Kosmotýdeník 57. díl (14.10. – 20.10.2013)

K nedělnímu obědu již tradičně patří porce toho nejzajímavějšího, co se událo v kosmonautice za poslední týden. Současný kosmotýdeník se zaměří mnohem více na stanici ISS a pokusí se vám představit, co asi tak v uplynulém týdnu probíhalo za experimenty na její palubě. V první zprávě se však podíváme na toužené schválení rozpočtu USA, čímž i NASA mohla opět začít normálně fungovat. Druhá zpráva se zaměří na jeden zajímavý komerčně-vědecký experiment na ISS a třetí zpráva shrne několik dalších vědeckých pokusů na palubě stanice. Přejeme hezkou neděli a příjemné čtení.

Rozpočet schválen

NASA má společně s USA schválený rozpočet a může začít pracovat

NASA má společně s USA schválený rozpočet a může začít pracovat
Zdroj: http://www.daviddarling.info/

Nejdůležitější zprávou uplynulého týdne se jistě stalo schválení federálního rozpočtu Spojených států, který byl schválen devadesát minut před tím, než by USA nebyly schopny splácet úroky svých dluhů, což by nevyhnutelně vedlo k velké ekonomické krizi.

Rozpočet však byl nakonec schválen, čímž se ulevilo i NASA, která do té doby pracovala v naprosto minimálním udržovacím režimu, a práce na skoro všech projektech byly zastaveny. Kvůli blížícímu se startu sondy MAVEN však dostal tento stroj výjimku a jeho přípravy na start nebyly přerušeny.

Po schválení rozpočtu následovalo postupné obnovování činnosti celé organizace, včetně její komunikace s veřejností. Web NASA už konečně pracuje a s ním i mnoho přidružených stránek, které se věnovaly jednotlivým misím a projektům. Facebook NASA i další profily na sociálních sítích byly opět zprovozněny a NASA začala pracovat na plné obrátky. Doufejme, že podobný výpadek agenturu dlouho nepotká.

„Běžná“ věda na ISS

Karen Nybergová při práci na experimentu ACE-1

Na Mezinárodní kosmické stanici probíhá mnoho vědeckých experimentů a panuje obecná představa, že jde především o náročné vědecké experimenty, které ještě dlouho budou hledat své uplatnění v životě lidstva. Není to však zcela přesná představa. ISS má i mnoho ryze komerčně vědeckých experimentů a některé z nich by nám již brzy mohly ulehčit některé aspekty života.

Například The Advanced Colloids Experiment-1 (ACE-1) je první v řadě experimentů, které se budou zaměřovat na zkoumání prodloužení trvanlivosti a kvality různých kosmetických přípravků, jako jsou šampóny, mýdla a další. V tomto experimentu jde především o látky, které obsahují větší částice koloidu. Koloidy jsou jednou ze součástí kosmetických přípravků, jsou to různé částice, které udržují výsledný produkt ve formě, ve které byl navržen. Ale kvůli gravitaci dochází k jejich postupné sedimentaci, což má za následek v první řadě ztrátu kvality a posléze i degradaci celého výrobku. V prostředí mikrogravitace však lze zkoumat, jak tento jev lépe pochopit a vytvořit takové látky, kde k sedimentaci bude docházet pomaleji, nebo vůbec. Tomuto experimentu se věnovala posádka v uplynulém týdnu. Výsledky ještě nejsou známy, je to experiment na delší zkoumání. Lepší pochopení celého procesu sedimentace koloidu by mělo vést k zvýšení jakosti a prodloužení životnosti kosmetických výrobků a nejen jich. Ve výsledku by se mělo za stejnou cenu vyrábět kvalitněji s delší životností.

ISS a věda

ISS a věda
Zdroj: http://www.asc-csa.gc.ca/

Týden na ISS

Nyní se podíváme na to, jaké další experimenty během uplynulého týdne na ISS proběhly.

Experiment SPHERES

Zajímavému experimentu se věnoval Luca Parmitano. V rámci experimentu BP Reg experiment se zaměřil na studii, která se snaží přijít na to, proč astronauti po návratu z dlouhodobé mise jsou náchylní k mdlobám. Tato studie má pomoci pochopit tento problém a umět mu předcházet v případě dlouhodobých výprav za oběžnou dráhu Země. Krom toho má ale také pomoci starým lidem, kteří jsou k podobnému problému náchylní, když třeba upadnou. Více o studii zde.

Palubní inženýrka Karen Nyberg se v uplynulém týdnu zaměřila na dvě věci. Jednak pracovala na zkoumání spalování v beztížném stavu, k čemuž jí sloužil speciální stojan a uzavřený přístroj, který dokáže kombinovat různé spalovací směsi a pomocí pěti vysokorychlostních kamer zkoumat jejich spalování.

Druhý experiment, kterému se věnovala, byl robotický pokus japonské kosmické agentury. V modulu Kibo zprovoznila dva poletující roboty SPHERES a společně s pozemním řídícím střediskem je nechala volně poletovat v modulu. Roboti mezitím dostali nové softwarové instrukce a měly se společně pokusit koordinovat svůj let a pohyby. Tento experiment má ve výsledku pomoci připravit družice, které budou samostatně létat ve formacích a navzájem spolu komunikovat. Více o tomto experimentu zde

V ruské části stanice mezitím probíhal dlouhodobý experiment zkoumání vylepšení postupu při výstupech do volného prostoru. Krom toho probíhala kompletní údržba systému podporující životní podmínky na stanici. Luca Parmitano a Michael Hopkins zase společně přenášeli odpadky do ATV-4, která by se 28. Října měla odpojit a posléze shořet i s nepotřebným materiálem nad Tichým oceánem.

4 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 57. díl (14.10. – 20.10.2013)”

1. slappy Redakce napsal:

Ten ACE-1 experiment si zaplatila nějaká kosmetická firma, která pak na eventuelní využití bude mít „patent“ nebo jak to funguje?