Deník astronautky, díl druhý

úvodní obrázek

„Toto je s největší pravděpodobností můj poslední zápis v deníku před startem (nebo možná přeposlední). Před dvěma týdny jsem vám pověděla o našich posledních zkouškách v Hvězdném městečku. Mezitím se odpočet dnů dostal téměř na nulu a brzy bude čas začít dny přičítat… z oběžné dráhy! Ráda bych se s vámi podělila o několik dojmů (především vizuálních) z minulých týdnů. V Moskvě jsme se zúčastnili tradiční návštěvy Gagarinova hrobu na Rudém náměstí. Ještě předtím jsme ale absolvovali tiskovou konferenci a návštěvu kanceláře Jurije Gagarina v Hvězdném městečku, kde jsme podepsali památeční kroniku.

Rudé náměstí

6. listopadu 2014

Dnešní tradiční návštěva Gagarinova hrobu na Rudém náměstí s kolegy Terrym a Antonem.

Dnešní tradiční návštěva Gagarinova hrobu na Rudém náměstí s kolegy Terrym a Antonem.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Položila jsem květiny na hrobech Jurije Gagarina, prvního člověka ve vesmíru, a Sergeje Koroljova, vedoucího inženýra, který stál za tímto úspěchem.

Položila jsem květiny na hrobech Jurije Gagarina, prvního člověka ve vesmíru, a Sergeje Koroljova, vedoucího inženýra, který stál za tímto úspěchem.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Ještě předtím jsme ale napsali několik slov a přidali své podpisy do kroniky v kanceláři Jurije Gagarina v Hvězdném městečku.

Ještě předtím jsme ale napsali několik slov a přidali své podpisy do kroniky v kanceláři Jurije Gagarina v Hvězdném městečku.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

V úterý minulého týdne, po tradiční „snídani“ kde se všichni sejdou kolem stolu plného jídla, ale nikdo nejí, jsme nastoupili do letadla a odletěli do Bajkonuru vstříc karanténě.

Na cestě do Bajkonuru

11. listopadu 2014

První nálepka mise Futura byla umístěna v autobusu Hvězdného městečka vezoucího nás na letiště. Mnoho dalších bude následovat!

První nálepka mise Futura byla umístěna v autobusu Hvězdného městečka vezoucího nás na letiště. Mnoho dalších bude následovat!
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Druhou nálepku Futura spolu s nálepkami Expedice 42, Expedice 43 a naším logem Sojuzu jsme umístili v letadle hlavní posádky.

Druhou nálepku Futura spolu s nálepkami Expedice 42, Expedice 43 a naším logem Sojuzu jsme umístili v letadle hlavní posádky.
Zdroj: https://www.flickr.com/photos/astrosamantha/

Konečně jsme přijeli do karantény. Budeme bydlet v tom domě na konci aleje.

Konečně jsme přijeli do karantény. Budeme bydlet v tom domě na konci aleje.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Rotační křeslo a nakloněné lehátko jsou součástí karantény.

Rotační křeslo a nakloněné lehátko jsou součástí karantény.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Snažím se, aby si tělo zvyklo na stav beztíže.

Snažím se, aby si tělo zvyklo na stav beztíže.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Následujícího dne jsme brzy vstávali, abychom jeli na kosmodrom, kde jsme se setkali s naší vesmírnou lodí. Byli jsme v přistávacím modulu v našich leteckých kombinézách i ve skafandrech Sokol. Cvičili jsme sestup z orbitálního modulu, provedli jsme zkoušky spojení, zkontrolovali jsme uložení výbavy pro přežití a celkově jsme se seznámili s našim vesmírným korábem.

Den „Seznamte se se svou lodí“

12. listopadu 2014

Velký den na Bajkonuru. Uskutečnili jsme svou první zkoušku, zdali nám loď „sedí“. Tento den je také znám jako Den seznámení se svou lodí.

Velký den na Bajkonuru. Uskutečnili jsme svou první zkoušku, zdali nám loď „sedí“. Tento den je také znám jako Den seznámení se svou lodí.
Zdroj: http://www.corriere.it/

Natahuju se, abych vlezla do Sojuzu skrze boční poklop orbitálního modulu (sférické horní části).

Natahuju se, abych vlezla do Sojuzu skrze boční poklop orbitálního modulu (sférické horní části).
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Uvnitř našeho Sojuzu.

Uvnitř našeho Sojuzu.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Během tohoto dne jsem také uskutečnila poslední zkoušku těsnosti mého skafandru Sokol před startovním dnem.

