Gemini – Kosmonautická maturita (12. díl)

První americká EVA

Za rok 1965 si díky programu Gemini mohla NASA připsat několik důležitých kroků na cestě k Měsíci. Podařilo se vyzkoušet novou vícemístnou loď, poprvé byl použit palubní počítač a palivové články, astronauti vykonali několik dlouhodobých misí se zvyšující se délkou letu, Američan poprvé vystoupil do volného prostoru, posádky a řídicí středisko si měli možnost nacvičit setkání s druhým tělesem na orbitu, v jednom případě se dvě Gemini navzájem přiblížily na pár decimetrů a létaly ve formaci přes pět hodin. V roce 1966 stálo před NASA ještě několik úkolů. Nejdůležitějším bylo zvládnutí práce v otevřeném prostoru. Ed White během své krátké EVA žádnou smysluplnou činnost nevykonával, nicméně zdálo se, že žádné velké „pasti“ se v tomto ohledu konat nebudou. Druhým důležitým úkolem bylo spojení s druhým tělesem. Přestože mise GT-5 a GT-6A prokázaly, že setkání na orbitu je možné, chybělo ještě finální potvrzení – fyzické spojení s Agenou. Oba tyto úkoly spadly do klína první misi roku 1966. Ovšem o zvraty a drama v tomto případě rozhodně nebyla nouze…

Boční stupeň Falconu Heavy vystaven na Floridě

Stupeň, který poprvé letěl na zásobovací misi CRS-9 a později byl upraven na boční stupeň pro premiérový let rakety Falcon Heavy byl včera převezen před návštěvnické středisko Kennedyho vesmírného střediska, kde bude k vidění až do příštího úterý. Návštěvníkům se tak naskytla unikátní možnost pořídit extrémně podrobné snímky tohoto stupně. Za zmínku stojí, že stupeň uvidí i účastníci úterního recepce Národní vesmírné rady. V dnešním článku Vám přinášíme video záznam přímo z místa a také několik fotek. Další kvalitní fotky najdete v albu, které na Flickr nahrál John Rumpf.

Vrátíme kousíček Marsu nazpět?

Kousek meteoritu z Marsu, který vědci využijí k testům přístroje, který poletí k Marsu. Další kousek meteoritu poletí přímo na palubě marsovského vozítka 2020. Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Kousek Marsu by se mohl vrátit zpět domů. Vědci z americké laboratoře JPL, kteří chystají „Marsovské vozítko 2020“ totiž plánují na jeho palubu umístit malý kousek meteoritu nazvaného Sayh al Uhaymir 008 (SaU008), který, jak věříme, pochází právě z planety Mars. Samozřejmě, na povrchu robota nebude umístěn z rozmařilosti, nebo proto, aby upoutal pozornost médií. Důvodem je, že poslouží jako kalibrační terčík pro vysoce přesný laser na robotické paži vozítka.

5000 solů pro Opportunity

Mozaika snímků Opportunity z jeho vlastní kamery na robotické paži. Zdroj: NASA/JPL-Caltech/Cornell/ASU

15. února 2018 se legendární robotické vozítko Opportunity probudilo do 5000. dne na povrchu Marsu. Dny zde trvají zhruba 24,5 hodiny, proto je vhodnější používat pojem sol, tedy marsovský den. A ten s číslem pět tisíc se stal nejen dalším historickým mezníkem, ale poprvé během celé předlouhé mise jsme se dočkali naprosto unikátního dárku – autoportrétu v podobě, v jaké jsme jej doposud znali pouze od novějšího vozítka Curiosity. Snímek je to natolik unikátní, že to převažuje i technickou nedokonalost kamery. NASA má u svých robotických průzkumníků Sluneční soustavy bezvadnou politiku uveřejňování snímků a toho se vždy chytla řada nadšenců po celém světě. Ti netrpělivě očekávají nové fotografie a hned si s nimi musí pohrát.

