ISS přijde o jeden modul

Modul Pirs

Už je to tak, dny ruského modulu Pirs na Mezinárodní vesmírné stanici jsou sečteny. Na Zemi se už připravuje jeho „kat“. Tedy, abych to uvedl na pravou míru – Rusové připravují další ze své dlouhé řady zásobovacích lodí Progress, konkrétně jde o Progress M-22M. Tato loď bude mít kromě standardních úkolů, tedy dopravit na stanici jídlo, vodu, vědecké experimenty a osobní věci pro posádku, i jeden neobvyklý úkol – až bude odlétat od stanice, vezme s sebou modul Pirs. Ale rozhodně to neznamená, že budeme muset nad jeho ztrátou smutnit. Odpojený modul se dočká více než důstojné náhrady. Ostatně všechno rozebere náš dnešní článek.

Je to už skoro 12 let od chvíle (14. září 2001), kdy se k dolnímu stykovacímu uzlu modulu Zvezda připojil tři a půl tuny těžký modul Pirs. Na stanici ho tenkrát dopravilo zařízení, které bylo odvozené od lodi Progress. Dolní část byla totožná, ale v místech, kde má Progress běžně modul se zásobami se nacházel právě modul Pirs. Ostatně bylo to logické – samotný modul by se nedokázal přiblížit k ISS, natožpak sám zadokovat.

Nádkers ukazující podobu modulu Pirs během příletu ke stanici. V pravé části můžete vidět zařízení odvozené od lodi Progress.

Nákres ukazující podobu modulu Pirs během příletu ke stanici. V pravé části můžete vidět zařízení odvozené od lodi Progress.

Téměř 5 metrů dlouhý Pirs po celou dobu, kdy je připojený ke stanici, slouží především ke dvěma základním úkolům – jednak coby dokovací uzel, na který se připojují ruské zásobovací Progressy, nebo pilotované Sojuzy. Ale také jako přechodová komora, kterou ruští kosmonauti využívali při výstupech do volného prostoru. Ještě před několika měsíci bychom na něm našli i dvojici manipulátorů Strela, které slouží pro přesouvání astronautů a materiálu po vnější části stanice.

Počítačem generovaný obrázek ukazuje, jak se modul Nauka napojí na ISS. Vlevo Zvezda - vpravo Zarja - nahoře Poisk - dole Nauka

Počítačem generovaný obrázek ukazuje, jak se modul Nauka napojí na ISS. Vlevo Zvezda – vpravo Zarja – nahoře Poisk – dole Nauka
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Konec modulu Pirs má na svědomí nový ruský modul Nauka, na který se čeká už několik let. V současné době se však zdá, že bychom se jej mohli dočkat už v dubnu příštího roku, ovšem nezakřikněme to! Nauka bude víceúčelovým modulem, který bude zaměřený především na vědu.  Kromě toho bude obsahovat navigační systémy a motory pro změnu orientace stanice. Tento dvacet tun těžký a 13 metrů dlouhý modul je potřeba někam umístit. Volba padla na dolní stykovací uzel modulu Zvezda. Avšak tam už je „zaparkovaný“ Pirs. Co s tím?

Nakonec vyhrála možnost, že starý Pirs ustoupí nové Nauce. Možná vás napadlo, proč nemůže Pirs zůstat na svém  místě a Nauka se nepřipojí na něj? Brání tomu prostá fyzika. Takové spojení by bylo značně nestabilní, protože Pirs  by v místě napojení na Zvezdu nedokázal zajistit dostatečně pevné spojení. Musíme si uvědomit, že Nauka bude mít 20 tun. To už je nějaká páka, která se projeví především při motorických manévrech stanice.

Gennadij Padalka a Jurij Malenčenko při výstupu vloni v srpnu odstranili manipulátor Strela-2.

Gennadij Padalka a Jurij Malenčenko při výstupu vloni v srpnu odstranili manipulátor Strela-2.
Zdroj: http://www.stoplusjednicka.cz/

V minulých měsících proto probíhala příprava na odlet Pirsu. Ruští kosmonauti například odmontovali obě ramena Strela – jeden exemplář zamířil na sesterský modul Poisk a další skončil na modulu Zarja. Pak už jen zbývalo čekat, až padne definitivní rozhodnutí. Jak jsem už zmiňoval, modul Nauka se měl k ISS vydat už před několika lety, ale vinou neustálých odkladů se neustále posouval. To se mimochodem nelíbilo Evropské kosmické agentuře, která má na Nauce své robotické rameno. Zbývalo vyřešit otázku, kdy a jak se Pirs od stanice oddělí.

Ještě před několika hodinami se spekulovalo, že Pirs „stáhne dolů“ už Progress M-20M, který by se měl k ISS vydat za pár dní – už 27.7. (jeho start je naplánovaný na 22:45 SELČ). Až dorazí ke stanici, připojí se právě na dokovací port modulu Pirs. Za zmínku stojí, že by na své palubě měl nést i zařízení pro opravu rozbitého amerického skafandru (viz starší článek o problémech při výstupu). Co by ovšem následovalo, kdyby měl Progress M-20M opravdu snést Pirs s sebou? Vzhledem k tomu, že by měla Nauka přiletět až za necelý rok, znamenalo by to mít „zabitý“ jeden stykovací port, na kterém by musel být pořád připojený Progress. Stejně tak možnost odpojit Progress s Pirsem a dokovat lodě přímo na port modulu Zvezda není možná. Bylo by tedy logičtější, aby M-20M letěl jako normálně a tím pádem odletěl sám, až by to bylo potřeba. S Pirsem se přeci může odletět, až přijde správný čas. A neodpustím si jedovatou poznámku – co kdyby náhodou, nedejbože, zase došlo k odkladu startu Nauky.

Během včerejšího dne už vyšla nová informace, podle které bude „katem“ Pirsu až Progress M-22M, který odstartuje příští rok v dubnu. I tento Progress se připojí na modul Pirs a až přijde odlet, tak zámky, které jej budou spojovat s modulem Pirs zůstanou pevně zaklapnuté. Naopak západky poutající Pirs ke Zvezdě se otevřou a celé tohle soulodí odmanévruje pryč. Progress pak jako obvykle zapálí své motory proti směru letu a i s připojeným Pirsem vstoupí do hustých vrstev atmosféry, kde shoří a zanikne.

Na uvolněné místo se za krátko připojí modul Nauka. Pirs se tak stane prvním modulem v historii ISS, který se dočká zničení. Na druhou stranu ale téhle ztráty nemusíme litovat. Nauka přinese mnoho nových možností, které jsou v současné době na ISS nemožné – těšit sem můžeme třeba na malou přechodovou komoru, která umožní umísťovat sledované vzorky vně stanice. Zatím touto možností disponuje pouze japonský modul Kibó, nebo je musí provádět astronauti během výstupů do volného kosmu.

Jeden komentář ke článku “ISS přijde o jeden modul”