Během tohoto dne jsem také uskutečnila poslední zkoušku těsnosti mého skafandru Sokol před startovním dnem.
Zdroj: http://www.corriere.it/

Díky té bíle bez jediné skvrnky můžete říci, že je to nový skafandr. Zkouška těsnosti se provádí ve standardním sedadle Sojuzu.

Díky té bíle bez jediné skvrnky můžete říci, že je to nový skafandr. Zkouška těsnosti se provádí ve standardním sedadle Sojuzu.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Skafandr se nafoukne a já kontroluji tlak na manometru na levé ruce.

Skafandr se nafoukne a já kontroluji tlak na manometru na levé ruce.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Se svým skafandrem si dokonce můžete potřást rukou. Když je nafouknutý, je to docela tvrdý chlapík.

Se svým skafandrem si dokonce můžete potřást rukou. Když je nafouknutý, je to docela tvrdý chlapík.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

A protože jsou skafandry tak tuhé, byly k dispozici také pro trochu srandy.

A protože jsou skafandry tak tuhé, byly k dispozici také pro trochu srandy.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

… zasadili jsme stromy (Terry a já už teď máme naše vlastní stromy v aleji kosmonautů)

Nejkrásnější tradice

18. listopadu 2014

Dnes jsme měli s Terrym na práci trochu zahradničení. Sice bylo chladné počasí, ale to mi ani trochu nevadilo.

Dnes jsme měli s Terrym na práci trochu zahradničení. Sice bylo chladné počasí, ale to mi ani trochu nevadilo.
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

Když jsem naposledy zasadila strom, byla jsem v páté třídě. Dnes jsem byla pravděpodobně tak šťastná jako tehdy, když mi bylo 11.

Když jsem naposledy zasadila strom, byla jsem v páté třídě. Dnes jsem byla pravděpodobně tak šťastná jako tehdy, když mi bylo 11.
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

Je to velká čest mít svůj strom v aleji spolu s těmi, které byly zasazeny každým člověkem, který kdy opustil Zemi z Bajkonuru.

Je to velká čest mít svůj strom v aleji spolu s těmi, které byly zasazeny každým člověkem, který kdy opustil Zemi z Bajkonuru.
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

…navštívili jsme muzeum kosmodromu a dokonce i původní pokoje Gagarina a Koroljova

Návštěva muzea

19. listopadu 2014

Dnes jsme vztyčili vlajku našeho Sojuzu TMA-15M ve vesmírném muzeu v Bajkonuru.

Dnes jsme vztyčili vlajku našeho Sojuzu TMA-15M ve vesmírném muzeu v Bajkonuru.
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

Podívejte se na to! Dokonce i my jsme vyobrazeni v muzeu… Docela zvláštní.

Podívejte se na to! Dokonce i my jsme vyobrazeni v muzeu… Docela zvláštní.
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

Společná fotka posádky v ložnici Jurije Gagarina. Pokoj sdílel spolu s jeho zálohou Germanem Titovem.

Společná fotka posádky v ložnici Jurije Gagarina. Pokoj sdílel spolu s jeho zálohou Germanem Titovem.
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

V této posteli strávil Jurij Gagarin poslední noc před jeho historickým letem.

V této posteli strávil Jurij Gagarin poslední noc před jeho historickým letem.
Zdroj: https://twitter.com/AstroSamantha

Musela jsem si sednout také za stůl hlavního konstruktéra Koroljova. Všimněte si logaritmického pravítka…

Musela jsem si sednout také za stůl hlavního konstruktéra Koroljova. Všimněte si logaritmického pravítka…
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

Podepisování všemožných věcí je také součástí předstartovních příprav.

Podepisování všemožných věcí je také součástí předstartovních příprav.
Zdroj: https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

22. listopadu 2014

Měli jsme také mítink s představiteli záchranného týmu. Stovky lidí a tucty elementů zasazených na zemi podél dráhy našeho letu celou cestu až k Tichému oceánu. Připraveni zachránit nás kdybychom to potřebovali nejen při startu ale také při několika dalších obězích planety.

