Kosmotýdeník 111. díl (27.10. – 2.11.2014)

Trosky SpaceShipTwo v Mojavské poušti: v tomto případě jde o nádrž okysličovadla a motorovou sekci stroje.

Jsou týdny, na jejichž konci se při psaní Kosmotýdeníku autor drbe na hlavě a pokládá si stále stejnou otázku „O čem mám psát“. Pak jsou naopak týdny, kdy se najednou semele tolik událostí, že by to běžně stačilo na celý měsíc. Tento týden nastala ta druhá možnost. V naší rekapitulaci uplynulého týdne nemohou chybět dvě nehody, které postihly svět kosmonautiky, třetím tématem pak bude úspěšný návrat čínské sondy Chang’e 5 T1 od Měsíce. Jelikož bylo zajímavých momentů více, můžete se těšit i na několik telegrafických mini-zpráv na konci článku.

Do testů zasáhla smrt

Trosky lodi SpaceShipTwo

Trosky lodi SpaceShipTwo
Zdroj: http://www.eastcoastdaily.com/

Kosmická loď SpaceShipTwo se naposledy pustila do poháněného letu letos v polovině ledna. Stroj ale stejně jako při minulých zkouškách trpěl vibracemi, proto se technici rozhodli změnit palivo. Zůstali sice věrní hybridnímu systému tuhého paliva a kapalného okysličovadla, ale místo polybutadienu použili směs na bázi polyamidu. Na 31. října byl naplánován první poháněný let s novým typem paliva.

Pár sekund po odpoutání od nosného letounu WhiteKightTwo se motor zažehl, ale hořel pouze chvíli, pak zhasl, znovu naskočil, ale vzápětí explodoval. Pilot lodi Pete Siebold ještě stačil z lodi vyskočit a použít padák, ale jeho 39letý kolega Michael Alsbury už takové štěstí neměl. Nehoda si tedy vyžádala i tu nejvyšší oběť. Ani Siebold ale z havárie nevyvázl bez zranění. Byl převezen do nemocnice s poraněním zad a krku.

Trosky letounu SpaceShipTwo

Trosky letounu SpaceShipTwo
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net

Exploze rozptýlila trosky v okruhu několika mil. Na odborníky z federálního úřadu NTSB čeká mravenčí práce. V sobotu, prvního listopadu již její vyšetřovatelé začali sbírat informace přímo mezi zaměstnanci firmy Virgin Galactic. Jak se na společnosti aktuální nehoda odrazí zatím nikdo netuší. Někteří turisté možná po posledním říjnu přehodnotí svůj zájem o let v lodi SpaceShipTwo. Zakladatel Virgin Galactic, charismatický Richard Branson už avizoval, že po dokončení vyšetřování rozhodně budou pokračovat – ve stavbě je další exemplář lodi, který měl být podle odhadů před nehodou dokončený na konci roku. Svým způsobem je to možná dobře. Michaelu Alsburymu už život nikdo nevrátí. Pokud bude projekt této turistické lodi pokračovat, pak nezemřel zbytečně.

Tragické nehodě jsme se na našem blogu důkladně věnovali v tomto článku, videa z místa nehody jsme přinesli zde.

Labuť k ISS nedoletí

Pád rakety Antares.

Pád rakety Antares.
Zdroj: Eduardo A. Encina

Mělo se jednat o událost týdne – třetí objednaný let soukromé lodi Cygnus k Mezinárodní vesmírné stanici. Nebýt nehody lodi SpaceShipTwo, opravdu by se jednalo o největší událost týdne. Jen z úplně opačného důvodu, než se původně plánovalo. Jako první termín startu byl vybrán 27. říjen 23:45 našeho času. Loď naložená téměř 2 300 kilogramy nákladu, včetně vědeckých experimentů, seděla na rampě na špičce rakety Antares. Start se ale musel odložit z netradičního důvodu. V okolí kosmodromu je při každém startu vytyčena bezpečnostní zóna, která má v průměru několik desítek kilometrů. Do této zóny se ale nedopatřením dostala plachetnice a proto se musel start zrušit. Odklad byl necelých 24 hodin. Startovat se mělo 28. října ve 23:22 našeho času.

Tentokrát šlo všechno přesně podle plánu – od tankování, přes nahrávání pokynů do letového počítače až po zážeh motorů. Zhruba 14 sekund poté se ale objevily problémy. Na spodní části rakety cosi explodovalo, nosič přestal stoupat, zastavil se ve vzduchu a vydal se opačným směrem. Řídící důstojník ještě před dopadem stačil aktivovat autodestrukční systém stroje, takže se celá raketa proměnila v ohnivou kouli. Není se co divit – nádrže byly po pár vteřinách letu skoro plné kapalného kyslíku a leteckého petroleje.

