AKTUALIZOVÁNO: Záznam z destrukce prvního stupně

Náhledový obrázek tohoto článku je pouze vizualizace, ale v příspěvku se můžete těšit na fotografie, které netrpělivě očekávali všichni fanoušci kosmonautiky. 10. ledna se soukromá firma SpaceX pokusila o přistání prvního stupně na prámu ASDS. To, že pokus skončil havárií už víme, ale stále se spekulovalo o tom, jak přesně k přistání došlo. Z dnes uvolněných fotek máme jasno – stupeň klesal pod úhlem 45° a motor nedokázal tento náklon vyrovnat. Došlo tedy ke kontaktu motorů a přistávací nohy s palubou, ale protože byl stupeň hodně nakloněný, následovalo jeho překlopení a exploze zbytku paliva v nádržích.

Pokud uvážíme, že stabilizace pomocí směrových kormidel nefungovala více než půl minuty, pak můžeme považovat ze velký úspěch, že stupeň zamířil na plošinu. Svědčí to o dobrém orientačním systému, který navedl stupeň na správné místo.

Stupeň nakloněný o 45°se dostává do kontaktu s plošinou

Stupeň nakloněný o 45°se dostává do kontaktu s plošinou
Zdroj: http://i.imgur.com/

Motor nemohl vyrovnat tak velký náklon, stupeň se hroutí

Motor nemohl vyrovnat tak velký náklon, stupeň se hroutí
Zdroj: http://i.imgur.com/

Dochází k poškození nádrží, objevuje se první náznak exploze

Dochází k poškození nádrží, objevuje se první náznak exploze
Zdroj: http://i.imgur.com/

Dochází k destrukci prvního stupně, zbylé palivo v nádržích vybuchuje a odhazuje část trosek přes palubu do moře.

Dochází k destrukci prvního stupně, zbylé palivo v nádržích vybuchuje a odhazuje část trosek přes palubu do moře.
Zdroj: http://i.imgur.com/

SpaceX určitě disponuje i dalšími materiály. Je pravděpodobné, že na přistávajícím stupni byla nějaká kamera kolem prámu se pohybovala hexakoptéra. Nechme se překvapit, co nám SpaceX uvolní v dalších týdnech.

AKTUALIZACE 16.1.2015 18:09
SpaceX uvolnila i video se záznamem samotného přistání a následné exploze.

Zdroje obrázků:
http://4.bp.blogspot.com/…/VCtsz4AbMeU/s1600/Falcon+9.v1.1.jpg
http://i.imgur.com/7sUwcIK.jpg
http://i.imgur.com/kKCr4K4.jpg
http://i.imgur.com/qEsgfnw.jpg
http://i.imgur.com/LrwWSd5.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

24 komentářů ke článku “AKTUALIZOVÁNO: Záznam z destrukce prvního stupně”

  1. dano napsal:

    neuveriteLné, admin zmazal moj príspevok, a ani som nepoužíval vulgárne slová…al tak čo, pravda bolí 😀 celý program je naprd, a nikdy to nebude efektívne fungovať…skončí to väčším fiaskom ako spaceshuttle…dobrú noc

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Příspěvek Vám nikdo nesmazal. Funguje tu ochrana proti robotům – pokud někdo napíše svůj první příspěvek, musí chvilku počkat, než jej administrátor schválí. To se stalo, takže oba vaše příspěvky tu jsou. Tohle pravidlo tu nemáme kvůli blokování nevhodných názorů, ale aby tu nebyly zprávy od robotů, kteří šíří spam.
      S různými názory nemáme problém, tak se nebojte, nikdo vám nic nesmazal a pokud se budete chovat slušně, tak vám ani nikdo nic mazat nebude.
      Možná by bylo vhodné se omluvit, že jste nás obvinil z něčeho, co jsme neudělali. Ale uznávám, měl jste málo informací a mohlo to vypadat podezřele. Doufám, že nyní jsme si už situaci vyjasnili.

  2. asdf napsal:

    Když se dívám na ten přistávající první stupeň, tak si tak říkám, jak vůbec v té relativně nízké přistávací rychlosti můžou ty rošty ten stupeň vůbec stabilizovat aby se nezačal kácet.