Další mítink jsme měli s balistickou skupinou, která nám dala nejaktuálnější informace z jejich strany. O tom bych se ráda trochu rozepsala. Pokud odpočítáváte start s přesností na sekundy, budete chtít vědět, že se start posunul o jednu sekundu na 00:01:14 moskevského času (to je 22:01:14 SEČ, ale my v Sojuzu používáme moskevský čas) s maximálním akceptovatelným zpožděním 10 sekund. Raketa bude hořet 528 sekund, čímž nás dopraví na mírně eliptickou oběžnou dráhu s průměrnou výškou 220 km. Fázový úhel bude 25°, což znamená, že budeme 25° za Mezinárodní vesmírnou stanicí. Protože ale budeme současně přibližně o 200 km níže, budeme ji rychle dohánět (to za nás udělá orbitální mechanika). 25° je o trochu méně než ideální fázový úhle 30°, takže budeme muset trochu zvýšit naši oběžnou dráhu. Nechceme dohánět stanici příliš rychle!

Přibližně 45 minut po startu a po poté po dalších 45 minutách provedeme zážehy motorů, kdy každý z nich zvýší naši rychlost o 30 m/s, což zvýší naši oběžnou dráhu a také zpomalí naše přibližování k ISS. To je kouzlo orbitální mechaniky. Později provedeme dva další menší korekční zážehy, abychom dosáhli požadované oběžné dráhy. Poté, zhruba 3 hodiny a 45 minut po startu, začneme přibližovací sekvenci setkání na orbitě se stanicí. Budeme postupně zvyšovat naši oběžnou dráhu až k výšce stanice a snižovat naši relativní rychlost (během dokování to bude pouhých 8 cm/sec!). Ve stejný čas provede ISS manévr, při kterém se otočí o 180° tak, aby byl ruský segment vepředu ve směru letu. V poslední fázi přiblížení totiž budeme před stanicí.

Dokování je naplánováno na 5:53 moskevského času (03:53 SEČ) kdy budeme překračovat rovník nad západním pobřežím Jižní Ameriky. Pravděpodobně se ale k ISS připojíme trochu dříve. Jakmile budeme osově srovnáni a stanice bude 150 m od našeho dokovacího portu, řídící středisko v Moskvě nám s největší pravděpodobností udělí povolení zadat finální příkaz k přiblížení trochu dříve.

Naše raketa byla vyvezena na startovní rampu. Kvůli údržbářským pracím na rampě 1, odkud se obvykle startuje, budeme startovat z rampy 31. Protože se jako hlavní posádka nesmíme jít podívat na vývoz rakety, uvidím ji poprvé až večer před startem… ehm…. zítra!“

Zde je fotka tradičního žehnání raketě z dnešního rána.

Zde je fotka tradičního žehnání raketě z dnešního rána.
Zdroj: https://plus.google.com/


To bychom tedy měli podrobnou fotodokumentaci posledních událostí před startem. Pokud byste si o těchto aktivitách chtěli přečíst více, určitě Vás potěším. Již dnes večer na našem webu vyjde obsáhlý dodatek k tomuto druhému dílu Deníku astronautky, ve kterém bude Samantha tyto události popisovat. Celý předstartovní kolotoč už totiž zažila jako člen záložní posádky letos v květnu. A právě toto vyprávění bude náplní večerního článku.

Zdroje informací:
https://plus.google.com/
https://twitter.com/AstroSamantha
https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/

Zdroje obrázků:
http://i.kinja-img.com/
https://twitter.com/AstroSamantha
https://www.facebook.com/ESASamanthaCristoforetti/
https://www.flickr.com/photos/astrosamantha/
https://plus.google.com/u/0/+SamanthaCristoforetti/photos
http://www.corriere.it/

Pin It
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

GD Star Rating
loading...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


9 komentářů ke článku “Deník astronautky, díl druhý”

  1. Radoslav Packa napsal:

    „Protože se jako hlavní posádka nesmíme jít podívat na vývoz rakety, uvidím ji poprvé až večer před startem… ehm…. zítra!““
    Prečo?

  2. slappy napsal:

    Ohledně těch tradic – předpokládám, že astronautky vynechávají močení na kolo autobusu? 😀

  3. Karel napsal:

    Na fotografii s vylepováním druhé nálepky jsou na bundě astronautky vidět vlajky. Pokud dobře vidím tak je tam i česká vlajka… Jak se tam dostala?

  4. Sima napsal:

    Jak je psáno, že se ISS otočí o 180°, to se dělá pomocí gyroskopů nebo je na to potřeba zažehnout nějaké trysky?

    • Ondřej Šamárek napsal:

      Na menší úpravy polohy se používají gyroskopy, ty ale mají omezenou zásobu hybného momentu a navíc je změna polohy s jejich pomocí pomalá. To má vliv na systémy a experimenty, takže je dávána přednost rychlejší otočce pomocí trysek. Mám dojem, že se během otočky o 180° spotřebovává kolem 10 kg paliva.

Zanechte komentář