Rusové opět vystoupí do volného prostoru

Pokud se Vám zdálo, že už dlouho nebyl žádný výstup do volného kosmu, tak Vaše čekání je právě u konce. Už dnes čeká na dvojici ruských kosmonautů šest a půl hodiny trvající vesmírná procházka. Během ní nainstalují a upraví experimenty umístěné na vnějším plášti ruského segmentu ISS. Pokud všechno půjde podle plánu, měli by Oleg Artěmjev a Alexandr Skvorcov opustit hermetický průlez modulu Pirs dnes v 15:50 středoevropského letního času.

Přípravy na výstup začaly už před několika týdny, kdy Skvorcov i Artěmjev pomalu procházeli úkoly, které je při procházce čekají a zjišťovali si, kudy vedou jejich naplánované cesty. Co jim výhled z okének dovolil, zkontrolovali stav těchto cest, především pak stav madel, za která se budou chytat. Před dvěma týdny kosmonauti v modulu Pirs aktivovali své skafandry Orlan-MK a začali tradiční sérii kontrol.

Kontrola skafandru Orlan

Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Kosmonauti pak své skafandry upravili tak, aby ideálně odpovídaly jejich tělesným proporcím, kontrolovala se těsnost skafandrů, jejich schopnost odesílat telemetrická data i funkce systémů podpory života. Posádka aktivovala chladící systém a nabila baterie ve skafandru. Samotný modul Pirs se pak vyklidil od všech věcí, které nejsou nezbytně nutné k výstupu.

Celá 40. expedice si navíc připomněla, kde budou během výstupu její členové. O tom, že Skvrocov a Artěmjev budou pracovat vně stanice se zmiňovat nemusíme, ale co zbytek posádky? Pro případ, že by došlo k nečekané dehermetizaci stanice, je nutné, aby posádky byly co nejblíže k záchranným lodím Sojuz. Velitel 40. expedice, Steven Swanson tak stráví výstup v modulu Poisk, odkud bude mít přístup do své lodi Sojuz TMA-12M. Maxim Surajev, Alexandr Gerst a Gregory Wiseman mohou pobývat v americkém segmentu stanice, protože jejich Sojuz TMA-13M je připojený k modulu Rassvět.

Přípravy na výstup

Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Dnešní výstup začne oblékáním skafandrů, zatímco Surajev ještě zkontroluje těsnost dočasné ucpávky mezi modulem Zvezda a zbytkem stanice. Pokud vše dopadne dobře, začne se z modulu Pirs odčerpávat vzduch a oba kosmonauti provedou poslední zkoušky těsnosti svých skafandrů. Jakmile bude přechodová komora plně odtlakována, Artěmjev otevře průlez ven a na hranu připevní ochranný kryt. Následovat bude připnutí bezpečnostní karabiny k výstupovému žebříku a pak už Oleg dostane od Alexandra potřebné nářadí.

Alexandr Skvorcov a sbalené zařízení Napor-Mini

Alexandr Skvorcov a sbalené zařízení Napor-Mini
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Zajímavé je, že oba kosmonauti si odbudou svou vycházkovou premiéru. Hlavním spacewalkerem bude Skvorcov. Dvojice se společně vydá z modulu Pirs na servisní modul Zvezda, kde se připoutají k držáku 2411. Tady na ně čeká první úkol – připojení testovacího zařízení Napor-Mini, což je aktivní fázová radarová anténa, která se dvěma západkami připojí k úchytům 2432 a 2431.

Po instalaci bude čekat na dvojici poměrně nudná série úkolů – budou tahat kabely – konkrétně jsou označené HFP2-2, HFP2-3, HFP2-3A, HFP2-8AR a HFP2-8B. Jakmile kosmonauti propojí všechny kabely, nafotí výsledek své práce a uzavřou kryt konektorů.

Pak se vrátí zpět k nainstalované radarové anténě, u které připojí dočasný držák mezi madla 2432 a 2424. Díky němu budou moci začít odstraňovat transportní kryty ze tří panelů. Po odstranění krytů kosmonauti rozloží anténu do pracovní polohy a vše správně zaaretují.

Zařízení Napor-Mini

Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Možná se ptáte, k čemu bude zařízení Napor-Mini sloužit. Jedná se o technologický demonstrátor, který má spolupracovat s dvojicí kamer, které byly na ruském segmentu nainstalovány při minulých výstupech. Jeho úkolem je pořizovat radarové snímky Země a tím doplňovat optické záběry z kamer. Systém bude pracovat v pásmu C a jeho tvůrci tvrdí, že získaná data budou svou přesností srovnatelná s běžnými radarovými satelity na nízké oběžné dráze. Technikům jde hlavně o ověření sladění souběžného snímání oblasti pod stanicí v radarovém i optickém pásmu.

