Sledování vody z vesmíru: GRACE-FO

GRACE-FO

Pozorování planety Země a zejména studium klimatu je jedním z hlavních úkolů současné kosmonautiky. Ať chceme nebo ne, ať už si to uvědomuje či nikoliv, i drobné změny v klimatu mohou mít dalekosáhlé globální následky, které se ve výsledku odrazí nejen na stavu naší planety, ale také na způsobu, jakým funguje naše společnost. Zemské klima je velmi úzce spjato s vodou, jejím pohybem a výskytem na různých místech planety ve všech skupenstvích. Pokud tedy chceme porozumět dlouhodobým změnám klimatu a jeho vývoji, zcela logicky musíme sledovat zemské vodstvo a pohyby vodních mas. A právě toto pozorování je hlavním úkolem dvojice sond označovaných jako GRACE-FO, které se zaměřují na studium gravitace naší rodné planety. Ptáte se, jak voda souvisí s gravitací? To už se dozvíte ve videu v tomto článku.

David Pavlík opouští SpaceX

David Pavlík

Jediný Čech, který od roku 2014 pracuje v nejprogresivnější firmě, která v posledních letech udává trendy letů do vesmíru, tedy ve SpaceX, se rozhodl na vlastní žádost opustit tuto pracovní pozici a vrátit se i s rodinou do České republiky. David Pavlík prošel během své čtyřleté služby v kalifornské firmě několika pozicemi – od psaní programů pro zpracování velkého objemu dat přes vytváření autodestrukčního systému raket Falcon až na manažera programového vybavení lodí Dragon. K odchodu se rozhodl po zdravé úvaze i s přihlédnutím k vysokému pracovnímu tempu. Ve SpaceX totiž většinou lidé vydrží mnohem kratší dobu. Pokud Vás zajímá, co vše Davidovi přinesla práce ve SpaceX, na co nejvíce vzpomíná, co považuje za největší úspěch, nebo co bude v České republice dělat, mám pro Vás dobrou zprávu. Jsme spolu dohodnuti na velkém rozhovoru, který by měl na našem webu vyjít v nejbližších týdnech a ve kterém se pokusíme probrat pokud možno úplně vše. Prozatím si můžete přečíst rozsáhlejší článek na webu Forbes.

Příští rok poletí Sojuz bez posádky

Zavedení nové generace lodí Sojuz, označované zkratkou MS rozhodně není poslední snahou ruských odborníků o postupné vylepšování technologií. Souběžně s přípravou nové generace lodí probíhaly několik let práce na přesunu pilotovaných misí na raketu Sojuz 2-1a. Díky tomu by Rusové mohli odstavit z provozu aktuálně používanou verzi Sojuz-FG, která používá ukrajinskou avioniku. Sojuz 2-1a má navíc výhodu v tom, že je vybaven modernějšími systémy. Než však Sojuz 2-1a vynese na oběžnou dráhu první kosmonauty, musí mít pozemní týmy naprostou jistotu, že jde o spolehlivou sestavu. Chystá se proto poměrně dlouhý harmonogram zkoušek a příprav.

ŽIVĚ A ČESKY: Cygnus míří k ISS

Zásobování Mezinárodní vesmírné stanice zajišťují v posledních letech dvě soukromé společnosti – SpaceX s loděmi Dragon a Orbital ATK s loděmi Cygnus. Právě druhá jmenovaná bude již za pár hodin ve středu naší pozornosti. Ve Virginii na východním pobřeží USA se totiž připravuje start rakety Antares, která má za úkol vynést loď na misi Cygnus OA-9. V jejích útrobách se ukrývá 3350 kilogramů nákladu – od zásob pro posádku, přes prostředky na údržbu stanice, až po vědecké přístroje. Start této rakety bychom Vám rádi zprostředkovali živě a s českým komentářem.

