sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (USSF-106)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Blue Canyon Technologies

Společnost Blue Canyon Technologies, výrobce malých družic a poskytovatel služeb pro společnost RTX, představila svůj nejnovější družicový systém pro vesmírnou platformu Saturn-400. Tato nová, větší družice nabízí zvýšenou flexibilitu a spolehlivost.

MMA Space

Společnost MMA Space vyvinula nízkonákladový solární panel schopný generovat desítky kilowattů. Nový systém solárních panelů FlexArray využívá patentované tenkovrstvé membrány k montáži a rozmístění solárních článků, což vede k velmi vysokému poměru výkonu ku objemu.

Edgx

Belgický startup Edgx získal počáteční financování na vývoj Sterna, počítače s umělou inteligencí, který je navržen tak, aby spouštěl složité algoritmy na palubách družic, a urychlil tak rozhodování a efektivněji využíval omezenou šířku pásma.

NASA

Nová směrnice NASA o urychlení vývoje jaderného reaktoru využitelného na Měsíci se setkala s pozitivní reakcí průmyslu, který plány považuje za agresivní, ale dosažitelné.

Intuitive Machines

Společnost Intuitive Machines se rozhodla přenést výrobu družic pro cislunární komunikační systém pod vlastní kontrolu, což jí dává větší kontrolu nad harmonogramem a možnost využít i další příležitosti v oblasti provozu družic.

Geespace

Čínský soukromý družicový operátor Geespace rozšiřuje konstelaci IoT o dalších 11 družic. Cílem je posílit konektivitu na klíčových rozvíjejících se trzích.

Jim Lovell

Agentura NASA zveřejnila zprávu o tom, že ve čtvrtek 7. srpna 2025 ve věku 97 roků zemřel legendární americký astronaut s českými předky Jim Lovell. Do vesmíru se během své kariéry vydal čtyřikrát a celkem v něm prožil 29 dnů a 19 hodin. James Lovell je jediným pozemšťanem, který letěl dvakrát k Měsíci, ale nepřistál na něm. Byl členem posádky Gemini 7 a 12 a dále pak misí Apollo 8 a 13.
Čest jeho památce.

Bluetooth Hubble Network

Startup Bluetooth Hubble Network, zabývající se vesmírným připojením, se stal hlavním zákazníkem pro družicovou platformu MuSat XL společnosti Muon Space, která je s hmotností 500 kilogramů dosud největším produktem tohoto výrobce malých družic.

Orbital Operations

Startup Orbital Operations získal počáteční financování pro práci na vysoce výkonném orbitálním transportním zařízení, které využívá kapalný vodík jako palivo a mohlo by na oběžné dráze zůstat roky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Těžká Angara už není jen sen

9. července letošního roku odstartovala z kosmodromu Pleseck raketa Angara 1.2PP. Šlo o první start nosiče z rodiny Angara, ale také o úspěšnou zkoušku horního stupně, který má létat na raketách Angara A5. Nosiče nové generace pojmenované po sibiřské řece jsou modulární, takže připojováním různého počtu postranních urychlovacích bloků můžeme získat různě silně rakety. Všechny verze jistě najdou uplatnění, ale Rusové se netají tím, že největší význam pro ně má Angara A5, která se vyznačuje čtyřmi urychlovacími bloky okolo centrálního těla. V minulých dnech se tato těžká verze vydala na startovní rampu kosmodromu Pleseck.

Pokud půjde všechno podle plánu, dojde ke startu 25. prosince. Raketa nebude mít žádný užitečný náklad. Ponese pouze hmotnostní maketu a horní stupeň Briz-M.