  3. asdf napsal:

    Tak nějak nechápu, proč nejdřív Musk říkal, že žádné video není, že tam byla „tam a mlha“ a pak nakonec video uvolní, na kterém je vidět, že žádná velká mlha nebyla a natočit to šlo docela bez problémů…

  4. Steve napsal:

    Samozřejmě nejsem odborník, ale napadlo mě, že při sestupu toho prvního stupně, by se měli snažit, aby těžiště zůstalo dole a přímému směru bez překlopení pomoci třeba výklopnými křídelky v horní části, podobně jako když padá k zemi okřídlená letecká puma. Těžiště má dole a pomocná křídls jí směřují kolmo k zemi, takže se nemůže překlopit.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Pokud jsou horní rošty ve správné poloze, tak ano. Ale v tomto případě pracovaly a pak došla hydraulická kapalina tím pádem se zřejmě zablokovaly v nějaké vykloněné pozici, což znemožnilo jakýkoliv pokus o přistání – i kdyby se motor rozkrájel, tak by to nedokázal stabilizovat, protože by to rošty destabilizovaly.

  5. ing.Jelinek napsal:

    pěkný úspěch techniky,nejsou k dispozici nějaké technologické podrobnosti? např. použité počítače,množství paliva a jeho spotřeba při přistání,průběh regulace tahu motoru,atd.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Mám dojem, že tyto údaje k dispozici jsou, ale pouze interně ve firmě SpaceX. Neočekávám, že by se někdy tyto informace objevily veřejně. Přecijen je to jejich know-how. Možná po delší době uvolní nějaké obecnější informace, ale nečekám, že by byli až tak otevření, že by sdělili všechny detaily.

      • Racek napsal:

        Myslím že odpovědi na podobné otázky brzy Musk klidně uvolní, není to žádné tajemství, princip je znám. Parametry a princip ještě nic moc neříkají o celkovém technologickém řešení, tedy vlastní know how. Udělat fungující systém je totiž jiná, podstatně složitější věc.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Nechme se překvapit, co SpaceX nakonec uvolní. 🙂

      • Turnip napsal:

        Problém je v tom aby neporušili ITAR. Většina základních parametrů už je známá.

  6. Kaja napsal:

    aha, takže rozumím tomu správně, že se jedná o postup, kdy zlikvidujete stupeń úplně stejně jako obvykle, akorát při této metodě navíc ještě propálite palivo při brzdění a máte vyšší hmotnost na vzletu ?? :))

    Ne, dělám si srandu, podruhé se to už povede 😀

  7. Pavel napsal:

    Možná by stačilo udělat ten přistávací ponton větší. V oceánu je místa dost. Proč se trefovat na pětník?

  8. Nikita napsal:

    Příště se povede. Toto jsou už detaily, prostě se hydraulikou hejbalo víc než kdo čekal. Základ funguje. A jelikož to nepadne do mořský vody, odpadá i ten problém co byl u raketoplánů.

  9. slappy Redakce napsal:

    Wow! no toto.. takove zabery, uplne mi beha mraz po zadech

  10. Evžen napsal:

    i přes takový konec je celá akce nesporný úspěch. Tohle se ještě nikomu nepodařilo.
    Jen by mne zajímalo. Hodně se diskutovalo o smysluplnosti záchrany startovacích bloků na tuhá paliva raketoplánů. Někde se dá dočíst, že se jejich záchrana nevyplatila, ale že to byla taková „úlitba bohům“ za nesplněné původní přání daleko ekonomičtějšího provozu celého systému STS, aby se prý jako ukázala snaha. Někde píší že se to vyplatilo, ale ekonomický důsledek prý zanedbatelný. Tak kde je pravda, je-li to možno v několika řádcích naznačit? Děkuji

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Je to tak, jak píšete. Motory SRB musely po každém přistání projít poměrně náročnou (čtěte „drahou“) poletovou úpravou. Ten hlavní důvod byl v tom, že motory přistávaly do oceánu a kov a slavná voda se moc v lásce nemají. Zvláště pak, pokud byla tryska ještě horká. Vysoké teploty urychlují reakce a tedy i korozi. Na druhou stranu výrobní proces už byl takto nastaven, takže se v tomto trendu pokračovalo až do konce. Je pravděpodobné, že dělat změny za pochodu, upravovat výrobní linky, měnit frekvence výroby atd. by ve výsledku bylo dražší, než nechat program doběhnout beze změny do konce.

Napište komentář k ing.Jelinek

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.