Ale zpátky k dvojici kosmonautů. Ti se přesunou k držáku 2411, kde je připojený experiment Obstanovka-2 – vloni ho sem nainstalovali Pavel Vinogradov a Roman Romaněnko. V experimentu Obstanovka bychom našli magnetometry, vlnové senzory, elektronový spektrograf a další přístroje, které zkoumají vesmírné počasí. Celý experiment Obstanovka se zaměřuje na studium elektromagnetického pole a plasmatu včetně jejich interakce s povrchem stanice.

Umístění experimentu Obstanovka

Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Během dnešního výstupu kosmonauti u tohoto experimentu pouze otočí jedno z jeho pohyblivých ramen do jiné orientace. Rameno je ale zajištěné proti nenadálému pohybu, takže nejprve budou muset uvolnit šroub na ohebném kloubu.

Platforma URM-D

Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Oleg a Alexander následně zkontrolují platformu URM-D na modulu Zvezda – konkrétně kvalitu jeho upevnění ke stanici a stav jistících šroubů. Tato kontrola je nezbytná k tomu, aby se na platformu mohl v budoucnu umístit nějaký náklad. Tato platforma umožňuje připojení tří různých experimentů, které se její pomocí dají ovládat ze Země. Kosmonauti proto celou platformu nafotí, aby mohly pozemní týmy důkladně zhodnotit její technický stav.

Oba spacewalkeři následně zamíří k oknu číslo 2 na modulu Zvezda. Průměr tohoto okna je 23 centimetrů a Oleg Artěmjev  s pomocí odběrového zařízení provede stěry vzorků z vnější části skla i jeho externího krytu. Vzorky se dopraví na Zemi, kde budou laboranti zkoumat, zda se zde neobjevuje koroze, případně jaká je tu mikrobiální aktivita. Díky tomu budeme mít nejen lepí znalosti o aktuálním stavu ISS, ale pomůže to i technikům, kteří budou vybírat materiály pro budoucí kosmické lodě a staniční moduly.

Číslování oken v ruském segmentu ISS

Číslování oken v ruském segmentu ISS
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Posledním úkolem, který na dvojici čeká je odstranění staré konzole pro upevnění experimentů a nákladu. Její životnost už vypršela a de facto už ani není potřebná. Na současné místo byla umístěná už v roce 2001. Pozemní týmy se rozhodly ji odstranit ještě předtím, než by se mohla mechanicky poškodit. Před samotným odmontováním budou muset kosmonauti přemístit dvě zařízení, která jsou ke konzoli připevněná – jde o elektricko-mechanický adaptér a vysílač. jen pro zajímavost – právě vysílat SVPI (система высокоскоростной передачи информации) odešle denně na Zemi zhruba 5 – 8 GB dat sesbíraných z vnějších experimentů!

Přípravy na výstup do otevřeného kosmu

Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Tento úkol měli vykonat ruští spacewalkeři při minulém výstupu do volného kosmu, ale nakonec se na něj nedostalo, protože Oleg Kotov a Sergej Rjazanskij měli problémy se špatným spojením připojovaných kamer systému UrtheCast. Aktuální posádka má za úkol přemístit oba přístroje a následně je propojit s datovými kabely na nových místech. Následně odpojí zastaralou konzoli a odhodí ji do volného prostoru, aby neohrozila ISS a zároveň aby brzo zanikla v atmosféře. Původní plány počítaly s tím, že během výstupu kosmonauti vypustí CubeSat Chasqui 1, ale v poslední aktualizaci úkolů už tato položka chybí.

Oba spacewalkeři se pomalu začnou vracet zpátky o přechodové komory, ale ještě než do ní vstoupí a začnou ji plnit vzduchem, přijdou ke slovu savé ručníky, kterými kosmonauti přeleští vnější plochy svých skafandrů. Důvod je prostý – během výstupu se budou kosmonauti pohybovat kolem staničních korekčních trysek, ve kterých může zbýt trochu jedovatého paliva. Použité ručníky kosmonauti zahodí ještě předtím, než vlezou do přechodové komory. Jako první do ní vstoupí Skvorcov následovaný Artěmjevem. Ten také odstraní ochranný kruh z hrany výstupního otvoru a uzavře dveře komory. Ruský výstup označovaný pořadovým číslem 38 tak bude u konce. Následující video Vám ukáže animaci, jak by měl celý výstup probíhat.

3 komentářů ke článku “Rusové opět vystoupí do volného prostoru”

1. Radoslav Packa napsal:

Neuveriteľné, že odhodia niečo úmyselne, to je bežná prax?
    Takže je jasné prečo sa nezapojili do futbalu.
    Skvelý článok, ako by som tam bol pri nich, video je tiež zaujímavé.