Angara A5 v montážní hale
Angara A5 v montážní hale
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/
Angara A5 v montážní hale
Angara A5 v montážní hale
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/
Angara A5 v montážní hale
Angara A5 v montážní hale
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/
Angara A5 v montážní hale
Angara A5 v montážní hale
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/
Vývoz začíná
Vývoz začíná
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/
Převoz na startovní rampu
Převoz na startovní rampu
Zdroj:http://tn.new.fishki.net/
Rusové zůstávají věrní tradici - i nové Angary se převáží po kolejích
Rusové zůstávají věrní tradici – i nové Angary se převáží po kolejích
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/
Angara A5
Angara A5
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/
Angara u startovní rampy
Angara u startovní rampy
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/
Obslužné rampy se přiklopily
Obslužné rampy se přiklopily
Zdroj: http://spetsstroy.ru/
Pohled na raketu z obslužných ramen
Pohled na raketu z obslužných ramen
Zdroj: http://s019.radikal.ru/
Angara A5 na startovní rampě
Angara A5 na startovní rampě
Zdroj: http://tn.new.fishki.net/

Zdroje informací:
http://fishki.net/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/eb4b70ff5e4f1f5e33f406806b7b715b.jpg
http://tn.new.fishki.net…/12/1327624/abc9645a4c0e724db6b84446f911408a.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/b92c79892964987ebc4e3be81c818af3.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/d4c6d2bc2a1c1290d5535fc422bfeabb.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/d9beea4194aadd3c954ee96e3eecbe90.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/1014cfc8ef42da6d5ab06ef685576c66.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/e0261585fa4351e5a158270ce5f2e5fd.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/d68622cc06d6db865b925440a0578c9e.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/12/1327624/14a61629c57daff8d3e3f3684e194098.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/site/Angara5_s.jpg
http://spetsstroy.ru/upload/medialibrary/8ea/3_12112014_600.jpg
http://s019.radikal.ru/i613/1411/16/19fe56b3bc26.jpg
http://tn.new.fishki.net/…/1327624/cf06d32d94bae6373af0e43ae8cff97c.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim
Radim
10 let před

Máte prosím vás někdo po ruce (odkaz na) tabulku, která by srovnávala parametry v současnosti používaných raketových motorů? Atlas, Delta, CZ, Ariane, Angara, Proton…etc.? Předem díky

Anonym
Anonym
10 let před

Moc pěkný článek 🙂

Nejsem si jist, zda by pro Rusy nebylo lepší vyvinout nový horní stupeň. Briz-M používá jedovaté palivo a občas má problémy :/ . Jaký je Váš názor?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Anonym

Já osobně považuji Briz-M za nebezpečný. Je to tak trochu ruská ruleta. Teď si sice vybírá relativně spolehlivé období, nicméně není to tak dávno, kdy na jeho bedra padalo jedno selhání za druhým. Nejsem si jistý, ale myslím, že Rusové chystají nové horní stupně.

Ivo
Ivo
10 let před

V této souvislosti se dovoluji zeptat – proč vlastně Rusko za velké peníze vyvíjí novou těžkou raketu, když už dávno byla nejen vyvinuta,ale též vyrobena a dokonce 2x úspěšně odstartovala. Je též modulární, má moderní palivo s vysokým specif.impulzem – H2-02 a ve své nejtěžší verzi dokáže vynést více než Saturn 5.Možná je i dosud nejslinější raketou na světě.
Myslím tím ENERGIJU.
Proč dělají znovu to, co už bylo uděláno – já to vůbec nechápu. Proč ji nevyrábějí? Že by měla závažnou a neřešitelnou konstrukční vadu o které se veřejně nic neví? Nebo její plány a výrobní závod již neleží v Rusku /např v Ukrajině/ a to je ten problém?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  Ivo

Osobně si myslím, že je to tím, že Rusové nepotřebují rekordní nosič. Vynášet tradiční satelity raketou Eněrgija by bylo jako jít s kanónem na vrabce. Slabší verze Angary mají sloužit k vynášení satelitů na nízkou oběžnou dráhu, Angara A5 pak k vynesení např. telekomunikačních družic na dráhu přechodovou ke geostacionární. U těchto úkolů je zbytečné mít nosič schopný dopravit na LEO víc než 100 tun. Stavba takového kolosu je navíc nepoměrně dražší.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.