Jaké komety jsme zatím navštívili?

Jak už na našem blogu zaznělo v mnoha článcích, kosmonautickou událostí letošního roku je bezesporu mise evropské sondy Rosetta, která se jako první lidmi vyrobený objekt usadila na oběžné dráze kolem jádra komety a navíc na podzim na jeho povrch vysadí malý přistávací modul – také to bude historická premiéra. Jenže byla by velká chyba myslet si, že před Rosettou jsme komety nezkoumali. Z průletů kolem nich jsme dokázali nasbírat mnoho zajímavých informací o těchto atraktivních tělesech, bombardovali jsme jejich povrch umělým projektilem, na Zemi jsme dopravili vzorky z jejich ohonu. Sondy kromě jiného fotily jádra komet, takže si dnes můžeme hezky na jednom místě připomenout všechny dosud navštívené komety a prohlédnout si různorodé tvary jader.

Autorkou infografiky je Emily Lakdawalla z Planetary Society. Obrázek se může postupem času aktualizovat. Jeho nejaktuální verzi najdete na této adrese.

Porovnání velikostí a tvarů jader dosud navštívených komet.

Zdroj: http://www.planetary.org/
Překlad: Autor

Jaké komety jsme zatím navštívili?, 2.5 out of 5 based on 4 ratings
(Visited 688 times, 1 visits today)

Rating: 2.5/5 (4 votes cast)
(Visited 688 times, 1 visits today)

9 komentářů ke článku “Jaké komety jsme zatím navštívili?”

1. Rico napsal:

Vyzera to, ze tvar takmer vsetkych komet, ktore sme doteraz navstivili je vyrazne asymetricky. V jednom pripade(Halley) je tvar dokonca velmi podobny tej komete, ktoru skuma Rosetta.
    Nechapem potom preco boli vedci z jej tvaru tak vyrazne prekvapeni… 🙂

U 67P to z prvních snímků vypadalo, že prakticky neexistuje!“krk“ spojující obě části – ten se objevil až při bližších snímcích. Na prvních fotkách to vypadalo ještě neuvěřitelněji – proto ten zvýšený zájem.

2. slappy napsal:

Ach to je nádhera 🙂 Miluju tyhle infografiky od Emily.

Malá tělesa Sluneční soustavy skrývají jistě mnohé krásy a překvapení. Tím spíše, že ta velká jsme už všechna viděli zblízka. Tři největší z dosud nenavštívených objektů (doufejme) uvidíme během příštího roku, a pak už zbydou akorát dva asteroidy z „velké čtyřky“ – Pallas a Hygeia. A samozřejmě kopa TNO srovnatelných s Plutem či dokonce větších, ovšem jejich bližšího průzkumu se my asi nedožijeme i když fandím sondě New Horizons, aby pro nás po splnění své mise „měla schovaný“ nějaký pořádný „gól“ v rámci jejích manévrovacích schopností. Třeba konečně z afelia se vracející Planetu X zrovna v cestě sondy, hehe :))

Mimojiné se obzvlášť těším na návštěvu nějakého kovového asteroidu. Jelikož by se mohlo jednat o obnažené jádro planetesimály, skoro se až divím, že žádná taková mise (-celá knihovna informací o vnitřní struktuře těles) není v užším výběru plánů do budoucna.

Dovolím si ještě odkázat na tuto infografiku: http://kokogiak.com/solarsystembodieslargerthan200miles.html
    Ta sice neni od Emily Lakdawalla a rozměry TNObjektů v pravé části obrázku jsou přecijen odhady, jelikož neznáme albedo, nicméně krásně ukazuje rozmanitost a nádheru „našeho“ systému.

3. Jaroslav.Alois napsal:

Chybí tam první, kosmickou sondou navštívená kometa, Ziakobini-Ciner , první sondou ,která kdy navštívila kometu byla americká sonda ICE.

4. Jaroslav.Alois napsal:

ICE kameru sice neměla, byla původně konstruovaná pro sledování prostředí v blízkosti libračního bodu Slunce-Země, ale detailně proměřila plynné částí komety, k jádru se přiblížila na 8000 km.
    Ostatně kamery na prvních sondách nepodaly žádné oslňující výkony, příkladně Vegy, ačkoli měli ohromující váhu přes dvě tuny zobrazily pouze prachové a plynové výtrysky nikoli vlastní jádro. To znamená, že nezobrazily nejen povrchové detaily jádra, ale dokonce ani tvar a velikost jádra, tyto veličiny bylo odvozeny dodatečně počítačovou úpravou nejasných snímků a to dokonce nikoli ze snímků Veg, ale ze snímků půltunového Giotta, který též zobrazil pouze výtrysky. Japonci tehdy kameru na sondě své průletové sondě neměli / v případě všech tří sond mám na mysli rok 1985 a kometu H./.
    Z toho plyne, že vyřazovat ICE kvůli tomu, že neměla kameru není správné a asi tomu ani tak nebylo, prostě na sondu zapomněli, neb kometa jako cíl výzkumu nebyla v jejím plánu původním a byla “ přidána“ dodatečně po splnění původního zadání.
    V současné době obdobně postupují Číňané, jejichž sonda původně určená k průzkumu Měsíce, po splnění úkolů se přemístila do bodu L / Z-S / a poté tento opustila a zamířila k průletu kolem asteroidu, jehož průzkum provedla jakoby k tomu byla původně určena.

• slappy napsal:

Když už jste zmínil Chang’e 2 – proletěla nad povrchem Toutatis jen nějakých +/- 800 m ! To je pokud vím pro fly-by misi nejtěsnější přiblížení..