Kosmotýdeník 105. díl (15.9. – 21.9.2014)

Týden se s týdnem sešel, máme tu opět neděli, čas oběda. V televizi běží politická debata a na našem portálu vychází Kosmotýdeník – náš nejdéle fungující seriál, jehož cílem je shrnout kosmické události z uplynulých sedmi dnů. Dnes na Vás čekají tři velká témata a pár menších. Obecně by se dalo říct, že se budeme pohybovat okolo tématu soukromých kosmických agentur. Nejprve si řekneme pár slov o výběru soukromých lodí, které budou na ISS vozit posádku, připomeneme si start soukromé lodi Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici a v posledním velkém tématu bude řeč o pokusu amerických firem nahradit závislost jejich země na ruských motorech.

NASA vybrala lodě pro posádku
Americká agentura NASA je v nezáviděníhodné pozici. Po vyřazení raketoplánů zůstala bez možnosti, jak dopravovat do vesmíru své astronauty. Musela se tedy domluvit s Ruskem na využívání jejich lodí Sojuz. To se Američanům pochopitelně nelíbí, protože Rusové si za tuto službu nechávají dobře zaplatit. Američané ale už před několika lety vyhlásili dva programy, které jim měly zajistit opětovnou samostatnost. Program COTS, který zajišťuje dopravu nákladu na ISS už funguje – ke stanici létají lodě Dragon a Cygnus. Ještě zbývá vyřešit dopravu posádky, kterou má na starosti program CCP.

Až do tohoto týdne byli ve hře o dopravu astronautů na ISS tři soukromé firmy – SpaceX s lodí Dragon V2, Bopeing s lodí CST-100 a Sierra Nevada Corporation s miniraketoplánem Dream Chaser. Bylo ale jasné, že tři lodě pro lety na nízkou oběžnou dráhu by byly zbytečný luxus, proto se už několik měsíců hovořilo o tom, že přijde redukce počtu účastníků. Minulý týden se tedy lámal chleba – NASA svolala na 16. září tiskovou konferenci, na které veřejně oznámila, které dva projekty postupují do další fáze.

CST-100 - Dream Chaser - Dragon V2

CST-100 – Dream Chaser – Dragon V2
Zdroj: http://1.bp.blogspot.com/

Výsledky asi překvapily jen málokoho. NASA vybrala SpaceX a Boeing. Černý Petr tedy zůstal firmě Sierra Nevada Corporation. Už dlouho se hovořilo o tom, že miniraketoplán Dream Chaser je outsiderem. Svůj podíl na tom zřejmě měl i fakt, že certifikace okřídlených kosmických lodí je časově náročnější – hlavně co se týče přistávací fáze. NASA tedy zřejmě měla obavy, že se přípravy nestihnou do roku 2017, kdy mají v soukromých lodích poprvé letět astronauti.

Trochu překvapující je ale objem financí, které připadly postupujícím firmám, respektive překvapující je jejich nepoměr. Zatímco Boeing si přijde na  4,2 miliardy dolarů, pro SpaceX je za srovnatelnou službu připraveno 2,6 miliardy dolarů. Na obě lodě čeká pět velkých milníků, které budou podmiňovat další vývoj. NASA totiž důrazně avizovala, že nové lodě budou muset splňovat vysoké bezpečnostní standardy. Je proto naplánováno i několik nepilotovaných startů.

Netradiční pohled na oddělenou loď Dragon z kamery na horním stupni.

Netradiční pohled na oddělenou loď Dragon z kamery na horním stupni.
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net

Dragon míří k ISS
Čtvrtá ostrá zásobovací loď Dragon měla původně na cestu k Mezinárodní vesmírné stanici vyrazit už včera, tedy v sobotu 20. září. Přípravy ale zhatilo špatné počasí, kvůli kterému následoval odsun o necelých 24 hodin. Dnes v 7:52 našeho času ale již všechno běželo jako podle švýcarských hodinek. V 7:52 našeho času se na floridském kosmodromu zapálily motory rakety Falcon 9 v1.1 a nosič se vydal k obloze. Deset minut po startu se loď uvolnila od horního stupně a mohla rozvinout své solární panely.

