Trpasličí planeta Ceres začíná dostávat obrysy

Pokud byl loňský rok ve znamení komet – přistání na 67P/Čurjumov-Gerasimenko a průlet C/2013 A1 Siding Spring kolem Marsu – pak letošní rok můžeme bez starosti nazvat rokem trpasličích planet. Prozkoumáme totiž hned dva neznámé světy, které patří do této kategorie. Největší pozornost je upřena na sondu New Horizons, která proletí kolem Pluta, ale už o několik měsíců dříve se dočkáme průzkumu trpasličí planety Ceres. Americká sonda Dawn se již blíží ke svému cíli a na Zemi budou chodit stále lepší fotky.

13. ledna, v době, kdy sondu dělilo od trpasličí planety zhruba 383 000 kilometrů vyfotila sonda Dawn několik fotek, které umožnily vytvoření animace, na které je vidět pomalé otáčení trpasličí planety. Velmi zajímavě vypadá světlý útvar v levém horním rohu, který je patrný i na fotkách z Hubbleova teleskopu.

Kromě této animace jsme se dočkali také snímkování v infračerveném spektru, o které se postaral přístroj VIR. Díky těmto fotografiím bude možné vytvořit teplotní mapu povrchu a určit, kde je větší teplo a kde naopak chlad.

Fotka z infračerveného spektrometru VIR.  Snímek vznikl 13. ledna ve vzdálenosti  383 000 km od trpasličí planety.

Fotka z infračerveného spektrometru VIR. Snímek vznikl 13. ledna ve vzdálenosti 383 000 km od trpasličí planety.
Zdroj: http://dawn.jpl.nasa.gov/

Trpasličí planeta Ceres začíná dostávat obrysy, 2.5 out of 5 based on 9 ratings

Rating: 2.5/5 (9 votes cast)

4 komentáře ke článku “Trpasličí planeta Ceres začíná dostávat obrysy”

1. asdf napsal:

Na to, že je tak blízko, mi ty fotky přijdou dost rozmazané…

Ono to bude tím, že Ceres je strašně malá – v průměru má jen 950 kilometrů. To je na takovou vzdálenost těžko zaměřitelný cíl. Ale o tom, že Dawn umí dělat krásné fotky jsme se přesvědčili už když kroužila kolem Vesty, kterou nafotila mimořádně dobře.

Vesta byla zajímavá, od Ceres ovšem očekávám víc, přece je jen trochu větší.