Jak těžké je vrtat do Marsu? O tom by nám mohlo vyprávět vozítko Curiosity a zejména pak jeho tým operátorů a inženýrů, kteří už druhým rokem řeší problém se zaseknutou vrtačkou. Nyní si snad vozítko opět zavrtá. To je také hlavní téma Kosmotýdeníku, který vám shrne kosmonautické dění v uplynulém týdnu, nicméně dále vás čeká třeba pohled na přípravu na start rakety Antares, anebo detaily ohledně dvou 6U cubesatů, které se řítí k Marsu. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

Brno hostí unikátní výstavu o kosmonautice

Žádnému fandovi letů do vesmíru by neměla ujít informace o tom, že se na brněnském výstavišti od 1. května koná výstava Cosmos Discovery. Tuto expozici můžeme vřele doporučit, protože na podzim roku 2016 ji dva členové naší redakce navštívili, když probíhala v Bratislavě. A bylo opravdu na co koukat! Výstavě dominují skutečné exempláře kosmické historie v čele s motorem F-1, který pracoval na lunární raketě Saturn V, která vynášela Apollo 11. Cosmos Discovery je celkově hodně povedená a na hardware zaměřená výstava, čímž se odlišuje od výstavy Gateway to space, která před několika lety probíhala v Praze.

Sdílená letenka na Falconu pro Iridium a vědu

SpaceX připravuje další misi rakety Falcon 9, která by měla tentokrát odstartovat z kalifornské Vandenbergovy základny. Druhý květnový start SpaceX je velmi specifický, protože se při něm představí již jednou použitý první stupeň, který již vynášel tajnou misi Zuma, ale pozornost poutá i náklad. Pod aerodynamickým krytem se totiž ukrývá pět družic Iridium Next – opravdu jich není deset jako tomu bylo zvykem při pěti minulých podobných misích – kterým dělají společnost dvě vědecké družice Gravity Recovery and Climate Experiment Follow-oOn (GRACE-FO) – společné dílo NASA a německého střediska pro geofyziku.

Posviťme astronautům na cestu

Popularizace kosmonautiky má různé formy, jak k oboru přitáhnout nové zájemce. Dnes bychom Vás rádi informovali o akci, která je součástí projektu, v rámci kterého letěl Krtek s Andrew Feustelem na ISS a na jehož webu najdete doplňující informace. V noci z 24. na 25. května přijde jeden z prvních večerních dobře viditelných přeletů ISS od chvíle, kdy na stanici dorazil Krtek i se třemi lidskými kolegy. Organizátoři proto vyzývají fanoušky kosmonautiky, aby v tento večer vyšli ven i se svými ratolestmi a společně zamávali na oblohu a libovolnou baterkou symbolicky astronautům posvítili na cestu.

Dva obytné moduly u Měsíce nebo jeden větší?

Orion s připojeným modulem Hab-1 se připojuje k základnímu modulu PPB.

Téměř na den přesně před rokem jsme na našem webu vydali článek, který přestavoval tehdejší návrhy obytných modulů pro obyvatelnou stanici, která má vyrůst u Měsíce. Jelikož jde o významný projekt, je potřeba věnovat dostatek času návrhové fázi, aby výsledný produkt byl co nejlepší. Za uplynulý rok tedy projekt obytných modulů na stanici Deep Space Gateway (nebo Lunar Outpost-Gateway, chcete-li) doznal několika změn a úprav, které na svém webu shrnul ruský odborník na kosmonautiku Anatoly Zak. Dnes Vás s těmito informacemi seznámíme v češtině.

Kudy poletí Psyche?

Vizualizace sondy Psyche zveřejněná v květnu 2017 - sonda dostala pětidílné solární panely.

V dalších letech se můžeme těšit na mnoho atraktivních misí, přičemž jednou z mimořádně atraktivních je americká Psyche, která by se měla vydat ke stejnojmennému asteroidu. Ten mezi ostatními objekty vyčnívá svým složením – jde o největší kovový asteroid, jaký známe a pravděpodobně se jedná o pozůstatek jádra dávné planetky. Vývoj sondy Psyche proto sledujeme zvlášť pečlivě. Dnes se podíváme na infografiku, která ukazuje, kudy tento robotický průzkumník poletí. Jelikož bude sonda vybavena iontovými motory, je v grafice krásně vidět, jak neuvěřitelně dlouhé zážehy tento typ pohonu vyžaduje.