Jak to vlastně vypadá aktuálně s Robonautem, který měl na ISS pomáhat posádce s rutinními úkoly? Odpověď na tuto otázku naleznete v hlavním tématu Kosmotýdeníku, který pro vás dále shrne všechny zajímavé a podstatné události uplynulého týdne. Krom Robonauta se můžete těšit i na přípravy na start Atlasu 5, anebo důvod odkladu startu Falconu 9. Na řadu pak přijdou i další tradiční rubriky. Přeji vám příjemné čtení a hezkou neděli.

Mars potřebuje novou družici pro přenos dat

Stará dobrá družice Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), díky které máme k dispozici extrémně podrobné snímky povrchu a která na Zemi přenáší velké objemy informací z povrchu Rudé planety, postupně stárne. V roce 2020 má k Marsu vyrazit nové vozítko, které technicky vychází z roveru Curiosity. Do plného provozu by se mělo dostat v roce 2021 a to už bude MRO na oběžné dráze kroutit šestnáctý rok ve vesmíru. NASA si je dobře vědoma toho, že její technika postupně stárne, ale nová družice pro rychlý přenos dat (zatím pojmenovaná NeMO (Next Mars Orbiter) však nepřijde dříve než v roce 2022.

NASA chce nové motory pro Oriony

U lodí Orion mluvíme při zmínkách o jejich misích především o prvních dvou, tedy o EM-1 a EM-2. Bylo by ale mylné domnívat se, že tím tyto lodě ukončí svůj provoz – právě naopak! NASA s nimi do dalších let počítá a proto se v dnešním článku bude řešit téma lodí Orion po misi EM-6. NASA totiž vydala oficiální pobídku „Request For Information“ (volně přeloženo poptávka po informacích), která se týká nových hlavních motorů lodí Orion. Ty by se měly na evropském servisním modulu poprvé použít právě při misi EM-6, ke které podle aktuálních plánů nedojde dříve, než v roce 2027.

ŽIVĚ: Americko-japonská procházka volným prostorem

Původně se počítalo s tím, že výstup do kosmického prostoru z paluby ISS vykonají Američan Mark Vande Hei a jeho japonský kolega Norišige Kanaj už včera, ale přílet lodi Progress měl přednost a tak se vycházka přesunula na dnešní den. Momentálně probíhají poslední přípravy na výstup, jehož oficiální začátek přijde ve chvíli, kdy astronauti přepnou své skafandry na vnitřní baterie.  Podle dosavadního plánu by k tomu mohlo dojít ve 13:10 našeho času a jelikož NASA TV začne se svým přímým přenosem už v předstihu, můžete na našem webu opět celou událost sledovat živě.

Kolotoč vědeckých startů nabírá obrátky

Že nás v roce 2018 čeká bohatá sklizeň atraktivních startů, jsme Vás již v minulosti mnohokrát informovali. Inženýři nejen na Kennedyho středisku tak budou mít plnou hlavu zajišťování všech náležitostí pro vypuštění vědeckých družic i meziplanetárních sond. Američané chystají na letošní rok celkem šest těchto misí, které jsou navíc akumulované do období jen trochu delšího než pouhých šesti měsíců. Jako první z tohoto „pelotonu“ vyrazí do vesmíru meteorologická družice GOES-S, která by měla do vesmíru startovat už 1. března na raketě Atlas V. A ani v dalších týdnech a měsících se rozhodně nudit nebudeme!

ŽIVĚ: Progress se dvěma a půl tunami zásob u ISS

Start rakety Sojuz 2-1A se zásobovací lodí Progress byl v úterý úspěšný a na loď čekala dvoudenní fáze, při které se s pomocí motorických manévrů postupně upravovala její oběžná dráha. Cílem bylo se krok za krokem přibližovat k cíli, kterým je mezinárodní vesmírná stanice. Nyní již nastává závěrečná fáze, která by měla být v 11:43 našeho času korunována úspěšným připojením zásobovací lodi na zadní port modulu Zvezda. Posádka za několik hodin otevře průlez a začne přenášet nové zásoby do útrob stanice. NASA TV začne v 11 hodin vysílat přenos z připojování ruské lodi a v tomto článku najdete její přehrávač.