Hezký snímek ze startu s dlouhou expozicí

Hezký snímek ze startu s dlouhou expozicí
Zdroj: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net

Dragon by měl k ISS dorazit v průběhu úterý. Na 13:04 našeho času je naplánováno jeho zachycení staniční robotickou paží. V útrobách lodi je uloženo téměř dvě a půl tuny nákladu včetně mnoha vědeckých přístrojů. Podrobně jsme se jim věnovali v tomto článku.

Americká odpověď na ruský motor
Vzhledem k aktuální napjaté situaci mezi Ruskem a západním světem se Amerika snaží zbavit se závislosti na Rusku. O dopravě astronautů v Sojuzech už byla řeč v prvním článku, ale je tu ještě jedna oblast, kde Američané Rusy potřebují. Rakety Atlas V totiž na svém prvním stupni používají ruské motory RD-180, které vynikají vysokým výkonem. Američané motory od Rusů odkoupili, ale zásoby pomalu dochází a není úplně jisté, zda Rusové budou chtít dodávat další motory. Rakety Atlas totiž kromě vědeckých družic vynáší i armádní satelity.

Americké firmy se proto připravují na situaci, kdy by Rusové dodávku motorů RD-180 zastavili. Firma United Launch Alliance sdružující mamutí koncerny Boeing a Lockheed Martin zajišťující provoz raket Atlas V a Delta IV se spojila s malou společností Blue Origin, která se mimo jiné ucházela o dopravu astronautů na ISS. Tuto společnost založil Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon.

Model motoru BE-4

Model motoru BE-4
Zdroj: http://i.space.com/

Výsledkem spolupráce má být motor BE-4. Má se jednat o technologického nástupce motoru BE-3, který firma Blue Origin začala vloni testovat pro svou loď New Shepard. Nový motor má být kompletně placený firmami ULA a Blue Origin. nepočítá se s tím, že by nahradil RD-180 na Atlasech, spíš by měl posloužit pro novou generaci raket. Toto rozhodnutí je logické, protože každá raketa je od začátku stavěná pro určitý typ motorů. Předělat ji na jiný pohon je komplikovanější, než se pustit do vývoje nového nosiče.

Motor BE-4 navíc nebude jako palivo využívat kapalný kyslíkletecký petrolej, jaký bychom našli u RD-180 ani kapalný kyslík a vodík, jaký používá BE-3. Nový motor má létat na směs kapalného kyslíku a zkapalněného zemního plynu. První zkoušky by měly proběhnout v roce 2018, ostré nasazení pak o rok později.

Kosmické mini-zprávy
Americká sonda Dawn, která úspěšně prozkoumala asteroid Vesta a nyní míří k trpasličí planetce Ceres dostala zásah vysokoenergetickou částicí ze Slunce, což vyřadilo z provozu její iontový motor. Následkem toho se o měsíc zpozdí její přílet k Ceres. Více informací najdete v našem článku.

Odborníci z Evropské kosmické agentury vybrali místo, kam 11. listopadu přistane pouzdro Philae. Na základě detailních snímků jádra komety 67-P-Čurjumov/Gerasimenko vytipovali jako nejvhodnější oblast lokalitu označovanou pracovním písmenem J. Jako záložní lokalita byla vybrána oblast označovaná písmenem C.

Lokalita J - místo, kde Philae přistane

Lokalita J – místo, kde Philae přistane
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasa.gov/
http://spaceflightnow.com/
http://www.blueorigin.com/
https://d1ljm9hc65qhyd.cloudfront.net/

Zdroje obrázků:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/…723375354398533_1830953694524248758_o.jpg
http://1.bp.blogspot.com…/gs5aTzG0Hf0/s1600/Desktop2.png
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/…723378454398223_1139487297367644601_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/…10154880568255131_4050816188957208868_o.jpg
http://i.space.com/images/i/000/042/218/i02/blue-origin-model.png?1410985688
https://pbs.twimg.com/media/BxkBxjlIQAAtZ_d.jpg:large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.