Během nehody nebyl nikdo zraněn a v těchto dnech probíhá intenzivní hledání příčin havárie. Vyšetřovací komise je složená z odborníků z NASA, federálního leteckého úřadu a firmy OSC, které raketa patřila. Sama společnost uvádí, že první výsledky by mohly být k dispozici už příští týden. V centru pozornosti jsou především motory AJ-26 na prvním stupni. Jedná se o modernizované sovětské motory NK-33, které vznikly před zhruba 40 lety a celou dobu ležely ve skladu. Ačkoliv prošly modernizací a důkladnými zkouškami, je možné, že v některém z nich zůstal skrytý defekt. Motory ale nejsou jediným místem, které mohlo způsobit problém. Analýza videozáznamu vede některé odborníky k teorii, že došlo k poškození potrubí, které přivádí kapalný kyslík do motorů. Kdo by měl zájem o bližší informace k celému případu, ten si může přečíst naše články (zdezde), které jsme připravili krátce po nehodě.

Čína se vrátila od Měsíce
Návratové pouzdro od Měsíce přistálo na zemi naposledy v roce 1976 – tehdy se o to postarala sovětská Luna 24, která přistála na Měsíci a následně na Zemi přivezla vzorky lunárních hornin. Jen pár minut před půlnocí 31. října se podobný úspěch povedl i Číně. Návratové pouzdro testovací mise Chang’e 5 T1 vlétlo do atmosféry rychlostí 11,2 km/s. Díky zvolené trajektorii, tzv. skip reentry, přistálo teprve až při druhém vstupu do atmosféry – podrobnější rozbor dráhy najdete v tomto článku.

Návratové pouzdro přistálo v autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko, kam běžně dosedají i návratové kabiny lodí Šen-čou. Pouzdro přečkalo průchod atmosférou i přistání na padácích ve velmi dobrém stavu. Čína proto může hledět k roku 2017, kdy by měla k Měsíci vyslat sondu Chang’e 5, která odsud dopraví vzorky hornin. Servisní sekce zkušební mise Chang’e 5 T1 se vydá znovu k Měsíci, kde se usadí v libračním centru soustavy Země – Měsíc za Měsícem. zde má zkoumat některé postupy, které budou potřeba pro ostrou misi Chang’e 5.

V tomto krátkém článku jsme Vám přinesli fotografie, které sonda pořídila během své několikadenní mise. Nyní se můžete podívat na několik fotek pořízených po přistání.

Návratové pouzdro po přistání

Návratové pouzdro po přistání
Zdroj: https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net

Návratové pouzdro po přistání

Návratové pouzdro po přistání
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net

Návratové pouzdro po přistání

Návratové pouzdro po přistání
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net

Návratové pouzdro po přistání

Návratové pouzdro po přistání
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net

Návratové pouzdro po přistání

Návratové pouzdro po přistání
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net

Kosmonautické mini-zprávy

První exemplář Angary A5

První exemplář Angary A5
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Na ruském kosmodromu Pleseck připravují technici první exemplář nové rakety Angara A5. Termín startu zatím neznáme. Před zhruba půl rokem se ale hovořilo o tom, že Rusové by to rádi stihli ještě před koncem roku. těšme se tedy na další informace okolo příprav rakety, která by za pár let mohla nahradit nosiče Proton.

Američané modernizují navigační systém GPS. 29. října v 18:26 našeho času odstartovala z floridského kosmodromu raketa Atlas V. Ta dopravila na oběžnou dráhu osmou družici z bloku 2F. Video ze startu můžete vidět třeba zde.

Jen pár hodin po havárii rakety Antares odstartovala z kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz 2-1A. Na oběžnou dráhu vynesla zásobovací loď Progress M-25M. Jednalo se o první start Progressu na modernizované verzi rakety Sojuz. Loď se se stanicí bez problémů spojila šest hodin po startu.

Přibližování Progressu M-25M k ISS

Přibližování Progressu M-25M k ISS
Zdroj: https://i.nyx.cz

30. října ve 2:44 našeho času vynesla raketa Sojuz 2-1A z kosmodromu Pleseck novou vojenskou družici Meridian. Tento satelit by měl sloužit k zajištění telekomunikačních potřeb ruské armády.

Firma SpaceX vyrobila stý exemplář motoru Merlin 1D – to vše za cca. dva roky a stala se tak největším soukromým producentem raketových motorů na světě.

Motor Merlin 1D

Motor Merlin 1D
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasaspaceflight.com/
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasa.gov/
http://www.orbital.com/

http://www.spaceflight101.com/
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/…821531381202800_3511299437581484193_o.jpg
http://www.eastcoastdaily.com/…CRASH-SITE.jpg.pagespeed.ic.0vdeJKpgdn.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/…806928472701489_2294335476220163134_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/…1424788628_0bbce36f44c1dcee41e3352fa0265bc6
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/…1423888598_23d9843bcdd985dee1bf31e6c4719607
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/…1423841608_45f44d856842bfef2061d571298bcfbe
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/…1423833987_58279ae68f2da319a4618e9b7e3bfd74
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=35807.0;attach=618887;image
https://i.nyx.cz/…/1275401_0e67a11367af07f4ba5e.jpg?name=140676115498.jpeg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/…1420579338_beb01fdcec62e56f6c91f91caa5891bf

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

3 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 111. díl (27.10. – 2.11.2014)”

  1. Ričrd napsal:

    Selhal katapult nebo opravdu pilot „skákal“?

Napište komentář k modelar

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.