

      • geal napsal:

        No tak třeba nádržím kapalného kyslíku určitě -40 stupňů nevadí :-), navíc studený vzduch má tu vlastnost, že je suchý, takže by se na raketě neměla tvořit námraza. Také by nízká teplota mohla svědčit raketám, které používají podchlazený (zhuštěný) kerosin. Takže ona ta nízká teplota nemusí mít jen samá negativa. I když ti lidé, co v tom musejí pracovat, si asi pěkně zanadávají.

      • Shark660 napsal:

        Děkuji za odpověď. Právě jsem si taky matně pamatoval něco okolo -20-ti. Každopádně, jestli budou lítat i během zimy na Vostočném, tak to je tedy výkon…

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To bezesporu. Uvidíme, jak to bude vypadat.

Napište komentář k Standa

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.